• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel9 feb 2021

Intervisie: de vraag achter de vraag

Organisatie, Zorgmanagement

Intervisie is een didactische methode waarmee collega’s elkaar helpen de kwaliteit van het werk, kennis en deskundigheid te verhogen. Reflectie is een onderdeel van intervisie, waarbij bewust wordt stilgestaan en teruggekeken op eigen ervaringen en handelen

Vraag achter de vraag

Vraag achter de vraag

Werkwijze

Eén van de collega’s brengt een dilemma in. De overige collega’s stellen eerst verdiepende vragen voordat zij advies geven.

Opbrengst

Vaak bestaat de neiging om na de toelichting van de casus meteen het vraagstuk te gaan oplossen. Door eerst de echte vraag van het gesprek scherp te stellen, verhoog je de effectiviteit van de intervisie.

Soorten vragen

Aanpak

  • Stap 1: Introduceren vraagstuk
    Vraag één van de collega’s een dilemma in te brengen en nodig hem uit om dit kort toe te lichten. Hij sluit af met een vraag die hij aan zijn collega’s wil voorleggen.
  • Stap 2: Drie keer een vraag stellen over de vraag
    Geef vooraf aan dat je focus wilt aanbrengen en de echte vraag helder wilt hebben voordat de casus wordt uitgediept. Stel je collega drie keer achter elkaar een vraag. Dat kun je zelf doen of hiervoor je collega’s uitnodigen. Is de echte vraag na drie keer doorvragen nog niet scherp? Stel dan nog een vraag.
  • Stap 3: Samenvatten
    Nodig één van je collega’s uit om de echte vraag samen te vatten en check bij je collega die de vraag heeft ingebracht of dit klopt. Is de samenvatting nog niet helemaal correct, laat hem deze dan bijstellen en zijn vraag opnieuw samenvatten.
  • Stap 4: Faciliteer het gesprek
    Faciliteer het gesprek door je collega’s uit te nodigen om door te vragen over de situatie zelf, alvorens het tot een advies komt.
Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg
Dit boek staat op de longlist voor Managementboek van het Jaar. Meer info

Voorbeeldvragen

De volgende specifieke vragen kun je inzetten om de vraag
van de intervisie scherper te krijgen:

  • Wat is de kern van je vraag?
  • Waar heb je last van?
  • Wanneer loop je straks tevreden de deur uit?

Bron: Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg

Door: Sasja Dirkse, Angela Talen, Miriam Boer, Maaike Kester, Jacqueline Stouthard

Laatste update: 09 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Intervisie Online werkvormen samenwerken werkvormen Zorgmanagement

Verder lezen

3 mrt 2021Organisatie
Hoe fit is jouw organisatie?
3 mrt 2021Organisatie
Twee derde van (thuis)werkend Nederland staat weer te popelen om naar kantoor te gaan
2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing