• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel26 sep 2016

    Medewerkers bespioneren om ze vast te houden

    Strategie

    Bedrijven maken steeds vaker gebruik van geavanceerde analysetechnieken om in een vroeg stadium te weten te komen of medewerkers naar een andere baan uitkijken.

    Stel je de volgende situatie eens voor. Je krijgt op je smartphone van het bedrijf waar je werkt een bericht van LinkedIn binnen: we hebben acht vacatures gevonden die u misschien interessant vindt. Je bent niet speciaal op zoek naar een andere baan maar kijkt toch even. Een paar minuten later staat je chef aan je bureau: ‘We hebben gemerkt dat je de laatste tijd vaker op LinkedIn kijkt. Dus ik wil met je praten over je carrière en of je hier wel blij bent.’ Zulke Big-brotherachtige taferelen zijn inmiddels geen toekomstmuziek meer. Bedrijven gaan er steeds verder in om te voorkomen dat waardevolle mensen vertrekken. Belangrijke invalshoek is daarbij dat ze graag willen kunnen voorspellen bij welke mensen ze het risico lopen om ze binnen afzienbare tijd kwijt te raken.

    Sociale media

    Uit onderzoek van CEB blijkt dat er bepaalde momenten zijn waarop mensen wat vaker dan anders nadenken over hun leven zoals het is en beslissen om wat anders gaan doen. Die ‘risicomomenten’ kunnen werkgerelateerd zijn (denk aan jubilea: tien jaar bij het bedrijf). Maar ze hebben soms ook niets met werk te maken: het kan door een verjaardag komen (vooral als iemand 40 of 50 wordt), of bijvoorbeeld een schoolreünie (die je confronteert met waar je staat ten opzichte van je voormalige klasgenoten).

    Wat medewerkers doen op hun computers en smartphones (mits van de zaak) kan natuurlijk ook inzicht geven in wat ze bezighoudt en hun intenties. Zit iemand bijvoorbeeld veel op loopbaansites? Sommige ondernemingen analyseren in- en uitcheckgegevens (op kantoor of in de parkeergarage) om patronen te vinden die erop wijzen dat een medewerker elders aan het solliciteren is. Een gespecialiseerd bureau als Joberate monitort in opdracht van bedrijven de sociale-media-activiteiten van medewerkers op aanwijzingen dat zij naar een andere baan uitkijken. Ze achterhalen bijvoorbeeld met wie medewerkers connecties aangaan.

    Als je een potentiële afhaker hebt gedetecteerd, kun je het best meteen in actie komen. Bied hem bijvoorbeeld meteen een andere functie aan, voordat hij een wellicht beter aanbod van een ander bedrijf krijgt. Als je namelijk pas naderhand een tegenbod doet, al is het beter dan dat van de concurrent, dan vertrekt 50% van de werknemers binnen een jaar alsnog.

    Bron: Harvard Business Review, september 2016

    Door: Eduard Kerkman

    Laatste update: 04 feb 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Achtergrond digitalisering HRM Strategie Supervisie talentontwikkeling

    Verder lezen

    16 aug 2022Strategie
    Gastheerschap van medewerkers: zo werk je er aan
    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing