• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel27 jul 2020

Kanalen om klanten te bereiken

Strategie

Via welke Kanalen willen onze Klantsegmenten worden bereikt? Hoe bereiken we ze nu? Hoe zijn onze Kanalen geïntegreerd? Welke werken het beste? Welke zijn het meest kostenefficiënt? Hoe integreren we ze met klantroutines?

Kanalen kennen vijf verschillende fasen. Elk kanaal kan enkele of al deze fasen omvatten. We kunnen een onderscheid maken tussen directe en indirecte Kanalen, en tussen eigen Kanalen en partnerKanalen.

De vijf fasen:

  1. Awareness
  2. Evaluatie
  3. Aankoop
  4. Aflevring
  5. After Sales

Het vinden van de juiste mix van Kanalen om te voorzien in hoe klanten bereikt willen worden, is cruciaal om een Waardepropositie naar de markt te brengen. Een organisatie kan ervoor kiezen haar klanten te bereiken via eigen Kanalen, via partnerKanalen of via een mix van beide.

Eigen kanalen

Kanalen in eigendom kunnen direct zijn, zoals een in-house verkoop of een website, of ze kunnen indirect zijn, zoals retailwinkels die in eigendom zijn van, of worden gerund door de organisatie.

Partnerkanalen

PartnerKanalen zijn indirect en omvatten een hele reeks mogelijkheden, zoals groothandelsdistributie, retail of websites in eigendom van partners.

Marges

Business model generatie
Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers

PartnerKanalen leiden tot lagere marges, maar maken het de organisatie mogelijk haar bereik uit te breiden en te profiteren van de sterkten van partners. Eigen Kanalen en vooral de directe hebben hogere marges, maar kunnen duur zijn om op te zetten en te runnen.

De truc is de juiste balans te vinden tussen de verschillende soorten Kanalen, ze zodanig te integreren dat een geweldige klantervaring wordt gecreëerd, en de inkomsten te maximaliseren.

Bron: Business Model Generatie

Door: Alex Osterwalder, Yves Pigneur

Laatste update: 22 jul 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Alex Osterwalder Business Model Canvas Businessmodellen marketing Strategie Yves Pigneur

Verder lezen

15 jun 2022Businessmodellen
Een hipster, een hacker en een hustler
10 mei 2022Strategie
Strategie van het papier af
4 mei 2022MVO
Podcast: Think big, start small and have fun
2 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Wat is bedrijfsvoering?
2 mei 2022MVO
Het 4C Veerkrachtmodel uitgelegd
22 apr 2022Strategie
Volledig datagedreven blijkt grotere uitdaging dan gedacht

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing