• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel15 sep 2016

    Maak ideeën zichtbaar met servetschetsen

    Strategie

    Servetschetsen zijn een grove weergave van een waardepropositie of businessmodel en richten zich alleen op het kernidee, niet op hoe het werkt. Ze kunnen op een servetje worden geschetst en toch het idee overbrengen. Gebruik ze vroeg in het prototypingproces om alternatieven te kunnen verkennen en bespreken.

    Wat is een servetschets?

    Servetschetsen maken waardeproposities of businessmodellen tastbaar en deelbaar, zonder dat je hoeft aan te geven hoe het idee daadwerkelijk werkt. Een servetschets gaat niet in op de details hoe een idee precies waarde creëert voor de klant. Dit in tegenstelling tot het Waarde Propositie Canvas dat een veel verfijnder prototype is waarbij dingen expliciet worden gemaakt.

    Waar wordt het voor gebruikt?

    Om vroeg in het ontwerpproces van een waardepropositie snel en goedkoop ideeën te delen en te evalueren. De servetschets is met opzet een grove schets omdat je op die manier zonder spijt ideeën aan de kant kunt schuiven en op zoek kunt gaan naar alternatieven. Met servetschetsen kun je ook in een vroeg stadium feedback van je klanten verzamelen.

    Waarschuwing

    Waarde Propositie Ontwerp
    Hoe ontwikkel je producten en diensten die klanten echt willen

    Wees er zeker van dat mensen begrijpen dat servetschetsen niet meer zijn dan een onderzoekstool.Veel van de geschetste ideeën zullen het niet halen of veranderen tijdens het prototypingproces.

    • Doelstelling: Snel ideeën voor waardeproposities visualiseren.
    • Resultaat: Alternatieve prototypes in de vorm van servetschetsen.

    De beste servetschetsen…

    • bevatten slechts één kernidee of richting (ideeën kunnen later worden samengevoegd).
    • verklaren waar een idee over gaat, niet hoe het zal werken (dus nu nog geen processen of businessmodellen!).
    • houden de dingen simpel genoeg om snel te kunnen worden begrepen (details van verfijndere prototypes volgen in een later stadium).
    • kunnen in 10 tot 30 seconden worden gepitched

    Meer weten over Proposities? Lees dan het Boek Waarde Propositie Ontwerp.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag best practice businessmodel Businessmodellen persoonlijke ontwikkeling strategisch management trending

    Verder lezen

    6 dec 2019Strategie
    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?
    27 nov 2019Strategie
    Vrouwenquotum vormt reputatierisico: voorkom ‘diversity-washing’
    25 nov 2019Strategie
    Recensie Excelleren in service: een absolute aanrader
    22 nov 2019Strategie
    Beloning van topmanagement
    19 nov 2019Strategie
    Het vijflagenmodel voor business intelligence
    15 nov 2019Strategie
    De Struise Stikstofridder - Hoe transitie in de kiem van een beetje verbeteren gesmoord wordt

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over strategie

    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?6 dec 2019
    Vrouwenquotum vormt reputatierisico: voorkom ‘diversity-washing’27 nov 2019
    Recensie Excelleren in service: een absolute aanrader25 nov 2019

    Boeken over strategie

    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Handboek Corporate Governance
    De Communicatieadviseur

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing