• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel25 sep 2019

    Kassaloos winkelen in de plug&play-winkel

    Innovatie

    Meer gemak en nieuwe winkelconcepten dankzij kunstmatige intelligentie, want de autonome winkel komt weer een stukje dichterbij met de testwinkel van Albert Heijn, waar je kunt winkelen zonder kassa en scanners. Een winkel die gerund kan worden zonder personeel. Dat maakt nieuwe retailconcepten mogelijk.

    Vorige week presenteerde Albert Heijn een kleine testwinkel waar je zonder zelfscanners en zonder kassa aankopen kunt doen. Gewoon door producten uit de schappen te pakken en in je eigen tas te stoppen. Betalen gaat ook gemakkelijk: je checkt in met je betaalpas of smartphone met draadloos betalen. Bij de uitgang kun je de lijst aankopen controleren en als je akkoord bent de deur openen: het verschuldigde bedrag wordt dan automatisch van je rekening afgeschreven.

    De winkel scant jou in plaats van jij je producten

    Dit nieuwe winkelen wordt mogelijk gemaakt door een geavanceerd systeem van camera’s met beeldherkenning, dat iedere bezoeker door de hele winkel heen kan volgen, en gewichtssensoren in de schappen, die registreren als een product wordt opgepakt of teruggezet. Deze technologie is ontwikkeld door het Amerikaanse tech startup AiFi en wordt sinds 2018 gebruikt in de winkels van Amazon Go. Waar je bij eerdere varianten zonder kassa nog zelf moest scannen al dan niet met aan app, kan het nu dus helemaal zonder. Zo wordt het weer prettiger en gemakkelijker om te winkelen.

    De plug&play-winkel

    Voor retailers komt de autonome winkel weer een stukje dichterbij, een winkel die gerund kan worden zonder personeel. Dat maakt nieuwe retailconcepten mogelijk: winkels die 24 uur per dag open zijn of tijdelijke popup-winkeltjes die flexibel neergezet kunnen worden, op drukke plekken, of alleen in het hoogseizoen, bij festivals of evenementen of in woonwijken in aanbouw waar nog weinig of geen winkels zijn. Zo kunnen op nieuwe plekken inkomsten worden aangeboord.

    De autonome winkel maakt nieuwe retailconcepten mogelijk

    Tevens kan zo snel en flexibel worden geëxperimenteerd en worden uitgeprobeerd welke combinaties van producten aanslaat bij de consument. Door meerdere kleine winkels aan elkaar te koppelen zou zelfs een modulair warenhuis of modulaire winkelstraat gebouwd kunnen worden waar, net als de apps op te telefoon, ‘blokken’ vervangen of toegevoegd kunnen worden. Dan wordt het plug&play-warenhuis of de plug&play-winkel die ik eerder beschreef, werkelijkheid, als alternatief voor de van bovenaf bedachte winkelformules zoals Hudson’s Bay.

    Er kan snel en flexibel worden uitgeprobeerd welke combinaties van producten aanslaan bij de consument

    Technologie nog niet helemaal marktrijp

    Voor het zo ver is moet de technologie vlekkeloos werken. Technologisch is het systeem met camera’s en beeldherkenning topsport. De technologie is nu inmiddels zo goed geworden dat deze in eenvoudige winkels met niet te veel klanten tegelijk werkt. Vandaar dat Amazon en Ahold nu kunnen testen. Toch bleken gewichtssensoren in de schappen nog nodig. En er gaat nog veel fout als er veel klanten tegelijk boodschappen doen en allemaal door elkaar heen krioelen, en als producten niet netjes worden teruggelegd in het schap waar ze uitgepakt zijn. Het kan goed zijn dat net dat laatste stukje nog enkele jaren op zich laat wachten om te perfectioneren (zoals ik aangaf in dit interview met NOS), net als volledig zelfrijdende auto’s terwijl auto’s nu al stukken zelf kunnen rijden maar nog niet helemaal klaar voor de echte wereld zijn.

    Nog meer inzicht in het klantgedrag

    De technologie met camera’s en objectherkenning verschilt in één opzicht wezenlijk van de andere technieken voor kassaloos betalen, zoals RFID, kleine chips in alle producten, waar tien jaar geleden nog de hoop gevestigd was op RFID, en vormen van zelfscannen, waar veel retailers momenteel mee experimenteren: de klant wordt helemaal door de winkel gevolgd en zijn route en zijn handelingen worden individueel vastgelegd. Deze individuele routes kunnen waardevolle extra informatie opleveren over de klant en de winkel.

    De plug&play-organisatie
    Winnen in een digitale wereld

    In de testwinkel gooit Albert Heijn die ‘route’ na de betaling weg, een bewuste keuze die de privacy respecteert. Amazon bewaart de gegevens wel, onder andere voor analyse of correcties van de aankooplijst achteraf. Dit is vergelijkbaar met het meeluisteren van Google, Amazon en Apple bij hun spraakassistenten, wat leidde tot veel kritiek.

    Op zijn eigen website laat AiFi zien hoe verschillende camerasystemen en technieken ingezet kunnen worden om mensen te volgen en te zien hoe ze met producten in de winkel interacteren. Zo kunnen winkeliers er snel achter komen wat wel of niet werkt. Nieuwe toekomstige versies van het systeem zouden gezichtsherkenning kunnen bevatten, de camera’s worden in rap tempo goedkoper, denk aan de camera’s in de smartphones.

    Zo komt de winkelier steeds meer over de klant en zijn gedrag te weten

    Zo komt de winkelier steeds meer over de klant en zijn gedrag te weten en hij kan dit gebruiken om met aanbiedingen en inrichting van de winkel klanten te verleiden meer te kopen. Zoals een heerlijk roomboter appeltaartje dat eigenlijk niet op je lijstje stond maar dat zo heerlijk rook, precies op je route zat en nog in de aanbieding was ook….  Winkelen wordt in de toekomst dus leuker en gemakkelijker met nog meer verleidingen om te weerstaan.

    Maurits Kreijveld

    Maurits Kreijveld

    Door: Maurits Kreijveld

    Maurits Kreijveld is futuroloog, spreker en adviseur. Ook schreef hij de boeken De plug&play-organisatie, Samen slimmer en De kracht van platformen.

     

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering disruptie Innovatie Maurits Kreijveld

    Verder lezen

    9 dec 2019Innovatie
    Henk Volberda’s schijf van vijf
    21 nov 2019Innovatie
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle
    7 nov 2019Innovatie
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’
    21 okt 2019Innovatie
    Focus op het Oosten
    16 okt 2019Innovatie
    Doen: In zeven stappen je innovatiethesis ontwerpen
    Zorg voor onpartijdige beoordeling van ideeën.
    9 okt 2019Innovatie
    Fabriek zoekt goed idee!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over innovatie

    Henk Volberda’s schijf van vijf9 dec 2019
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle21 nov 2019
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’7 nov 2019

    Boeken over innovatie

    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits

    Events over innovatie

    Collegereeks Circulaire Economie
    Collegereeks Business InnovatieCollegereeks Business Innovatie

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing