• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel5 mei 2017

    Iedereen betrokken bij de verandering, ook de ‘stille Willies’

    Verandermanagement

    Herkent u de situatie dat in de praktijk niet altijd iedereen betrokken is bij het verandertraject? Er is altijd een subgroep die u moeilijk bereikt, die niet vanzelf aanhaakt bij uw verandertraject. De zogenaamde ‘stille Willies’.

    Hoe krijgt u juist ook de ‘stille Willies’ mee in het verandertraject? En hoe zorgt u ervoor dat ook zij zich betrokken voelen bij de verandering en vervolgens ook hun steentje bijdragen aan het gewenste resultaat?

    Volg de natuurlijke route om in beweging te komen

    Mensen voelen zich sterk verbonden met de verandering wanneer zij:

    • begrijpen wat de verandering inhoudt,
    • er een goed gevoel bij hebben,
    • er nieuwe inzichten over hebben geleerd en er betekenis aan kunnen geven
    • bekwaam zijn om de verandering te realiseren.

    Impact Company vertaalde deze vier elementen naar de impulsen Weten, Reflecteren, Willen en Kunnen. Wanneer u een deel van uw doelgroep niet goed bereikt, bieden deze impulsen u handvatten om de verandering anders aan te vliegen. En wanneer ze op een specifieke volgorde worden ingezet versterken ze elkaar positief. Daarnaast beschouwen we deze vier impulsen als slaagfactoren van de verandering waardoor ze u in staat stellen om risico’s te voorspellen en te beheersen.

    De vier impulsen één voor één uitgelegd

    1. Weten 

    De impuls Weten is gericht op het delen van kennis, zodanig dat de mensen begrijpen wat de verandering inhoudt. Hier gaat het om feitelijke, inhoudelijke kennis.

    Er zijn twee ingrediënten essentieel in de kennisdeling:

    1. Waarom moeten we veranderen
    2. Waartoe leidt de verandering?

    Wanneer informatie over een verandering interactief wordt gedeeld, creëer je echt begrip bij de mensen die de verandering raakt.

    Het is van belang dat ieder vanuit het eigen perspectief de feiten aanvult. In de praktijk zien we vaak dat een zogenoemde ‘meerweter’ of de leidinggevende de gehele groep toespreekt. Er is dan is weinig ruimte voor de anderen om hun werkelijkheid aan het licht te brengen. Dit is niet bevorderlijk voor de betrokkenheid. Draag zorg voor een situatie waarin mensen worden uitgenodigd om hun kijk op de werkelijkheid in te brengen. Zodanig dat de vraag wordt beantwoord: Wat weten we met zijn allen?

    1. Reflecteren

    Reflecteren is nodig bij verandering

    Reflecteren is nodig bij verandering

    De impuls Reflecteren is gericht op het scheppen van ruimte aan mensen zodat zij kunnen reflecteren en associëren over de verandering. Zodanig dat er bewustwording optreedt. Het gaat om ruimte bieden aan emoties en herinneringen aan vergelijkbare ervaringen.

    Emoties en herinneringen zijn even zo essentieel als de feitelijke inhoudelijke kennis. Wanneer men zich bijvoorbeeld ergens zorgen over maakt, is het belangrijk dat dit wordt gemeld.

    Creëer de gelegenheid voor mensen om een persoonlijke relatie aan te gaan met het verandervraagstuk. Door hier erkenning aan te geven, vergroot u de betrokkenheid.

    1. Willen

    Met de impuls Willen speelt u in op het plezier en vertrouwen van de doelgroep. U stelt ze in staat om diep te graven in het onderwerp zodat ieder er voor zichzelf betekenis aan kan geven, waardoor zij zich betrokken en erkend voelen in de verandering.

    Wanneer mensen goed het belang zien van de feitelijke inhoudelijke informatie (Weten) en de interne informatie (Reflecteren) ontstaan er vaak nieuwe inzichten en/of behoeften.

    Het doen van onderzoek naar betekenis, waarde en bedoelingen zorgt ervoor dat mensen diep verbonden raken met de verandering. Doordat mensen met elkaar nieuwe inzichten en mogelijkheden van de verandering co-creëren, ontstaat een hoge mate van eigenaarschap. En wanneer mensen eigenaarschap voelen, kunnen ze bergen verzetten!

    1. Kunnen

      De impuls Kunnen werkt in op het verandervermogen. Met deze impuls stelt u de mensen in staat om een balans te vinden tussen de huidige situatie en de nieuwe (gewenste) situatie.

    Concreet doorloopt en beantwoordt u de volgende vragen:

    • Welke kennis upgrade is nodig om aan de gewenste situatie te voldoen?
    • Is er tijd en budget beschikbaar om te kunnen werken aan de verandering?
    • Is er een ruimte cq leeromgeving om de verandering tastbaar te maken, mede vorm te geven en onderlinge ervaringen uit te wisselen? En ook om fouten te maken!
    • Welke (technologische, facilitaire, procedurele etc.) middelen zijn er minimaal nodig zijn om de gewenste verandering te bewerkstelligen?

    Kennis, tijd, ruimte en middelen vormen tezamen de infrastructuur waarlangs de doelgroep kan ontwikkelen en veranderen. Deze infrastructuur biedt de nodige ondersteuning waardoor mensen zich bekwaam voelen om de verandering daadwerkelijk te realiseren.

    Door de impulsen alle vier toe te passen, creëert u diepgaande commitment. Ook bij de ‘stille Willies’!

    Door: Marjolijn de Graaf en Edwin de Graaf, auteurs van Decisions by Design

    Desicions by DesignHet boek: Decisions by Design
    Het handboek voor veranderaars en game changers om tot gedragen besluiten en betere resultaten te komen. Decisions by Design is een eenvoudig en krachtig instrument om via actieve participatie tot de best haalbare en houdbare besluiten te komen. Vier ontwerpstappen leiden jou als veranderaar gezamenlijk en interactief met betrokkenen naar cruciale en gedragen besluiten, waarin alle verschillende perspectieven en werkelijkheden erkend zijn.

    • Meer informatie over Decisions by Design >>>

    Lees ook:

    • Verandermanagement: waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    change management leidinggeven Procesmanagement Verandermanagement

    Verder lezen

    19 jan 2021Verandermanagement
    Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement
    12 jan 2021Verandermanagement
    Interveniëren? Ken je doelgroep!
    8 jan 2021Verandermanagement
    Terugkijken: webinar Iedereen verandert met Hans Vermaak
    6 jan 2021Verandermanagement
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang
    28 dec 2020Verandermanagement
    Niet loslaten, maar anders loslaten
    Arend Ardon Foto: Peter Strelitski/ De Beeldredaktie
    22 dec 2020Verandermanagement
    Arend Ardon over Traag Versnellen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs verandermanagement

    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
    Zelfproducerende patronen27 nov 2020
    Plasticiteit bevrijdt26 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken verandermanagement

    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
    Veranderen als samenspel
    Werken met Leren Veranderen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing