• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel22 okt 2020

Hoe om te gaan met korte lontjes (als je er zelf ook een hebt)? Drie tips!

Leiderschap

'In onze praktijk wordt agressie NIET getolereerd!' mailde mijn huisarts vorige week, de aannemer viel tegen me uit omdat ik hem op dat moment niet uitgebreid te woord kon staan en een leverancier stuurde een mail vol verwijten, waarop ik (tot mijn schrik) met net zoveel verwijten reageerde. In het ziekenhuis moeten zelfs beveiligers worden ingezet om agressieve familieleden onder controle te houden en BOA's worden in elkaar geslagen als ze de Corona regels handhaven.

Het duurt gewoon te lang.

En de lontjes worden steeds korter.

Drie tips om het op de werkvloer en daarbuiten toch nog een beetje respectvol en gezellig te houden:  

  1. Zit de ander niet te dicht op de huid. Beoordeel het gedrag van je leidinggevende of collega altijd in de context van het thuiswerken en deze gekke Corona tijd. Zou hij vorig jaar na de zomervakantie ook zo gereageerd hebben? En als twee andere mensen zich in exact dezelfde situatie zouden bevinden, zou er dan ook een conflict ontstaan? Meestal gaat het over tegengestelde belangen. Probeer die helder te krijgen. Maak en neem het niet persoonlijk. Meestal ís het namelijk niet persoonlijk, al voelt het wel zo.
  2. Probeer eerst je eigen emoties een plek te geven, voor je de ander er mee lastig valt. Ga een eind hardlopen. Praat er over met je partner. Schrijf een mail die je NIET verstuurt… Doe wat jou helpt om rustig te worden. En vraag je collega’s hetzelfde te doen.  
  3. Wees – zeker nu – heel direct en heel precies in je feedback. Niet tegen anderen, maar tegen de persoon zelf. En niet ‘jij bent altijd …’, maar ‘je deed maandag … ‘. Deel wat je precies zag of hoorde en wat dat met je deed, maar NIET wat je er van vond. Dat laatste zegt alleen maar wat over jouw emoties en niets over het gedrag van de ander (zie punt 2).
Aanspreken? Gewoon doen!
Hoe je nu écht een aanspreekcultuur creëert

Natuurlijk weet je dit al lang. Maar het daadwerkelijk doen is niet eenvoudig. Het vraagt een hoop zelfinzicht en zelfsturing. Zoek een maatje en houd elkaar scherp.

Veel sterkte!

Gytha Heins

Laatste update: 22 oct 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

aanspreken Communicatie effectief communiceren Gytha Heins

Verder lezen

26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)
25 feb 2021Leiderschap
‘Managers moeten meer aandacht hebben voor mentale gezondheid’
25 feb 2021Leiderschap
Beter management zonder managers
23 feb 2021Leiderschap
Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?
22 feb 2021Leiderschap
‘Als bestuurder moet je nog meer vertrouwen aan de organisatie geven’
19 feb 2021Leiderschap
Wat doet aanmoedigen met je?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs leiderschap

    Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?23 feb 2021
    Niemand is onmisbaar. Maar handelen we ook zo?11 feb 2021
    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken leiderschap

    Gelijkspel wint
    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Vergroot eigenaarschap
    Emotionele integriteit
    Remote leiderschap
    Aanmoediging
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing