• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 mei 2019

    Klokkenluiden, de definitie en mogelijke gevolgen

    Organisatie

    Klokkenluiden staat voor het melden van (mogelijke) bedrijfsfraude, of andere misstanden. Deze melding wordt gedaan door een collega aan ofwel de organisatie zelf, ofwel een hogere instantie, zoals de overheid. (Ravishankar, 2009).

    Het melden van (mogelijke) bedrijfsfraude of andere gevaarlijke of onwenselijke situaties, wordt vooral sinds het schandaal bij Enron in 2001 als een belangrijk middel gezien om onjuiste handelingen aan het licht te brengen. Omdat mensen op de werkvloer vaak beter zicht hebben op wat er in de organisatie gebeurt dan het management, is het voor de hand liggend dat in veel gevallen fraude eerder ontdekt wordt door de directe collega’s dan door de bovenste lagen van de organisatie.

    Om het klokkenluiden goed te kunnen toepassen is het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf weet dat melding van mogelijke fraude of een misstand op een eenvoudige wijze kan gebeuren en dat dit een belangrijk onderdeel is van het beleid van organisaties. Dit moet de drempel verlagen voor werknemers om verdachte praktijken te melden. Daarnaast moeten werknemers kunnen vertrouwen op het feit dat hun identiteit in bescherming wordt genomen door de ondernemer, om interne afrekeningen tegen te gaan.

    Niet alleen voordelen voor klokkenluiders

    Klokkenluiden heeft als voordeel dat misstanden sneller en beter aan de kaak worden gesteld, maar biedt niet alleen maar voordelen. Nadeel is dat er een cultuur ontstaat, waar personen negatief staan tegenover klokkenluiders, en de klokkenluider in kwestie hiermee in diskrediet brengen. Vaak zal een werknemer die verdachte praktijken binnen een organisatie naar buiten brengt niet langer welkom zijn in het bedrijf en hiermee door het klokkenluiden zijn of haar baan verliezen. Dit geeft een extra drempel om dergelijk nieuws naar buiten te brengen. Het stimuleren van het klokkenluiden door middel van een financiële bonus is ook geen goede optie omdat dit kan leiden tot het melden van valse fraude en het — door persoonlijke motieven gedreven — mensen beschuldigen van frauduleuze praktijken (Sierre, 2008).

    Stakeholders zijn steeds kritischer in het kijken naar organisaties. Als er binnen een bedrijf misstanden worden gepleegd, zal dit door de stakeholders als negatief worden ervaren en loopt het bedrijf (imago)schade op met alle gevolgen van dien. Om de continuïteit van de organisatie te waarborgen is het van belang dat misstanden en fraude tot een minimum worden teruggedrongen. Een goed beleid waarin het klokkenluidersprincipe wordt gestimuleerd kan hieraan bijdragen.

    Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

    Door: Jan Jonker

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    ethiek Integriteit Jan Jonker MVO Organisatie Sociale transformatie

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    20 jul 2022Organisatie
    Benut het brein van je organisatie voor een groeimindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing