• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel4 mei 2017

    Integriteit en stress: de feiten

    Organisatie

    Stress brengt het lichaam in staat van paraatheid. De polsslag versnelt, de spieren spannen zich en de ademhaling wordt sneller. Stress wordt gevoeld voor een examen, of een sollicitatiegesprek of een andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat men alert kan reageren, verhoogt de concentratie bij het uitvoeren van een taak.

    Zodra het examen, het gesprek of de moeilijke taak achter de rug is, gaat de spanning normaal gesproken vanzelf weg. Deze tijdelijke spanning hoort dus bij het leven: zij is gericht op overleven en is dus gezond. Maar stress is ongezond als de spanning te lang aanhoudt en de ontspanning te lang uitblijft. Bijvoorbeeld als gevolg van een constant te hoge werkdruk, problemen op het werk of spanningen in het gezin. Veel te lang te veel stress kan resulteren in klachten als overbelasting en uitputting, soms eindigend in een burn-out. Maar liefst twaalf op honderd bezoeken aan de huisarts hebben te maken met stressklachten.

    Werkgerelateerde stress kent meerdere oorzaken: rolconflicten, ambigue rolverwachtingen, overbelasting, onderbelasting (beide in de varianten kwantitatief en kwalitatief ), information anxiety, afhankelijkheid van verantwoordelijkheid voor anderen, gebrek aan steun door collega’s, seksuele intimidatie zijn de belangrijkste.

    Als stress een gevolg is van ongewenste omgangsvormen van collega’s – pesten, discriminatie, machtsmisbruik of seksuele intimidatie – dan is stress een gevolg van een niet-integere omgeving. Een moderne oorzaak van stress is gelegen in de 24×7 verbondenheid (of beter: een vorm van verlatingsangst) met leidinggevenden, collega’s, cliënten en vrienden. Daarbij speelt ook de angst om opdrachten te missen, etcetera. Naar onze mening is dit ook een omstandigheid om je als bestuurder en als toezichthouder over te bekommeren.

    Feiten over stress

    Om u te wijzen op de ernst van de situatie volgen hierna enkele resultaten van grootschalig onderzoek (onder 1.500 leidinggevenden en 1.500 medewerkers) door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit 2014:

    In de afgelopen twaalf maanden is circa twintig procent van de medewerkers ziek geworden of uitgevallen als gevolg van spanningen op het werk.

    • De meestgenoemde oorzaak van deze spanningen is een te hoge werkdruk.
    • Vijftien procent heeft de afgelopen twaalf maanden met agressie of geweld te maken gehad.
    • Twaalf procent heeft de afgelopen twaalf maanden met intimidatie te maken gehad.
    • Zeven procent van de medewerkers geeft aan de laatste twaalf maanden te zijn gepest op het werk.
    • Werkstress blijkt in grote bedrijven vaker onderdeel van de bedrijfscultuur te zijn dan in kleine organisaties. Leidinggevenden in grote bedrijven zeggen vaker dat werkstress ‘erbij hoort’.
    • Bijna de helft van de medewerkers die spanningen op het werk hebben ervaren in de afgelopen twaalf maanden, heeft dit niet besproken met zijn of haar leidinggevende.

    Oorzaken van stress

    Onderzoek heeft uitgewezen dat de mens minder goed in staat is om te multitasken dan eerder werd gedacht. En de mens blijkt ook fysiek – evolutionair – niet altijd in staat te zijn om zich binnen enkele generaties aan te passen aan zijn veranderende omgeving. We komen uit een omgeving met vele – al dan niet gedwongen – rustmomenten: in de kerk, in de bus, de trein of auto, tijdens de gezamenlijke maaltijd. We moeten ons aanpassen aan een omgeving waarin de hersens constant op volle toeren moeten draaien om informatie te ontvangen en te categoriseren, en beslissingen te nemen.

    Van een omgeving met een beperkt aantal vrienden die je af en toe zag en af en toe een brief of kaart stuurde, en een werkomgeving met een beperkt aantal collega’s met wie je maandelijks werkoverleg had in een vergaderruimte, moeten we ons aanpassen naar een wereld met honderden vrienden en een constante inkomende stroom van informatie van mensen die in toenemende mate verwachten dat zij snel informatie terugkrijgen. Privéleven en werk lopen steeds meer door elkaar. Vakanties zijn doorspekt met zakelijke beslommeringen. We hebben te weinig rustpunten tussen de 24×7 oplichtende schermen en piepende apparaten. De mens is daar evolutionair nog niet op verbouwd! En het gevolg daarvan is stress. Kijk ook eens naar het percentage kinderen dat die stress niet aankan. Wat voor volwassenen worden die kinderen later?

    Er bestaan vier vormen van information anxiety als oorzaak van stress:

    1. het niet kunnen bijhouden van de nieuwe informatie die voortdurend binnenkomt, niet kunnen bepalen wat relevant is en wat niet;
    2. informatie-schuldgevoel, het zich schuldig voelen als gemerkt wordt dat belangrijke informatie wordt gemist;
    3. niet-begrijpen, aan steeds meer informatie wordt aandacht besteed, die steeds slechter wordt begrepen;
    4. de angst betrapt te worden iets niet te weten wat anderen wel weten, de poging om informatie als eerste te kennen.

    Het voorkomen daarvan vergt een complex van maatregelen. De basisregel is dat medewerkers toegang moeten hebben tot alle informatie en zelf moeten kunnen bepalen wat voor hen relevante informatie is om een gestelde taak te realiseren. Daartoe moet die taak of dat doel duidelijk worden geformuleerd, en moeten medewerkers voldoende opgeleid zijn om zelf te bepalen wat relevante informatie is en wat niet.

    Hierbij hoort ook dat het niet voldoende is dat medewerkers beschikken over managementinformatie, maar dat zij ook de missie, de waarden, de strategie, en de causale processen moeten kennen of kunnen bepalen van de acties die tot het doel leiden.

    Een belangrijke stressor, gerelateerd aan kwantitatieve overbelasting en ook aan information anxiety, is dat medewerkers over te weinig kennis en technieken beschikken om een gestelde taak goed te realiseren. Dan wordt er te weinig in mensen geïnvesteerd qua vakkennis en of vaardigheden.

    Door: Hans Strikwerda en Jaap ten Wolde, auteurs van Verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders

    Cover verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders

    Cover verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders

    Het boek: Verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders
    Verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders bevat een groot aantal praktische tips, maar indachtig de idee van integriteit, laat het ook zien wat daarvan beperkingen zijn en wanneer overgeschakeld moet worden op meer fundamentele principes. De arrogantie van de titel wordt waargemaakt: dit boek onderscheidt zich van bestaande literatuur, is onderhoudend en zeer informatief.

    • Meer informatie over Verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders >>>

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Integriteit Organisatie organisatiepsychologie Sociale transformatie

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing