• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel17 aug 2017

    Lia de Vos: Gangmaken en de toekomst van kwaliteit

    Kwaliteitsmanagement

    Gangmaken is een specifieke manier van werken aan complexe veranderingen. Het gaat over bewegen, verbinden, inspireren en belangen bijeenbrengen. Altijd met het grotere doel voor ogen.

    In mijn blog van oktober 2016 gaf ik aan ervan overtuigd te zijn dat ‘gangmaken’ in essentie over kwaliteit gaat. Tegelijkertijd vroeg ik mij ook af hoeveel kwaliteitsfunctionarissen je het label van gangmaker zou kunnen geven.

    Inmiddels heb ik geconstateerd dat ‘gangmaken’ bij heel wat kwaliteitsprofessionals leeft en dat dit in toenemende mate ook wordt erkend en benoemd.

    Connect, leren en versnellen

    Een mooi voorbeeld hiervan kwam ik tegen op het 21e Nationaal Kwaliteitscongres van 1 juni jl. Daar gaf driekwart van de aanwezigen aan zich te herkennen als gangmaker. In eerste instantie was ik er nogal verbaasd over dat het er zoveel waren, maar vervolgens bedacht ik mij dat het onderwerp van het congres ‘Connect, leren en versnellen’ wel eens zou kunnen hebben gezorgd voor de selectie van congresgangers. Het onderwerp had immers al impliciet het gangmakerschap in zich. Dan hoef je je ook niet te verwonderen dat het juist de gangmakers zijn die zich voor zo’n congres opgeven.

    Zijn gangmakers de voorlopers van een andere manier van kijken naar kwaliteit?

    Zijn zij de voorlopers voor een andere manier van kijken naar kwaliteit? Een verandering die ook tot uiting komt in de keuze die de organisatoren van het congres hebben gemaakt voor het onderwerp en de inhoud van de verhalen van de sprekers?

    Beeldvorming

    Vervolgens vroeg ik mij af of we dan niet wat moeten gaan doen met de huidige beeldvorming. Ik word er steeds weer mee geconfronteerd dat ‘de buitenwereld’ het onderwerp kwaliteit associeert met bewaken, controleren, het schrijven van protocollen en dergelijke. Ik schiet dan steeds weer in een verdedigende rol om te proberen deze beeldvorming bij te stellen. Ik wil dan duidelijk maken dat het bij kwaliteit gaat1 om ruimte en legitimering voor gangmaken. Én dat het belangrijk is dat protocollen tot stand komen die de processen stroomlijnen, dat controles worden opgezet en uitgevoerd om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt enzovoort.

    Ruimte voor gangmakers

    Tegelijkertijd raak ik er langzamerhand steeds meer van overtuigd dat het tijd wordt de ‘aandacht voor kwaliteit’ niet meer als een aparte entiteit te benoemen en de ‘kwaliteitsactiviteiten’ zoveel mogelijk te integreren in de normale werkzaamheden. Verantwoordelijkheden daar leggen waar ze ook moeten liggen. Met niet in het minst ruimte en legitimatie voor gangmakers, maar zonder dat we deze een specifiek kwaliteitslabel geven.

    Het resultaat telt

    Gangmakers vind je binnen elke groep van professionals. Het is inherent aan een gangmaker dat deze de drive heeft om ervoor te zorgen dat ‘de goede dingen goed worden gedaan’. Dit staat los van de formele functie en van het kwaliteitslabel. In essentie gaat het immers altijd over het resultaat. De taal, de tools en de theorieën die je gebruikt om daar te komen zijn niet belangrijk. Als de beweging maar op het juiste moment ontstaat en het juiste resultaat maar wordt behaald.

    Elke gangmaker is in potentie een kwaliteitsprofessional

    Elke gangmaker is in potentie een kwaliteitsprofessional. Door elkaar te identificeren en de krachten te bundelen creëren zij de toekomst van kwaliteit.

    Lia de Vos
    in samenwerking met Jeanet Bouw en Daphne Wiersma

    1 De strijd tussen het 1e en 2e perspectief. Perspectief 1 gaat over veranderingen die in relatie tot structuren, systemen en procedures. Perspectief 2 gaat over veranderingen in gedrag en over interacties.

    Laatste update: 17 aug 2017

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Kwaliteit Kwaliteitsmanagement toekomst van kwaliteit

    Verder lezen

    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp
    2 jun 2022Kennisfestival
    Vliegende KPI’s en de faalparadox

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing