• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel4 mrt 2022

Leiderschapsstijlen: de 7 belangrijkste

Leiderschap

Neem een term, plak het woord leiderschap erachter en je hebt weer een nieuwe leiderschapsstijl. Er zijn inmiddels zoveel leiderschapsstijlen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom zetten wij de zeven belangrijkste stijlen voor leidinggeven hier op een rij.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

  • Destructief leiderschap
  • Dienend leiderschap
  • De Lean leiderschapsstijlen
  • Operationele leiderschapsstijlen
  • Persoonlijk leiderschap
  • Transactioneel leiderschap
  • Transformationeel leiderschap

Destructief leiderschap

‘Destructief’ slaat op de negatieve gevolgen van leiderschapsgedrag. Die gevolgen zijn door de manager in de meeste gevallen niet zo bedoeld. Het ontbreken van een actieve leiderschapsstijl, zoals in het geval van management by exception of laissez-faire leiderschap, heeft schadelijke gevolgen die vergelijkbaar zijn met verwaarlozend ouderschap. Autoritair of intimiderend leiderschap met de bedoeling om de prestaties en productiviteit te verhogen hoeft niet de intentie te hebben om een persoon te kleineren, maar roept wel een negatieve reactie op. In alle vormen van de destructieve leiderschapsstijlen gaat het om aanhoudend gedrag van managers.

Dienend leiderschap

Bij dienend leiderschap staat dienstbaarheid aan medewerkers, klanten en de gemeenschap centraal. De dienende leiderschapsstijl is niet gebaseerd op macht, hiërarchie en status. Hij is wel gebaseerd op bewustwording, zingeving, ontwikkeling en groei van medewerkers.

De Lean leiderschapsstijlen

Een goede Lean-leider weet in welke richting de organisatie groeit, wat voor bijdrage Lean hieraan levert en legt dit duidelijk en pakkend uit. De Lean-leider is echt een voorbeeld, bijna een held, is concreet en open in zijn eigen rol en de uitkomsten, ook al vallen deze soms tegen. Door zijn aandacht voor de medewerkers op de werkvloer en zijn coachende rol zorgt hij voor de ontwikkeling van zijn medewerkers. Door de juiste interventies rondom proactieve inzet en het streven naar verbeteringen van medewerkers ontwikkelt en bevestigt hij het gewenste gedrag. Hij staat open voor suggesties, neemt deze in overweging en geeft feedback over de keuze om de suggestie wel of niet te implementeren.

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Operationele leiderschapsstijlen

Een operationeel manager heeft oog voor de korte termijn, uitvoer van taken, planning en organisatie. De operationeel manager is vaak praktisch ingesteld en heeft een groot probleemoplossend vermogen in praktische zin. Met deze leiderschapsstijl worden vaak direct uitvoerende taken aangestuurd.

Persoonlijk leiderschap

De definitie van persoonlijk leiderschap is: ‘100 procent verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens, gedachten en gedrag’. Je stopt dan bijvoorbeeld met klagen, anderen de schuld geven, roddelen, kleineren, anderen in de rede vallen, de verantwoordelijkheid afschuiven, je beroepen op smoezen, in plaats van zaken in orde brengen, aardig gevonden willen worden en verantwoordelijkheid nemen voor wat van de ander is.

Er zijn veel verschillende leiderschapsstijlen
Er zijn veel verschillende leiderschapsstijlen

Transactioneel leiderschap

De transactionele leiderschapsstijl richt zich op het ruilprincipe. In ruil voor het afleveren van goed en bevredigend werk binnen de afgesproken tijdslimiet, biedt de leidinggevende de medewerker een beloning voor zijn bijdrage. Deze beloning kan vertaald worden in extra loon, bonussen of de mogelijkheid tot extra inzetbaarheid. Transactioneel leiderschap is verwant aan de opvatting vanuit het Taylorisme dat ervan uitgaat dat medewerkers alleen gemotiveerd kunnen worden door belonen en straffen. Het eigenbelang van de leidinggevende en dat van de organisatie staat voorop.

Lees ook:
Wat is leidinggeven?

Transformationeel leiderschap

Leiderschapsstijlen die onder het kopje transformationeel vallen gaan ervan uit dat medewerkers hun motivatie niet alleen ontlenen aan extrinsieke factoren, maar ook aan intrinsieke factoren. Gedrag wordt niet alleen gemotiveerd door de beloningen, maar ook door het proces dat naar die beloningen leidt. Een leider moet daarom in staat zijn om ook zaken als normen, waarden, behoeften en capaciteiten te beïnvloeden.

Naast deze leiderschapsstijlen zijn er nog veel meer te benoemen, maar dit zijn de meest gebruikte vormen van leiderschap.

Door: Eduard van Brakel

Laatste update: 10 may 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

coachend leidinggeven dienend leiderschap Leiderschap leiderschapsstijlen leidinggeven

Verder lezen

30 jun 2022Leiderschap
Hiërarchie doorbreken: werken vanuit gelijkwaardigheid
27 jun 2022Leiderschap
Cognitieve illusies (en hoe je ervan bewust wordt)
27 jun 2022Leiderschap
Aspecten van leiderschap deel 11: Schaduwkant
23 jun 2022Leiderschap
7 tips om het leven voor ondernemende mensen draaglijker te maken
22 jun 2022Leiderschap
De invloed van ‘Multiple Team Membership’ op Goed Werk
15 jun 2022Leiderschap
Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.

Reacties

  1. Trudie Tijssen zegt

    2 mrt 2020 om 13:44

    De definitie van vrouwelijk leiderschap vind ik wat merkwaardig.. Ik heb geen kant en klare definitie op de plank liggen. MAar wellicht kunt u via contacten op deze site (https://futurefemaleleaders.nl/programmas/) een betere definitie vermeld worden of door de spreker mbt vrouwelijk leiderschap waar de link naar verwijst

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs leiderschap

    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
    Leidinggeven aan bevlogenheid: als er duizend zonnen aan de hemel staan13 mei 2022
    Als leidinggevende heb je maar 1 taak!10 mrt 2022
    Aspecten van leiderschap deel 5: Macht of gezag21 feb 2022
    Cijfers controleer je. Mensen vertrouw je.6 jan 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing