• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel1 nov 2016

Medewerkers demotiveren: een spoedcursus

Leiderschap

Als medewerkers hun werk zinvol vinden, zijn ze uiteraard gemotiveerder en productiever. Managers zijn er vaak goed in om het tegenovergestelde voor elkaar te krijgen. Hoe doen ze dat? Dat demotiveren van hun beste mensen?

Zeven lessen om te demotiveren uit de praktijk
Zeven lessen om te demotiveren uit de praktijk

Als medewerkers het gevoel hebben dat ze zinloos werk doen, komt dat over het algemeen door hun managers. Dat blijkt uit onderzoek van Catherine Bailey (University of Sussex) en Adrian Madden (University of Greenwich). Zij hebben zeven dingen geïdentificeerd die managers doen waardoor medewerkers het how did I get here-gevoel krijgen: waarom doe ik dit werk eigenlijk nog?

Demotiveren in zeven lessen

In volgorde van afnemende impact:

  1. Je mensen loskoppelen van hun eigen waarden. Dit wordt het meest genoemd als oorzaak van gevoelens van zinloosheid. Het gaat vooral om het spanningsveld tussen een focus op het winstsaldo (en kostenbeheersing) bij de organisatie en op kwaliteit of professionaliteit bij werknemers.
  2. Je medewerkers en hun werk als vanzelfsprekend beschouwen. Dus: mooie resultaten of extra inzet niet erkennen. Ook effectief: zeg je mensen niet gedag op het werk, of vertel werknemers die al dagen overuren draaien dat ze te langzaam werken.
  3. Mensen zinloos werk te doen geven. Denk aan bureaucratische en administratieve taken die niets te maken hebben met de kern van hun werk, dat waar het eigenlijk allemaal om draait. Of geef inconsistente instructies: de ene week moet het zus, de andere week juist zo.
  4. Mensen oneerlijk behandelen. De medewerker die te horen krijgt dat loonsverhoging of promotie er voorlopig niet in zit door gebrek aan geld of mogelijkheden, die ziet dat een collega wel opslag of promotie krijgt. De freelancer van wie verwacht wordt dat hij werk gratis doet. Pesten en agressief gedrag van de manager tegenover een medewerker.
  5. Goede inschattingen of beslissingen van ze terzijde schuiven. Niet naar je mensen luisteren, ze het gevoel geven dat hun mening en ervaring er niet toe doen en dat ze geen stem hebben.
  6. Medewerkers loskoppelen van hun ondersteunende relaties. Het gevoel dat je zinvol werk doet is sterk gebaseerd op goede en innige relaties met collega’s en teamleden. Mensen moeten dingen kunnen delen.
  7. Je mensen onnodig blootstellen aan risico’s op lichamelijke of emotionele schade. Soms horen risico’s bij het werk en weten werknemers waarvoor ze hebben gekozen. Maar ook dan bevorder je met onnodige, vermijdbare risico’s een gevoel van zinloosheid. De soldaat vecht met de dood in de ogen maar haakt mentaal af als zijn uitrusting of wapen niet deugt.

Bron: MIT Sloan Management Review

Door: Eduard Kerkman

Boekentips:

  • Motivatie in organisaties
  • De kracht van liminaal denken
  • Leidinggeven aan professionals

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

begeleidingskunde Leiderschap leiderschapsstijlen leidinggeven

Verder lezen

26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)
25 feb 2021Leiderschap
‘Managers moeten meer aandacht hebben voor mentale gezondheid’
25 feb 2021Leiderschap
Beter management zonder managers
23 feb 2021Leiderschap
Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?
22 feb 2021Leiderschap
‘Als bestuurder moet je nog meer vertrouwen aan de organisatie geven’
19 feb 2021Leiderschap
Wat doet aanmoedigen met je?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs leiderschap

    Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?23 feb 2021
    Niemand is onmisbaar. Maar handelen we ook zo?11 feb 2021
    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken leiderschap

    Gelijkspel wint
    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Vergroot eigenaarschap
    Emotionele integriteit
    Remote leiderschap
    Aanmoediging
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing