• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel14 jan 2021

Marketplaces: welke typen zijn er?

Geen categorie

Een belangrijk kenmerk van een marketplace is dat je meerdere partijen bedient. Denk aan de afnemer en de leverancier, de koper en de verkoper, de vrager en de aanbieder. Jouw platform gaat deze twee partijen met elkaar in verbinding brengen. Maar wie zijn deze partijen precies?

Dat zijn een veelheid van mogelijke partijen, zowel zakelijk als privé, zowel gelijkgestemden als compleet verschillende mensen. We kunnen de meeste marketplaces grofweg indelen in drie categorieën: business-to-consumer
(B2C), business-to-business (B2B) en consumer-to-consumer (C2C). Wees je bewust van de voor- en nadelen van de categorie waaronder jouw marketplace valt.

Business-to-consumer (B2C)

The next big thing lanceren. Een platform waar iedereen gebruik van maakt en dat iedereen kent. Daar gaat het hart van elke ondernemer sneller van kloppen. Bij de gedachte dat jouw idee de wereld gaat veranderen, waan je je al snel de nieuwe Jeff Bezos of Jitse Groen (oprichter en CEO Takeaway.com). Alleen zijn er daar niet zo veel van. Een online marketplace in een B2C-markt is lastig van de grond te krijgen, maar niet onmogelijk.

Leestip

Niets meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Booking, Marktplaats.nl, Catawiki, Werkspot en Thuisbezorgd zijn hiervan succesvolle Nederlandse voorbeelden. In de meeste gevallen komt de vraag van de consument. Het bereiken en vasthouden van consumenten betekent over het algemeen dure marketing en veel cash om de marge laag te houden en zo de concurrentie weg te drukken.

Business-to-business (B2B)

Omdat veel B2B-marketplaces zich richten op een zakelijke nichemarkt zijn ze vaak minder bekend bij het grote publiek. Het Chinese Alibaba en het Amerikaanse Amazon Business zijn waarschijnlijk de bekendste voor de handel. Op AliExpress – een B2C-platform – worden dezelfde handelaars direct in contact gebracht met consumenten. WeMarket, van de oprichters van WeTransfer, deed eveneens een poging een B2B-handelsplatform te lanceren, maar is hier inmiddels mee gestopt. Voor transport bestaan bijvoorbeeld Shiply en iCanDeliver.

Dit type business is weliswaar minder sexy, maar in de regel een stuk eenvoudiger te starten. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • Doordat in een B2B-markt zowel de vraag als het aanbod van bedrijven komt, is het bereiken van de vraag en het organiseren van het aanbod over het algemeen een stuk makkelijker.
  • Bedrijven zijn over het algemeen minder wispelturig en grilliger dan consumenten. Dit geeft meer grip en controle op wat er op dit type marketplaces gebeurt.
  • Een ander voordeel is dat er op online gebied minder lijkt te gebeuren dan in de B2C-markt. Dat betekent dus meer kans op succes. Vaak blijven dit soort platforms voor het grote publiek onder de radar omdat ze gesloten opereren en alleen toegankelijk zijn voor een specifieke industrie.
  • De betalingsbereidheid van bedrijven is hoger dan bij consumenten. Daarom is het binnen een B2B-markt eenvoudiger om een verdienmodel te introduceren.
  • De waarde per transactie ligt meestal hoger dan bij een marketplace in een B2C-markt, wat leidt tot hogere inkomsten.

We zien veel marketplaces die aanbieders van een bepaalde dienstverlening matchen met zzp’ers. Denk hierbij aan platformen als Freelancer.nl of Showbird.com. Dit kun je beter als een B2C-markt beschouwen: zzp’ers zijn per definitie eenpitters en ook is het volume van deze doelgroep enorm. Enkel wanneer je een heel specifieke nichemarkt voor ogen hebt kun je jouw platform benaderen als B2B.

Consumer-to-consumer (C2C)

The Pirate Bay, waar consumenten gratis en illegaal films en muziek uitwisselen, is een archetypisch en ook wat schimmig C2C-platform. Ook Peerby, SnappCar, BlaBlaCar en Barqo, waar gebruikers respectievelijk gereedschap, auto’s, ritjes en boten met elkaar delen, zijn voorbeelden van C2C.

C2C-platformen worden vaak hetzelfde gezien als peer-to-peer-platformen (P2P). Wij brengen een onderscheid aan. Als we het over marketplaces hebben, hebben we het per definitie over P2P-platformen waar vraag en aanbod elkaar vinden zonder tussenkomst van een middleman, ongeacht of het B2B, B2C of C2C is.

Bouw een succesvolle online marktpplaats
Meer info en bestellen op onze Businezz-shop

In de praktijk lopen C2C, B2B en B2C vaak door elkaar. Omdat platformen worstelen met verdienmodellen, wordt er vaak een combinatie gemaakt met het bedrijfsleven. Denk aan verzekeraars die via C2Cplatformen speciale producten aanbieden voor het verzekeren van je uitgeleende boot of auto. Airbnb is ook gestart als een echt C2C-platform, maar hier zie je dat er veel commerciële aanbieders gebruikmaken van het platform. En niet te vergeten Marktplaats.nl, een platform dat inmiddels wordt overspoeld door commerciële aanbieders.

Bron: Bouw een succesvolle online marktplaats

Door: Joost Gielen, Wout Withagen

Laatste update: 14 jan 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs

    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken

    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Praktijkgids online vergaderen
    Platformrevolutie
    Duurzaam organiseren
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
  • Ingezonden berichten

    Zakendoen in Duitsland anno 202117 jan 2021
    Managers hebben het niet altijd gemakkelijk17 jan 2021
    3 belangrijke tips voor thuiswerkers17 jan 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing