• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 okt 2020

    Hoe om te gaan met korte lontjes (als je er zelf ook een hebt)? Drie tips!

    Leiderschap

    'In onze praktijk wordt agressie NIET getolereerd!' mailde mijn huisarts vorige week, de aannemer viel tegen me uit omdat ik hem op dat moment niet uitgebreid te woord kon staan en een leverancier stuurde een mail vol verwijten, waarop ik (tot mijn schrik) met net zoveel verwijten reageerde. In het ziekenhuis moeten zelfs beveiligers worden ingezet om agressieve familieleden onder controle te houden en BOA's worden in elkaar geslagen als ze de Corona regels handhaven.

    Het duurt gewoon te lang.

    En de lontjes worden steeds korter.

    Drie tips om het op de werkvloer en daarbuiten toch nog een beetje respectvol en gezellig te houden:  

    1. Zit de ander niet te dicht op de huid. Beoordeel het gedrag van je leidinggevende of collega altijd in de context van het thuiswerken en deze gekke Corona tijd. Zou hij vorig jaar na de zomervakantie ook zo gereageerd hebben? En als twee andere mensen zich in exact dezelfde situatie zouden bevinden, zou er dan ook een conflict ontstaan? Meestal gaat het over tegengestelde belangen. Probeer die helder te krijgen. Maak en neem het niet persoonlijk. Meestal ís het namelijk niet persoonlijk, al voelt het wel zo.
    2. Probeer eerst je eigen emoties een plek te geven, voor je de ander er mee lastig valt. Ga een eind hardlopen. Praat er over met je partner. Schrijf een mail die je NIET verstuurt… Doe wat jou helpt om rustig te worden. En vraag je collega’s hetzelfde te doen.  
    3. Wees – zeker nu – heel direct en heel precies in je feedback. Niet tegen anderen, maar tegen de persoon zelf. En niet ‘jij bent altijd …’, maar ‘je deed maandag … ‘. Deel wat je precies zag of hoorde en wat dat met je deed, maar NIET wat je er van vond. Dat laatste zegt alleen maar wat over jouw emoties en niets over het gedrag van de ander (zie punt 2).
    Aanspreken? Gewoon doen!
    Hoe je nu écht een aanspreekcultuur creëert

    Natuurlijk weet je dit al lang. Maar het daadwerkelijk doen is niet eenvoudig. Het vraagt een hoop zelfinzicht en zelfsturing. Zoek een maatje en houd elkaar scherp.

    Veel sterkte!

    Gytha Heins

    Laatste update: 22 oct 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    aanspreken Communicatie effectief communiceren Gytha Heins

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid
    15 jul 2022Leiderschap
    HR-handboek als obstakel voor waardering

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing