• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel7 jul 2021

    Intervisie met digitale hulpmiddelen

    Leiderschap

    In de huidige tijd hebben we voorzieningen die tijd- en locatieonafhankelijke communicatie mogelijk maken. Die worden benut voor onlinevergaderen en -overleg. Ook voor online intervisie zijn er tal van digitale hulpmiddelen beschikbaar. Het kan interessant zijn om dit uit te proberen.

    Voordelen van online-intervisie

    • Een urgent vraagstuk kan direct worden opgepakt, omdat een digitale ontmoeting makkelijker kan worden georganiseerd dan een fysieke ontmoeting. Als het niet mogelijk is elkaar te ontmoeten kan een intervisiebijeenkomst toch doorgaan, bijvoorbeeld bij internationale samenwerking.
    • Sommige deelnemers voelen zich op afstand veiliger en uiten zich daardoor makkelijker: bij een lastig moment kan er letterlijk even afstand worden genomen.
    • Een digitaal hulpmiddel kan het gesprek, de aantekeningen en de vragen vastleggen. Zo kan de intervisiebijeenkomst makkelijker worden vastgelegd, bijvoorbeeld via de chat voor de vragen die er worden gesteld, het whiteboard voor de aantekeningen, of de video van de hele opgenomen intervisiebijeenkomst. Dit kan een blijvend leerdocument vormen.

    Tegelijkertijd is het een uitdaging ervoor te zorgen dat de intervisiebijeenkomst voldoende resultaten oplevert voor de casusinbrenger en de deelnemers. Voor zaken die bij een normale intervisiebijeenkomst gewoon lijken, is bij digitale intervisie andere aandacht nodig. Wij onderscheiden aandachtspunten voor het intervisieproces en aandachtspunten voor de techniek.

    Aandachtspunten voor het intervisieproces

    De intervisiebijeenkomst moet, net zoals bij reguliere intervisie, worden gefaciliteerd door een facilitator. Deze bewaakt het (groeps)proces en hij bewaakt dat de intervisiemethode goed wordt toegepast. Hij intervenieert en stuurt bij waar nodig. Hij zal met de groep afspraken maken die met name gelden voor digitale intervisie. Denk daarbij aan onderstaande punten:

    Praktijkboek intervisie
    Proces & Methoden. Derde, geheel herziene druk
    • Groepsdynamiek. Digitale intervisie kent een andere groepsdynamiek. Non-verbaal gedrag is in een onlineomgeving moeilijker waar te nemen dan tijdens een normale intervisiebijeenkomst. Je kunt niet even je buurman aankijken of iets uitwisselen. Je kijkt allemaal naar voren en dat maakt het aangezicht al anders. Door elkaar praten functioneert niet,waardoor informatie verloren kan gaan. Eventuele emoties zijn moeilijker herkenbaar. Voor de facilitator is het lastiger om de groepsdynamiek continu te peilen en daarop in te spelen.
    • Concentratie van iedereen. Onlinecommunicatie vraagt meer aandacht van de deelnemers, vanwege het lang kijken naar een scherm. Men moet scherper luisteren, omdat door elkaar praten stoort. Het vergt ook meer concentratie om de dynamiek erin te houden als de communicatie moet worden aangepast, bijvoorbeeld bij het om de beurt praten. Er kunnen meer afleidingen zijn, zoals iemand die binnenkomt of een huisdier dat het gezellig vindt erbij te zijn.
    • Vertrouwelijkheid en veiligheid binnen de groep. Sowieso moeten er geen andere personen ‘meeluisteren’ of zich in de ruimte bevinden waar een van de intervisiedeelnemers zit. Daarnaast is het aan te raden om vaker te checken of iedereen zich veilig voelt in de groep, want dat is in een digitale setting moeilijker op te maken.
    • Gebruik van een intervisiemethode. Niet alle intervisiemethoden lenen zich voor digitale intervisie, omdat de voorwaarden voor gebruik in een onlinesituatie niet kunnen worden gerealiseerd. Denk bijvoorbeeld aan Organisatieopstellingen waarbij de deelnemers in de ruimte worden opgesteld of Clinics bij het oefenen van nieuw gedrag. Methoden met meer structuur zijn wellicht beter passend, bijvoorbeeld de Tien-stappenmethode, Metaforen, Balint en Helpende vragen.
    • Zorgvuldig formuleren. Bij intervisie op afstand moeten vragen en reacties zorgvuldig worden geformuleerd om de inhoud van de vragen goed te laten overkomen. Het is een groot voordeel als de personen elkaar al kennen. Dan weet iedereen van elkaar hoe de communicatie verloopt en wat gewoonten zijn. Bij een nieuwe groep is dit nog niet zo, dan vergt het extra aandacht. De onwennigheid om op afstand tegen/met anderen te spreken over persoonlijke, werkgerelateerde vraagstukken kan een drempel opwerpen. De facilitator kan met de groep bespreken hoe zij hiermee kunnen omgaan.
    • Gespreksregels. De facilitator bespreekt de spelregels aan het begin van de bijeenkomst. Lang uitweiden of door elkaar praten is minder effectief bij digitale intervisie, een gesprek kan dan makkelijker rommelig worden. Er kunnen tekens worden afgesproken voor als iemand iets wilt inbrengen. Bijvoorbeeld een hand opsteken of het verzoek in de chat zetten.
    • Log op tijd in en zorg ervoor dat de verbinding technisch werkt. Zo kan er op tijd begonnen worden.
    • Persoonlijke behoeften, bijvoorbeeld de behoefte aan pauze, moeten vooraf worden afgesproken om te voorkomen dat een deelnemer plotseling uit beeld verdwijnt.

    Aandachtspunten voor de technologie

    • De gebruiksvriendelijkheid van het gekozen systeem. Er zijn verschillende digitale vergadersystemen. Zij hebben allemaal hun eigen kenmerken en soms beperkingen, zoals het aantal zichtbare mensen, chat- of whiteboardmogelijkheden of de beeld- en geluidskwaliteit. Zorg dat je als deelnemer bekend bent met de mogelijkheden van het systeem, er ervaring mee hebt en deze mogelijkheden adequaat kunt toepassen.
    • De technische voorzieningen moeten in orde zijn. Voorkom technische/ technologische haperingen die leiden tot afwezigheid of het wegvallen van een deelnemer.
    • De privacy van het gekozen systeem. De digitale omgeving moet goed beveiligd zijn in verband met het openbaren van persoonlijke vraagstukken. Informatie mag en kan niet (digitaal) worden vrijgegeven aan personen buiten de intervisiegroep. Maak hierover vooraf afspraken met de groep en neem hierbij de privacywetgeving in acht, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

    Bron: Praktijkboek intervisie

    Door: Monique Bellersen, Inez Kohlmann

    Laatste update: 06 jul 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering Inez Kohlmann Intervisie Leiderschap Monique Bellersen Online werkvormen

    Verder lezen

    16 aug 2022Leiderschap
    Waardengericht leiderschap: met je kompas zorgen dat het écht is
    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing