• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel10 mei 2017

Kwaliteitsinstrument: enquête of poll uitvoeren met gratis webtools

Kwaliteitsmanagement

Onderzoeken doen we allemaal regelmatig. Continu peilen we de mening van anderen over actuele onderwerpen. In het bedrijfsleven worden peilingen gebruikt als nulmeting. De nulmeting vindt dan bijvoorbeeld plaats voorafgaand aan een nieuw project of als voorbereiding van een verandertraject.

Het afnemen van een enquête was tot voor kort zeer bewerkelijk. Deelnemers moest je actief opzoeken (fysiek of telefonisch), resultaten moest je verzamelen, vervolgens samenvoegen, tellen en in grafiekjes zetten, voordat ze presenteerbaar waren. Wanneer er open vragen werden gesteld of als deelnemers opmerkingen maakten buiten de standaard antwoorden werd het alleen nog maar bewerkelijker.

Gelukkig kan dat tegenwoordig een stuk makkelijker en sneller. Er is jammer genoeg nog geen webtool die voorkomt dat de resultaten van je onderzoek in een of andere (digitale) archiefmap terechtkomen, waar er niets mee gebeurt…

Polls en enquêtes

Polls zijn peilingen met één vraag. Enquêtes zijn langere onderzoeken met meerdere vragen. Er zijn prachtige gratis tools voor polls en enquêtes op internet te vinden. Je kunt daarbij open vragen afwisselen met gesloten vragen.

De lay-out van de vragen hoef je niet zelf te ontwerpen. Eenmaal gemaakte enquêtes kun je gemakkelijk verbeteren. Je kunt de achtergronden opfleuren met toepasselijke foto’s.

Enquêtes en polls hebben in het digitale tijdperk een langere levensduur. Je kunt ze posten op Facebook, Twitter, op je webpagina, enzovoorts. Volgers en bezoekers van die pagina’s kunnen je poll of enquête invullen wanneer ze maar willen, zolang die online staat. Zodra een poll is ingevuld, is er al een grafiek met de resultaten beschikbaar.

Onderzoekstools:

Flisti

Flisti is een programma voor een eenmalige pollvraag. Zo’n eenmalige pollvraag neem je met een embedcode op in je website, of in een e-mail. Ook voor smartphones. Flisti werkt à la minute. Je hoeft er geen account voor aan te maken. Scroll naar beneden voor meer uitleg over deze gratis webtool.

Answer Garden

Answer Garden is ook een programma voor een eenmalige pollvraag. Zo’n eenmalige pollvraag neem je met een embedcode op in je website, of in een e-mail. Ook voor smartphones. Anders dan Flisti heeft Answer Garden geen verschillende antwoordmogelijkheden. Wel biedt het als extra een QR-code, waardoor je van de vragen een speurtocht kunt maken.

Poll Everywhere

Voor het toetsen van voorkennis over een bepaald onderwerp, maar ook het stellen van vragen en het krijgen van antwoorden in realtime. Geschikt voor marketingonderzoek. Anders dan bij 99Polls, Answer Garden, Flisti en Twiigs kun je foto’s aan je antwoordalternatieven toevoegen. Je moet er wel een account voor aanmaken.

99Polls

99Polls is ook een programma voor een eenmalige pollvraag. Zo’n eenmalige pollvraag neem je met een embedcode op op je website, of in een e-mail. Ook voor smartphones. Anders dan Flisti en Answer Garden heeft het een tagfunctie en een profielmenuutje met behulp waarvan een groep een groepsprofiel aan kan maken. 99Polls heeft net als Flisti meerdere antwoordmogelijkheden.

Twiigs

Twiigs is ook een programma voor een eenmalige pollvraag. Zo’n eenmalige pollvraag neem je met een embedcode op in je website, of in een e-mail. Ook voor smartphones. Anders dan bij 99Polls, Flisti en Answer Garden kun je een link naar een website over jouw onderwerp opnemen. Het is web based, je moet wel een account aanmaken.

BooRoo

BooRoo is zowel een programma voor een eenmalige pollvraag als voor een quiz. Net als bij Poll Everywhere kun je afbeeldingen bij de vragen opnemen. Na afloop krijg je een embedcode die je kunt opnemen in je website, of in een e-mail. Ook voor smartphones. Anders dan bij 99Polls, Flisti en Answer Garden kun je een link naar een website over jouw onderwerp opnemen. Het is web based, je moet wel een account aanmaken.

 Google Forms

Een van de meest geschikte tools is Google Forms. Hiermee kun je vrij eenvoudig een pollvraag maken over elk denkbaar onderwerp. Je kunt kiezen tussen multiplechoicevragen of open vragen. De achtergrond kun je geheel naar eigen smaak inrichten.

 

Eenmalige pollvraag met FLISTI

Flisti is een geschikt om je doelgroep (bezoekers of klantenkring) één prangende vraag voor te leggen. Bijvoorbeeld over het gebruik of de verkoop van een product. Het is web based en geschikt voor elk device. Hieronder maken we een poll en die poll nemen we op in een website van Weebly.com.

1 Ga naar de website Flisti.com.

2 In het dan volgende scherm hoef je je niet aan te melden. Je kunt direct beginnen met het formuleren van vragen en het selecteren van antwoordvormen.

3 Je kunt rechtsonder met ‘Add one more answer’ nieuwe antwoorden toevoegen.

4 Vink de mogelijkheid ‘Allow multiple answers’ aan.

5 Selecteer de optie ‘Create new poll’.

6 Als de poll is opgenomen op de website Weebly.com kunnen stemmers hun antwoord geven of mening uitbrengen met de knop ‘Vote!’

7 Een statistiek van de stemmen kan er zo uitzien.

8 Neem de poll over op je website door de embedcode te kopiëren en te plakken.

9 Na afloop kunnen de stemmers commentaar leveren.

10 De poll ziet er op de webpagina zó uit.

11 De link naar de poll kun je ook opnemen in e-mails, op je Facebook-pagina en dergelijke.

De polls kun je ook integraal opnemen in slides van PowerPoint-presentaties met <Print Screen> en <Ctrl> en <v>, of linken in Word-documenten en Excel-documenten.


Bron: Carolien L.C. Kok, Efficiënt werken met gratis webtools, Vakmedianet, Deventer, 2014 

 

Laatste update: 10 may 2017

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

enquêtes Flisti Kwaliteit kwaliteitsinstrumenten Kwaliteitsmanagement Onderzoeken polls

Verder lezen

4 mrt 2021Kwaliteitsmanagement
Vier process excellence-trends voor organisaties om in de gaten te houden
23 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)
19 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het procescanvas in de praktijk: een digitale GGD
10 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Paradoxale dialoog maakt het verschil: van kantelen naar schakelen
1 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het VVFPP-model: lean als verbeterproces
29 jan 2021Kwaliteitsmanagement
Online werkvorm: Guilty pleasure

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)23 feb 2021
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing