• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 sep 2016

    Manage je op waarde, of op waarden?

    Strategie

    Als je waarden hebt, ben je waardevol. Als je geen waarden hebt, ben je waardeloos. En ondanks deze waarheid als een koe, gaat het bij veel organisaties over financiële waarde en niet over overkoepelende waarden. ‘Wat levert het op?’ is de vraag die vaak als eerste wordt gesteld. En ‘Veiligheid, klantvriendelijkheid of duurzaamheid’ zijn dan geen gewenste antwoorden. Het gaat immers om geld.

    Toch zijn de meest succesvolle bedrijven zo succesvol omdat ze ooit begonnen zijn met werken vanuit waarden. Daardoor werden ze waardevol. En daardoor bracht de klant financiële waarde terug. Organisaties en trends die nu helemaal hip zijn, zetten ook in op waarden. Tesla met duurzaamheid gekoppeld aan gemak. Of Semco Style waarbij er zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en plezier aan medewerkers wordt teruggegeven.

    De pretparken van Disney hebben natuurlijk plezier als waarde, maar de belangrijkste is veiligheid. Personeel moet hoffelijk zijn en klantvriendelijk, maar moeten bovenal zorgen voor een veilig dagje uit voor de gasten in het park. Om die veiligheid te waarborgen, mogen klantvriendelijkheid en hoffelijkheid overboord worden gezet.

    In dat licht bezien hebben veel organisaties ook een waarde bovenin de piramide staan. Want hoffelijkheid en klantvriendelijkheid kunnen zomaar over boord worden gezet om geld te verdienen. De belangrijkste waarde die je dan als bedrijf vertegenwoordigt, is inhaligheid. En dan is het de vraag of je dat echt wilt?

    Wat is echt belangrijk?

    Want welke waarden zijn nu echt belangrijk in jouw organisatie? Met welk verhaal is jouw oprichter ooit beginnen? Of met welk verhaal ben jij zelf ooit begonnen? Wat was de waarde van waaruit je je bedrijf begon? En als je die waarde inzichtelijk hebt, op welke waarden zou je jouw medewerkers dan moeten trainen?

    Bij Defensie zijn ze daar sterk in. De waarden van Defensie staan in de missie: Werken aan vrede en veiligheid. Maar militairen doen dat onder levensbedreigende omstandigheden. In de selectieprocedure is er dus al veel aandacht voor waarden als moed, eerlijkheid en trouw. Want doordat het personeel daaraan voldoet, kan er gewerkt worden aan vrede en veiligheid.

    Waarden in een piramide

    Bij Disney worden de medewerkers geselecteerd en getraind op hoffelijkheid en klantgerichtheid, maar bovenal op het waarborgen van de veiligheid. Want dat is de belangrijkste waarde. Zo’n zelfde waardenpiramide kun jij ook introduceren bij je afdeling of organisatie. Om vervolgens zelf als eerste die waarde tot in het extreme na te streven, zodat je personeel volgt. Want op die manier ben je als organisatie echt waardevol. Besteed dus veel tijd aan het opschrijven, prioriteren en doorleven van de waarden die écht belangrijk zijn.

    Boekentip:

    • De Kunst van Duurzaam Presteren – Bas Kodden

    Door: Eduard van Brakel

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Eduard van Brakel HRM klantgerichtheid Leiderschap Sociale transformatie trending Verandermanagement

    Verder lezen

    16 aug 2022Strategie
    Gastheerschap van medewerkers: zo werk je er aan
    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing