De technologierevolutie van het afgelopen decennium heeft de positie van de middenmanager zwaar onder druk gezet. Het eind van de middenmanager is al eerder afgekondigd maar heeft vooralsnog niet plaatsgevonden. Dit keer voorspelt Lynda Gratton, hoogleraar managementpraktijk aan de London Business School, dat de functie van de middenmanager ‘binnenkort’ zal zijn verdwenen.
Volgens Gratton komt dat doordat technologie meer en meer taken van de algemeen (midden)manager overneemt, zoals prestaties monitoren, feedback daarover geven en rapportages maken. Daar komt bij dat steeds meer teams zelfsturend zijn en dus eigenlijk geen middenmanagementlaag nodig hebben. Ook speelt mee dat informatie dankzij internet en zoekmachines zeer toegankelijk is geworden, waardoor de functie van de middenmanager als informatieverschaffer afkalft. Daarnaast is de houding van ‘jongere’ werknemers – generatie Y zeg maar (onder de 40) – tegenover management anders dan vroeger. Zij zien het nut er niet van in om te rapporteren aan iemand die alleen maar bijhoudt wat zij doen, terwijl zij dat ook zelf kunnen – of door collega’s of een apparaat kunnen laten doen. Wat wél belangrijk voor hen is, is dat zij mentoring en coaching krijgen van iemand die zij respecteren. Zij willen dus een ‘meester’ – geen algemeen manager.