• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel3 okt 2016

    Manager met macht: schiet jezelf niet in de voet

    Leiderschap

    Te vaak vergeten managers op hun weg omhoog – naar steeds meer macht – langzaam de kwaliteiten waaraan ze hun succes nou juist te danken hebben. Dat is onhandig – en onnodig.

    Als managers aan macht winnen – omdat ze goede leiders zijn en anderen laten groeien en bloeien, samenwerken, empathisch, open en fair zijn, delen – worden ze opmerkelijk vaak veel minder goede leiders. Machtige mensen vertonen veel vaker dan anderen bot, zelfzuchtig en onethisch gedrag. Dat blijkt ook uit onderzoek van Dacher Keltner, psychologieprof aan de University of California. Hij noemt het de machtsparadox: mensen winnen aan macht dankzij bepaalde goede kwaliteiten, die ze vervolgens kwijtraken naarmate ze meer macht krijgen. Hoe kun je dat als succesvol manager voorkomen?

    Reflectie
    De eerste stap is dat je je zelfbewustzijn op dit punt vergroot. Wees je bewust van de gevoelens die gepaard gaan met je verkregen macht en van veranderingen in je gedrag. Macht brengt ons in een manische staat: het maakt euforisch en energiek, almachtig, hunkerend naar beloning, immuun voor risico’s. En dat leidt tot onbesuisd, lomp, onethisch gedrag. Uit onderzoek blijkt: bestuurders van goedkope auto’s geven altijd voorrang aan voetgangers, bestuurders van dure BMW’s en Mercedessen slechts in 54% van de gevallen. Ander onderzoek: CEO’s met een MBA gaan zich vaker dan MBA-loze CEO’s te buiten aan gedrag dat weliswaar hun eigenbelang dient maar het belang van hun bedrijf schaadt. Zo werkt dat. Je ontwikkelt machtszelfbewustzijn door dagelijks mindfulnessoefeningen te doen. Kleine meditaties, al is het maar een paar minuten per dag, voor rust en focus – ook op je attitude en handelingen. Mindfulness is niet voor niets onderdeel van trainingsprogramma’s bij bedrijven als Google, Facebook, Ford en Goldman Sachs.

    Actie
    De essentie is dat je werkt aan het in stand houden van de kwaliteiten die je hebben gebracht waar je bent. In zijn executivecoachingwerk richt Keltner zich in dat kader op drie dingen: empathie, dankbaarheid en generositeit. Het zijn essentiële kwaliteiten voor managers: je wint er mensen mee voor je, het maakt ze betrokken en productief, inspireert ze tot betere prestaties, je wint er vertrouwen, respect en invloed mee – het aangetoond in allerlei onderzoek. En: je kunt al deze praktijken (her)leren. Oefen je dankbaarheid bijvoorbeeld door, waar opportuun, oprecht dankjewel te zeggen in je communicatie met mensen. Stuur collega’s specifieke mailtjes of memo’s waarin je je waardering uitspreekt voor goed werk. En spreek en publique je waardering uit voor de bijdrage van elk van je teamleden (inclusief ondersteunend personeel). Kleine dingen, niet heel ingewikkeld. Met grote effecten.

    Bron: Harvard Business Review

    Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    competentiemanagement competenties Leiderschap persoonlijk leiderschap trending

    Verder lezen

    16 aug 2022Leiderschap
    Waardengericht leiderschap: met je kompas zorgen dat het écht is
    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing