• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel11 mei 2017

    De A3 verbetermethodiek: hoe werkt het?

    Verandermanagement

    De A3 verbetermethodiek (ook wel kaizen-cirkel genoemd) is een instrument waarmee gestructureerd kan worden gewerkt aan het oplossen van problemen en het doorvoeren van verbeteringen. De methode is oorspronkelijk ontwikkeld bij Toyota, waar het routine is om continu en gestructureerd te werken aan verbeteringen.

    Focus op de volgende stap naar verbetering
    Focus op de volgende stap naar verbetering

    De A3 verbetermethodiek kent een aantal duidelijke stappen en helpt zo bij een gestructureerde aanpak van een probleem:

    Definieer het probleem

    Allereerst moet het probleem helder en concreet worden beschreven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een medewerker tegen een probleem in het proces aanloopt of dat er klachten van klanten komen over een product of dienst. Prestatie-indicatoren, berichten van medewerkers, klachten van klanten en het verbeterbord zijn allemaal bronnen die kunnen helpen bij het identificeren van problemen.

    Beschrijf de huidige situatie en maak deze meetbaar (0-meting)

    Leestip

    Niets meer missen?

    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Verschaf inzicht in de huidige situatie door middel van metingen, procesbeschrijvingen, voorbeelden van het probleem en beschrijvingen van medewerkers. De waardestroomanalyse is een goede tool om een duidelijk overzicht te maken van het proces en het probleem zoals dat zich in de bestaande situatie voordoet.

    Beschrijf de kernoorzaak van het probleem

    Om ervoor te zorgen dat een probleem niet tijdelijk wordt opgelost en het zich binnen de kortste keren weer voordoet, is het belangrijk om diep door te graven tot de echte oorzaak van een probleem aan het licht komt. Instrumenten zoals het visgraatdiagram en ‘5× waarom’ zijn hier goed bruikbaar.

    Beschrijf de ideale situatie

    Tijdens deze stap is er ruimte om te dromen over het ideale proces, maar er moet ook sprake zijn van realisme. Rekening houdend met de invloed die een organisatie zelf kan uitoefenen en de beschikbare tijd en middelen die daarvoor beschikbaar zijn wordt een beschrijving gemaakt van de gewenste situatie.

    Bedenk verbeteringen

    Zodra de oorzaak van het probleem duidelijk is en we ook vooruit hebben gekeken naar de ideale of verbeterde situatie, is het tijd om verbeteringen te bedenken. Deze kunnen voortkomen uit data-analyse, zoals de waardestroomanalyse, de FMEA (zie voor uitleg paragraaf 5.10) of brainstormsessies. Het doel van deze stap is om passende maatregelen te bedenken die de oorzaken van het beschreven probleem aanpakken.

    De A3 verbetermethodiek
    De A3 verbetermethodiek

    Test mogelijke oplossingen uit

    Ga niet direct tot een andere werkwijze over, maar zoek eerst goed uit welke oplossing het beste is. Daarvoor kan in een testsetting een 1-meting worden gedaan. Om deze test goed te kunnen uitvoeren moet er wel eerst een actieplan worden gemaakt. Hierin staat precies beschreven wat er moet gebeuren, wie waar verantwoordelijk voor is en wat de tijdsplanning is.

    Evalueer de testresultaten

    Bekijk of de testen dié resultaten opleveren die je verwachtte en of er nog ruimte voor verbetering is. Eventueel volgt een nieuwe test om uit te zoeken of er nog een nadere verbeterslag kan worden gemaakt. Ook hiervoor is weer een concreet actieplan nodig.

    Lean: van hype naar verbetercultuur
    Bestel in onze Businezz-shop

    Implementeer de nieuwe werkwijze

    Als tijdens de testfase is gebleken dat de verbetermaatregelen een positief effect hebben op het proces of op het resultaat, dan kan de nieuwe werkwijze worden ingevoerd. Als een probleem evenwel nog steeds niet helemaal opgelost blijkt te zijn, zullen enkele stappen terug moeten worden gezet en zal een deel van het actieplan opnieuw moeten worden uitgevoerd.

    Door: Daniel Niezink, Manon Diepenmaat, Paul van Tiel en Erik Ruijters, auteurs van Lean: van hype naar verbetercultuur

    Laatste update: 09 dec 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag change management Procesmanagement procesoptimalisatie Strategie Verandermanagement

    Verder lezen

    19 jan 2021Verandermanagement
    Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement
    12 jan 2021Verandermanagement
    Interveniëren? Ken je doelgroep!
    8 jan 2021Verandermanagement
    Terugkijken: webinar Iedereen verandert met Hans Vermaak
    6 jan 2021Verandermanagement
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang
    28 dec 2020Verandermanagement
    Niet loslaten, maar anders loslaten
    Arend Ardon Foto: Peter Strelitski/ De Beeldredaktie
    22 dec 2020Verandermanagement
    Arend Ardon over Traag Versnellen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs verandermanagement

    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
    Zelfproducerende patronen27 nov 2020
    Plasticiteit bevrijdt26 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken verandermanagement

    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
    Veranderen als samenspel
    Werken met Leren Veranderen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing