• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel30 mei 2022

Is tolerantie, diversiteit of inclusiviteit onderdeel van de bedrijfscultuur?

Organisatie

Diversiteit, inclusiviteit en tolerantie, deze begrippen kunnen zomaar door elkaar gaan lopen als je de verschillen niet helder voor de bril hebt. Je leest er meer over in dit artikel van Arjan Stoffers.

Tolerantie

Tolerantie is de mate waarin we verdraagzaam zijn ten aanzien van mensen die anders denken of zich anders gedragen dan wijzelf. Het is natuurlijk zo dat als je ‘verschillend zijn’ niet tolereert dan stopt het daar. Maar als je inclusief wil zijn en je laat het bij tolereren dan is er nog werk aan de winkel.

Diversiteit

Diversiteit is een gegeven, iedereen is anders. Je kan als bedrijf of team diversiteit nastreven maar dan zul je eerst moeten kunnen herkennen wat je al in huis hebt. Een diverse kijk op de wereld kan een groep helpen om sneller tot bijvoorbeeld een goede oplossing te komen. Het bouwen aan een diverser personeelsbestand helpt vast wel iets maar je bent er dan nog niet.

Diversiteit is realiteit. Inclusiviteit is het doel. En tolerantie is de goedkope imitatie van beide.

Dr. Kristen Donnely

Inclusiviteit

Inclusiviteit is in tegenstelling tot diversiteit geen gegeven. Inclusiviteit is de mate waarin iedereen, met al zijn verschillen, mee mag doen (denken, praten, bepalen). Voorwaarde van inclusiviteit is dat iedereen zich onderdeel voelt van “iets” en dat ieders sterke eigenschappen gezien en benut worden. En dat er oog is voor jouw behoeften en daar actief in wordt voorzien. Zo wordt het verschillend zijn van mensen optimaal benut om doelen te halen.

Lees ook:
Diversiteit en inclusie. Waarom? Daarom!

Wat levert het op?

Er zijn voldoende modellen en tools beschikbaar om de verschillen qua persoonlijkheidstypes van mensen in kaart te brengen. Je kan tijdens een training of workshop, na het invullen van een vragenlijst, waardevol inzicht krijgen in de verschillen van bijvoorbeeld jouw team of medewerkers. Ben je bekend met een dergelijk traject dan zou je jezelf de vraag kunnen stellen: Wat heeft ons dit traject nou uiteindelijk opgeleverd?

Hoe herken je kenmerkend gedrag?

Wie bewaakt dat, na deze verworven inzichten, het typeren van mensen niet leidt tot ‘wij-zij gedrag’ of dat mensen hun type in gaan zetten als verdediging van niet helpend gedrag? Wat belangrijk is, is dat je ook handvatten krijgt hoe je deze verschillen ten volle kan benutten. Het valt of staat met communicatie maar weet iedereen ook hoe je effectief communiceert met ‘de verschillende types’ zodat je miscommunicatie kan voorkomen. En ook: Hoe kun je mensen optimaal motiveren, hoe herken je kenmerkend gedrag en welke interventie is dan het meest effectief om zo de stress te voorkomen? Het typeren van mensen, zonder het aanleren van inzetbare en effectieve tools, kan uiteindelijk leiden tot polarisatie of zelfs discriminatie.

“Het gaat om types in mensen en niet om een type mens”

uit het boek: Seeing people through” van Nate Regier PhD

Alle verschillen qua zienswijze, gedrag, benadering van situaties, communicatie, manier van leren etc. die je om je heen bij andere mensen ziet, zitten ook allemaal in jou. Het gaat om types in mensen en niet om een type mens. Wat wel zo is: we hebben voor de ene manier van kijken naar de wereld meer voorkeur dan voor een andere. Het Process Communication Model© van Taibi Kahler gaat uit van zes verschillende persoonlijkheidstypen die wij in ons hebben. Het afkeuren van een zienswijze of gedrag bij een ander betekent dus eigenlijk dat je een deel van jezelf niet tolereert. 

Inclusiviteit begint met jezelf leren kennen en accepteren

Het punt dat ik wil maken is dat inclusiviteit begint met jezelf leren kennen en accepteren. Als je dit inzicht over jezelf hebt verworven dan kun je aan de slag met het ‘ontcijferen’ van de voorkeuren en sterke kenmerken van andere mensen, om vervolgens deze verschillen te kunnen benutten om sterkere relaties te bouwen en minder stress te ervaren. Eigenlijk is inclusiviteit: het beste uit iedereen halen, elke dag!

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Resoneert dit niet bij jou? Te soft? Te vaag? 

Inclusiviteit is ook: Talentmanagement, angstculturen verminderen, het creëren van draagvlak, accountability, sterk leiderschap. Maar ook: employer branding, participatie awareness, ketensamenwerking, corporate agility, co-creatief werken, t-shaped professionals. En zeker: zelfleiderschap van medewerkers versterken, tunnelvisie vermijden, mensen in hun kracht zetten etc etc…

Ben je eigenaar of werk jij bij een bedrijf dat inclusiviteit belangrijk vindt? Stel jezelf dan eens de vraag: ‘Wat merken jouw werknemers hier van?’ of ‘Wat merk ik er van, dat wij een inclusief bedrijf zijn?’ 

Arjan Stoffers

Door: Arjan Stoffers

Arjan Stoffers traint mensen en gelooft dat één-op-één-communicatie de sleutel is voor sterke relaties en een positieve werkomgeving. Hij schrijft onder meer over communicatie, motivatie, authenticiteit en inclusiviteit.

Laatste update: 30 may 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Arjan Stoffers diversiteit inclusie Organisatie organisatieontwikkeling video

Verder lezen

4 jul 2022Organisatie
Arbeidsconflict in het model van de ijsberg
30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing