• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel27 jul 2022

    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom

    Kwaliteitsmanagement, Leiderschap

    Een belangrijk kenmerk van Lean leiderschap is positieve verwondering en een bepaalde mate van twijfel: het lijkt goed, maar gaat het dan wel goed; kan het niet beter? Positieve verwondering is een basis om te ontdekken, te experimenteren en te leren, wat dus past bij een lerende organisatie die voortdurend in verandering is. Het voorkomt zelfgenoegzaamheid, die volgens Shingo de grootste valkuil van goed presterende organisaties is: no problem is a problem!

    Geschatte leestijd: 3 minuten

    Positieve verwondering en double-loop-leren

    Positieve verwondering neigt naar trots en blijdschap over behaalde successen (successen moet je immers vieren), maar tegelijkertijd duidt het ook op een gevoel dat de situatie (nog) niet beheerst wordt. Dat het beter
    kan, dat je niet klaar bent. Positieve verwondering leidt tot double-loop-leren, dat wordt gekenmerkt door aanpassing en zelfcorrectie vanuit nieuw inzicht en waaruit ook vernieuwing van processen en procedures volgt
    (Argyris, 1992). Positieve verwondering impliceert de wil om daadwerkelijk te luisteren. In combinatie met twijfel leidt positieve verwondering inderdaad tot een houding waarbij oordeelsvorming wordt uitgesteld, zodat
    objectieve ruimte ontstaat om de werkelijke oorzaken (van problemen) te analyseren en verbanden tussen verschillende dingen te doorgronden.

    Vanuit positieve verwondering, werkelijke interesse en ook twijfel wordt doorgevraagd: minimaal vijf keer waarom. Dit kan er zelfs toe leiden dat de leidende principes (het paradigma) ter discussie worden gesteld en
    dat deze indien nodig worden aangepast. In dat geval is sprake van triple-loop-leren.

    Single-, double- en triple-loop-leren (naar Argyris, 1992).
    Single-, double- en triple-loop-leren (naar Argyris, 1992).

    Lean leiderschap en single-, double-, triple-loop-leren

    Chris Argyris maakt onderscheid tussen single-loop-, double-loop- en zelfs triple-loop-leren. Single-loop-leren ontstaat als een activiteit, proces, procedure of gewoonte wordt bijgesteld op basis van een bepaalde uitkomst: het Wat! Het gaat om een verbetering van dat wat in het verleden niet precies heeft gewerkt zoals zou moeten. Het gaat om een aanpassing of (zelf) correctie zonder dat we de uitgangspunten of onze onderliggende aannames hebben onderzocht en/of veranderd. Double-loop-leren ontstaat als we op basis van nieuw inzicht waarom iets wel of niet werkt besluiten tot een aanpassing: het Hoe! We beschouwen onze acties en gedrag dan binnen de context van onze aannames: Hoe voeren we acties uit? Hoe komen we tot bepaald gedrag? Als we nog dieper gaan en onze principes ter discussie durven te stellen en aan te passen (het Waarom!) dan is er sprake van triple-loop-leren.

    Typisch kenmerk

    Lean leiderschap
    Leidinggeven aan continu verbeteren

    Een typisch kenmerk van Lean leiderschap is dat publiekelijk zeer sterk wordt vastgehouden aan de uitgangspunten en principes van Lean en dat tegelijkertijd deze steeds ter discussie worden gesteld om te bezien of ze nog voldoen, en of ze voldoende sterk en richtinggevend zijn. Hetzelfde geldt voor de standard operating procedure, de best-practice-werkmethode, waaraan strak wordt vastgehouden, maar die eveneens voortdurend ter discussie staat (maar niet ondermijnd wordt) om een betere standaardwerkmethode te vinden, via experimenten, analyse en bewijsvoering. De Lean leider weet immers dat veel te veel beslissingen worden genomen vanuit gewoonte (‘zo doen we dat hier’) en/of vanuit intuïtie, en dat te weinig gebruik wordt gemaakt van feiten (data).

    Bron: Lean leiderschap

    Door: Marcel van Assen

    Laatste update: 27 jul 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Kwaliteitsmanagement Lean lean methode Leiderschap Marcel van Assen

    Verder lezen

    16 aug 2022Leiderschap
    Waardengericht leiderschap: met je kompas zorgen dat het écht is
    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing