• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel30 mei 2022

Match made in heaven: hoe jouw HR-professional de ultieme matchmaker wordt tussen doelstellingen en ambities

HRM

We moeten er rekening mee houden dat de arbeidsmarktkrapte weleens van lange duur kan zijn, voorspelt het CBS. De moeilijkheid voor organisaties om openstaande vacatures te vullen is dus blijvend. Des te belangrijker om niet meer alleen alle aandacht te richten op het werven van nieuw talent, maar ook een manier te ontwikkelen om huidig talent nu én in de toekomst betrokken te houden bij de organisatie. Strategisch naar binnen kijken dus. Zit iedereen wel op de juiste plek? Komt iedereen tot zijn recht? Talentmanagement, oftewel het vinden van de match tussen organisatiedoelstellingen en de ambities van medewerkers, wordt een steeds prominentere taak binnen het pakket van de HR-professional. Maar hoe vind je deze match? Hoe word je de ultieme matchmaker? Ik vertel het je in deze blog.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Het belang van talentmanagement

Talentmanagement wint aan terrein binnen organisaties. HR-professionals verwachten zelfs dat het over tien jaar de belangrijkste taak wordt voor de HR-afdeling, blijkt uit onderzoek. Medewerkers die op hun plek zitten en vanuit talent hun werk uitvoeren, werken met meer plezier en motivatie en verzuimen daardoor minder. Bijkomstig voordeel? Gemotiveerde medewerkers zijn eerder geneigd zich verder te ontwikkelen, wat bijdraagt aan het behoud van medewerkers. Te weinig uitdaging of gebrek aan ontwikkeling zijn immers belangrijke redenen voor medewerkers om hun heil bij een andere werkgever te zoeken. Door medewerkers te laten werken in een functie waarin ze hun talenten kunnen inzetten en ontwikkelen, dragen ze naar het best van hun kunnen bij aan de organisatiedoelstellingen. Oftewel, ze worden waardedragers voor de organisatie. Het mag duidelijk zijn dat het cruciaal is voor de HR-professional om te achterhalen waar de talenten van medewerkers liggen en op welke manier deze gekneed kunnen worden om te passen bij de organisatiedoelstellingen.

Digitaal talentmanagement 

In het roerige bestaan van de HR-professional is tijd een kostbaar gegeven. En precies dát is juist nodig voor actief talentmanagement. Het draait om continu monitoren van de ontwikkeling en het welzijn van medewerkers in combinatie met organisatiedoelstellingen. De ontwikkeling van medewerkers is immers niet statisch en één meetmoment per jaar is niet afdoende. Het is dan ook niet onlogisch dat één op de vijf HR-professionals voor de komende tien jaar vooral ontwikkelingen verwacht op het gebied van digitalisering van medewerkerscoaching, bijvoorbeeld via een mobiele applicatie. Want digitaal talentmanagement is dé truc voor het behoud van medewerkers en een goede afstemming tussen organisatiedoelstellingen en persoonlijke ambities.

Een continue dialoog

Talentmanagement via een digitale applicatie klinkt misschien kil of onpersoonlijk, maar het biedt juist ruimte voor een voortdurende dialoog tussen medewerkers en HR-professionals. Medewerkers hebben hiermee steeds meer mogelijkheden om hun ambities digitaal vast te leggen, als basis voor continue samenspraak over competenties en prestaties en voor het vragen van feedback van collega’s, leidinggevenden of klanten. En het mes snijdt aan twee kanten. HR-professionals krijgen tegelijkertijd één centrale plek waar de doelstellingen en ontwikkelpunten van medewerkers overzichtelijk staan opgeslagen. Hierdoor is het makkelijker om ambities te koppelen aan trainingen of cursussen. Met andere woorden: iedereen weet waar ze aan toe zijn en is in the loop over doelstellingen of ontwikkelambities.

In een handomdraai naar de ultieme match

Voor de komende jaren gaat het behoud van medewerkers een sleutelrol spelen in het succes van organisaties. Hiervoor is het van belang om het maximale uit zittend talent te halen. Digitalisering biedt op dit vlak veel mogelijkheden. Je kunt op deze manier in een continue dialoog zijn met medewerkers over hun ontwikkeling en talenten en dit overzichtelijk vastleggen. Met dit overzicht treedt jouw HR-professional op als ware matchmaker tussen de ambities van werknemers en ontwikkelmogelijkheden in de organisatie. Zo ontstaat er een routekaart voor talentontwikkeling die aansluit bij de ambities van werknemers én de organisatiestrategie. Een match made in heaven.

Benieuwd naar de vijf trends en ontwikkelingen die HR-professionals in hun vakgebied verwachten? Je leest het hier.

Door: Jeroen de Bruijn, HR expert bij myBrand

Laatste update: 30 may 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

digitalisering HR-management HRM organisatieontwikkeling talentmanagement

Verder lezen

4 jul 2022HRM
Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
1 jul 2022HRM
Meer dan een derde van werkend Nederland sport niet
29 jun 2022HRM
Een medewerker wil de oorzaak van het verzuim niet delen, wat nu?
20 jun 2022HRM
1 op de 5 Nederlanders ervaart wel eens sociale onveiligheid op het werk
17 jun 2022HRM
Weg met de werkdip: 5 tips voor meer plezier in je werk
16 jun 2022HRM
Eén op de vijf medewerkers kan eerste werkdag niet of nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs hrm

    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
    Het Nieuwe Werken - Nomadisch Werken13 nov 2014
  • Boeken hrm

    Handboek Recruitment & Employer Branding
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing