• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel18 nov 2019

    Je lost niet alles op met een nieuwe boormachine

    Organisatie

    Zelfs met de mooiste boormachine lukt het niet, die schilderijen ophangen. Ik wilde dus een aantal schilderijen ophangen. Dat had ik nog nooit gedaan. Ik pakte de boormachine en boorde een aantal gaten. Ze waren te groot, ze zaten niet op één lijn en op de verkeerde hoogte. Dat was niet wat ik in gedachten had. Daarom ging ik naar de bouwmarkt en kocht de allermooiste boormachine. Weer boorde ik gaten. Nog steeds te groot, ongelijk en te laag.

    Vreemde oplossing misschien? Toch is dit wat veel organisaties doen. Ze kopen als iets niet lukt een “nieuwe boormachine”: een andere organisatiestructuur, een aangepast werkproces of een nieuwe overlegvorm. Met het idee dat dit tot de gewenste resultaten leidt. Maar het zijn niet de instrumenten die voor resultaat zorgen. Het zijn de professionals. Een handige klusser kan zonder goed gereedschap een schilderij netjes ophangen. Een onhandige klusser lukt dat zelfs met het beste gereedschap niet.

    Hetzelfde geldt in organisaties. Medewerkers gaan niet ineens ‘afdeling overstijgend werken’ door een nieuw werkproces. Houden zich niet ineens aan deadlines door een actielijst. Veranderingen worden niet gerealiseerd door nieuwe instrumenten maar door mensen met instrumenten.

    Pak dus niet zomaar een “boormachine”. Voer eerst een goed gesprek met elkaar over de huidige situatie, kijk hoe het komt dat deze niet veranderd, kijk wat het patroon is en kijk ook goed naar wat iedereen te leren heeft. Zoek dan naar een passende oplossing.

    Start met de huidige situatie

    Over Maurice van Hoek

    Het boeken van resultaat zie ik als het leggen van een puzzel. Deze columns bevatten puzzelstukken en -stukjes die ik na 20 jaar management zie.

    Tijdens die periode heb ik me de hele tijd de volgende vraag gesteld: Wat werkt? Daarover schrijf ik in deze blogs.

    • Heb jij iets dat je opvalt?
    • Heb je een ander beeld of idee?
    • Ben je ergens nieuwsgierig naar?

    Neem contact op! Ik schrijf er graag over.

    We starten dus met de huidige situatie. Hoe zit deze werkelijk in elkaar? In het geval van het niet nakomen van deadlines kan het zijn dat managers onvoldoende sturen op deadlines, dat deadlines onhaalbaar zijn of dat medewerkers deadlines onbelangrijk vinden. Deze drie achterliggende patronen kunnen tot drie verschillende oplossingen leiden. Vaak wordt na deze analyse al gekozen. Zeg maar dat dan de “boormachine” wordt gekocht. Dit is nog niet het goede moment voor je aanschaf.

    Eerst is het nodig achterliggende patronen volledig te ontrafelen en het vakmanschap van alle betrokkenen daarin te betrekken. Iedereen heeft namelijk een bijdrage geleverd aan de huidige situatie en houdt deze in stand. In het geval van de deadlines stuurt de manager misschien onvoldoende, maar spelen zijn baas en zijn medewerkers ook een rol. Misschien spreken ze hem onvoldoende aan op de deadlines of vinden ze het ook niet belangrijk. Het werkt niet om het in zo’n gesprek over de “schuldige”, de boze buitenwereld of de beschikbare instrumenten te hebben. Geef aan welk vakmanschap van wie nodig is om het patroon te doorbreken.

    Tijd en moeite

    Wees je er daarnaast van bewust dat het aanleren van een nieuwe gewoonte tijd en moeite kost. Denk maar aan een nieuwe gewoonte als “ik wil meer sporten” of “gezonder leven”. Dat lukt ook niet met het kopen van een sportschoolabonnement. Zo leidt een nieuwe actielijst ook niet gelijk tot het halen van deadlines. Bespreek daarom ook welk gedrag nodig is om een verandering vol te houden en welke instrumenten daarbij helpen.

    Pas nu kun je beoordelen welke mooie tools en glimmende instrumenten je helpen om een patroon blijvend te doorbreken.

    Pak niet zomaar een “nieuwe boormachine”, kijk kritisch naar de ontstane situatie, naar het patroon, naar het noodzakelijke vakmanschap en kijk dan pas naar het gereedschap.

    Door: Maurice van Hoek

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Column Leiderschap leidinggeven management Maurice van Hoek Organisatie organisatieontwikkeling

    Verder lezen

    11 dec 2019Organisatie
    Rianca Evers-den Ouden: de sleutel van zingeving naar vormgeving is de betekenisgeving
    3 dec 2019Organisatie
    De drie rollen van een omgevingsprofessional
    2 dec 2019Organisatie
    De cyclus van betekenisgeving
    29 nov 2019Organisatie
    Projectie: van zondebok tot sabotage
    29 nov 2019Organisatie
    Van opdracht naar opgave
    28 nov 2019Organisatie
    Creatieveling gezocht die binnen de lijntjes wil kleuren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over organisatie

    Rianca Evers-den Ouden: de sleutel van zingeving naar vormgeving is de betekenisgeving11 dec 2019
    De drie rollen van een omgevingsprofessional3 dec 2019
    De cyclus van betekenisgeving2 dec 2019

    Boeken over organisatie

    Deep Democracy
    Vertrouwen als kompas
    Voodoo - Kun je een beetje in iets geloven?

    Events over organisatie

    Event Corporate Culture
    Het Inclusie Event

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing