• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel16 dec 2020

    Manager, zoek bewust het contact op met je team en hou oog voor ontwikkeling

    Leiderschap

    De media staan bol van artikelen over de effecten van de coronacrisis op bedrijfsresultaten, medewerkers en directies. De crisis heeft ervoor gezorgd dat kantoren deels of zelfs volledig zijn gesloten. Het werkende leven is totaal veranderd en dat maakt veel los. De crisis maakt werknemers en bedrijfsleiders onzeker, omdat de impact van de crisis op de business en op banen in Nederland niet goed in te schatten is. In dit artikel zoom ik in op de rol van de manager in dit kader, omdat de veranderende bedrijfsvoering ook andere managementvaardigheden vraagt. En dat mogen we niet ongemerkt voorbij laten gaan.

    Transformatie in volle gang

    Uit Het Nationale Management Onderzoek blijkt dat de manager nu al getransformeerd is, ten opzichte van voor de coronacrisis. We zien namelijk dat de manager veel meer de rol van ondernemer heeft gepakt (+15,8%) ten opzichte van 2019. Ook geeft werkend Nederland aan dat zijn manager meer als coach opereert (+2,9%). De leidende manager (-5,6%) en de organiserende manager (-7,1%) lijken daardoor in deze tijden iets minder van belang. Managers hebben dus meer focus op commercie, samenwerking en ontwikkeling en in iets mindere mate op inspireren, innoveren en project- en procesmanagement.

    Anders samenwerken

    De manier waarop de manager invulling geeft aan de samenwerking met zijn team is tevens aan verandering onderhevig, zo geeft de medewerker aan in het onderzoek. Het contact tussen de manager en de medewerker is in 22 procent van de gevallen informeler geworden en voor negentien procent geldt dat zij vaker worden benaderd als sparringpartner door hun manager. Nog eens achttien procent geeft aan vaker inhoudelijk samen te werken met de manager dan voor de coronacrisis. Waardevolle veranderingen, die ten goede komen aan de relatie tussen medewerkers en manager. Er zijn in de samenwerking in mijn optiek nog een aantal aspecten die managers niet uit het oog mogen verliezen. Zeker wanneer er wordt gemanaged op afstand. Dat zijn de volgende:

    1. Ontwikkeling van medewerkers

    Het eerste cruciale onderdeel van goed management is het ontwikkelen van de medewerkers. Hiervoor is samenwerking, coaching en bijscholing vereist. De manager moet oog hebben voor talent en dit gebruiken als input voor doorgroeimogelijkheden van de medewerkers in zijn team. Hoe kan je dat waarmaken als je als manager zelden met je team op de werkvloer te vinden bent? Het is lastiger om talent te spotten op afstand, maar zeker niet onmogelijk. Het stemt me positief dat een deel van de managers vaker de samenwerking aan gaat met zijn team, omdat dat een mooie manier is om de kwaliteiten van medewerkers te ontdekken. In deze crisis zien we ook dat managers hun medewerkers, al dan niet gedwongen en om uiteenlopende redenen, andere taken geven. Daardoor ontdekken managers mogelijk nieuwe kwaliteiten van de medewerkers. Daarnaast is het belangrijk om als manager regelmatig in gesprek te gaan met alle individuen binnen het team, om zo feeling te houden met alle medewerkers en hun gewenste en gepaste ontwikkelpad.

    • Inspelen op verandering

    Een manager moet daarnaast inspelen op de veranderingen in de markt – en niet alleen door zelf nieuwe ideeën te opperen en visie te delen. Om innovatieve en inspirerende input uit het team op te vangen, is het van belang om met gespitste oren meetings en gesprekken met medewerkers in te gaan. De vertaalslag van zo’n idee van een medewerker, naar een daadwerkelijke actie kan vervolgens natuurlijk weer met de rest van het team worden gedeeld. Door nieuwe ideeën van medewerkers aan te grijpen brengt de manager inspirerende veranderingen teweeg en heeft het team het gevoel hier direct aan bij te dragen. Dat geeft een boost aan het teamgevoel.

    • Realiseren van resultaten

    Dat resultaat van belang is, valt niet te ontkennen. De manager moet delegeren en om dat goed te doen moet hij weten wie welke talenten en vaardigheden bezit, hoe de planning eruit ziet en wat de werkverdeling binnen het team is. Door de juiste taak bij de juiste persoon te leggen, is succes verzekerd. Commercieel inzicht en mensenkennis zijn de sleutel tot succes. Hiervoor geldt wederom: je moet je teamleden goed kennen om te weten wie welk talent bezit, dus investeer voldoende tijd in het contact met ieder individu. Juist in deze crisistijden moeten businessplannen vaak voor een deel in de prullenbak worden gegooid, of tijdelijk in de koelkast worden gezet. De manager wordt dan gevraagd om op andere manieren resultaten te behalen.

    • Werken volgens afspraak

    Het laatste punt heeft alles te maken met organiseren. De manager draagt in principe eindverantwoordelijkheid voor de projecten binnen het team. Hij moet dus op tijd bijsturen, de processen in de gaten houden en optimaliseren waar nodig. De manager moet zichzelf daarnaast natuurlijk ook aan de gemaakte afspraken houden. En ook hierbij geldt dat je als manager – je raadt het al – geen andere keus hebt dan contact houden met je team.

    In de praktijk gebeurt het vaak dat wanneer er op afstand gemanaged wordt, er minder contact is en dus ook minder wordt gecommuniceerd. Of via andere kanalen, zoals WhatsApp of interne chatprogramma’s. Het is daarom belangrijk dat managers extra het contact met de medewerkers blijven opzoeken. Want communicatie is en blijft ‘key’, zoals dat het altijd geweest is in de relatie tussen manager en team.

    Door: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW

    Laatste update: 16 dec 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Corona Leiderschap leidinggeven Rob Rijbroek samenwerken

    Verder lezen

    18 jan 2021Leiderschap
    De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
    14 jan 2021Leiderschap
    Leiders zijn onmisbaar
    8 jan 2021Leiderschap
    Competenties van aanmoedigende leidinggevenden
    8 jan 2021Leiderschap
    Een derde van werkend Nederland is trots op manager
    7 jan 2021Leiderschap
    Recensie Iedereen risicoleider - 'Praktisch, laagdrempelig en vooral logisch'
    6 jan 2021Leiderschap
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs leiderschap

    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
    De verzuchting van een manager: over hoe trends over elkaar heen rollen1 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
    Pitch en Win
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing