• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel24 mrt 2011

HR-transformatie: Inspelen op veranderingen

HRM

Bedrijven lijken met hun HR-transformatie-inspanningen vooral resultaat te boeken op het terrein van organisationeel management. Zo lukt het beter om de organisatie op één lijn te trekken met de algemene bedrijfsdoelstellingen.

79 procent van de bedrijven stelt zelfs hier beter in geslaagd te zijn dan verwacht. Ook is men door HR-transformatie beter in staat om op organisatieveranderingen in te spelen (zelfs boven verwachting voor 73 procent van de bedrijven).

Zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door SharedXpertise in samenwerking met Automatic Data Processing (ADP). Men ondervroeg 225 executives van over heel de wereld, van organisaties die zich in variërende fases van HR-transformatie bevinden.

HR transformatie betreft het zodanig (opnieuw) inrichten van het human-resourcemanagement dat de HR-functie zo optimaal en efficiënt mogelijk kan worden uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport 2010 Global HR Transformation.

Niet altijd gewenste resultaten
Bedrijven boeken niet altijd de gewenste resultaten met HR-transformatie. Zo geeft 46 procent van de respondenten aan minder succesvol te zijn dan verwacht in het aanwenden van de HR-transformatie om de focus vanuit HR op strategische kwesties te vergroten. 42 procent stelt dat hun transformatie inspanningen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid waar het gaat om het toepassen van nieuwe technologieën en informatiesystemen ter versterking van de positie van het lijnmanagement.

Uitbesteden
Het uitbesteden van HR-taken lijkt op de terugweg te zijn. De afgelopen drie jaar is het aantal respondenten dat aangeeft HR-taken uit te besteden of in ieder geval overweegt om HR-taken te outsourcen, langzaam afgenomen. In 2008 gaf 65 procent van de ondervraagden nog aan (te overwegen om) HR-taken uit te besteden, in 2010 is dit percentage gedaald naar 54 procent.

Wereldwijd geldt dat organisaties het meest geneigd zijn om hun payroll uit te besteden maar niet snel willig zijn om de gehele HR-functie te outsourcen.  

HR informatiesysteem
De meeste organisaties (80 procent) beschikken over een HR informatiesysteem. Van de organisaties met een HR informatiesysteem zegt meer dan een derde (35 procent) dat dit systeem wordt gemanaged op globaal niveau. 32 procent geeft aan dat hun informatiesysteem wordt gemanaged op nationaal niveau. Bij slechts 14 procent van alle organisaties wordt het informatiesysteem gemanaged op regionaal niveau.

2010 Global HR Transformation , ADP, februari 2011

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Verder lezen

4 jul 2022HRM
Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
1 jul 2022HRM
Meer dan een derde van werkend Nederland sport niet
29 jun 2022HRM
Een medewerker wil de oorzaak van het verzuim niet delen, wat nu?
20 jun 2022HRM
1 op de 5 Nederlanders ervaart wel eens sociale onveiligheid op het werk
17 jun 2022HRM
Weg met de werkdip: 5 tips voor meer plezier in je werk
16 jun 2022HRM
Eén op de vijf medewerkers kan eerste werkdag niet of nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs hrm

    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
    Het Nieuwe Werken - Nomadisch Werken13 nov 2014
  • Boeken hrm

    Handboek Recruitment & Employer Branding
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing