• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel9 feb 2021

Intervisie: de vraag achter de vraag

Organisatie, Zorgmanagement

Intervisie is een didactische methode waarmee collega’s elkaar helpen de kwaliteit van het werk, kennis en deskundigheid te verhogen. Reflectie is een onderdeel van intervisie, waarbij bewust wordt stilgestaan en teruggekeken op eigen ervaringen en handelen

Vraag achter de vraag

Vraag achter de vraag

Werkwijze

Eén van de collega’s brengt een dilemma in. De overige collega’s stellen eerst verdiepende vragen voordat zij advies geven.

Opbrengst

Vaak bestaat de neiging om na de toelichting van de casus meteen het vraagstuk te gaan oplossen. Door eerst de echte vraag van het gesprek scherp te stellen, verhoog je de effectiviteit van de intervisie.

Soorten vragen

Aanpak

  • Stap 1: Introduceren vraagstuk
    Vraag één van de collega’s een dilemma in te brengen en nodig hem uit om dit kort toe te lichten. Hij sluit af met een vraag die hij aan zijn collega’s wil voorleggen.
  • Stap 2: Drie keer een vraag stellen over de vraag
    Geef vooraf aan dat je focus wilt aanbrengen en de echte vraag helder wilt hebben voordat de casus wordt uitgediept. Stel je collega drie keer achter elkaar een vraag. Dat kun je zelf doen of hiervoor je collega’s uitnodigen. Is de echte vraag na drie keer doorvragen nog niet scherp? Stel dan nog een vraag.
  • Stap 3: Samenvatten
    Nodig één van je collega’s uit om de echte vraag samen te vatten en check bij je collega die de vraag heeft ingebracht of dit klopt. Is de samenvatting nog niet helemaal correct, laat hem deze dan bijstellen en zijn vraag opnieuw samenvatten.
  • Stap 4: Faciliteer het gesprek
    Faciliteer het gesprek door je collega’s uit te nodigen om door te vragen over de situatie zelf, alvorens het tot een advies komt.
Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg
Dit boek staat op de longlist voor Managementboek van het Jaar. Meer info

Voorbeeldvragen

De volgende specifieke vragen kun je inzetten om de vraag
van de intervisie scherper te krijgen:

  • Wat is de kern van je vraag?
  • Waar heb je last van?
  • Wanneer loop je straks tevreden de deur uit?

Bron: Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg

Door: Sasja Dirkse, Angela Talen, Miriam Boer, Maaike Kester, Jacqueline Stouthard

Laatste update: 09 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Intervisie Online werkvormen samenwerken werkvormen Zorgmanagement

Verder lezen

30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
28 jun 2022Zorgmanagement
Patiëntoverdracht met de stoplichtmethode
28 jun 2022Zorgmanagement
De kracht van ‘Sorry’
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing