• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel12 okt 2020

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust

    Strategie

    Inmiddels ligt het zomerreces weer een paar weken achter ons. Een vakantie ‘met afstand’ waarin velen van ons ervoor kozen dicht bij huis te blijven en Nederland als vakantieland te herontdekken. Met welke verhalen zijn we teruggekomen? Drie weken aan het strand met veel minder Duitsers dan (het oude) normaal? Fietsen met je nieuwe velgen op de Veluwe? Houten huisje gehuurd in Friesland? Wat heb je voor spannends meegemaakt? Nederland saai? Hoe kom je daar nou bij? Wat zeg je? Brad Pitt tegengekomen in Cadzand? O, niet jij, maar je vrouw?

    Virusvrij en stevig ingewreven met antibacteriële gel, ondervinden deelnemers aan de workshops creative storytelling dat de spier der verbeelding hoognodig training behoeft. Maar alles op gepaste afstand. Ze worden gestimuleerd om outside the box te denken en de lol op te zoeken van het spelen met je fantasie. Ze beginnen met te vertellen over hun afgelopen vakantie. “Dit jaar zijn we in Nederland gebleven en hebben een tijd in een huisje op de Veluwe gezeten. Niets bijzonders gebeurd, hoor. Er ging alleen een bal door de ruit. O ja, de hond was een dag zoek …” Was het dat? Ja, dat was het.

    Te weinig voor een goed verhaal?

    Voor een goed verhaal is dat te weinig. Om het verhaal meer impact te geven, wordt het afgebakend en voorzien van een begin, een midden en een eind. Geef je toehoorders allereerst context zodat ze je verhaal kunnen volgen. Waar bevond je je? Ah, Zeeland? Cadzand? Natuurgebied Het Zwin onveilig gemaakt? Met een paar vrienden en vriendinnen de schorren, duinen en slufters verkend en ‘s avonds aan het strand lekker dronken geraakt? Op dat laatste element gaan we inzoomen! Drank!

    De Zeeuwen beschikken over de meest vreemdsoortige drankjes, van kruidenbitter tot boluslikeur (die laatste roept bij mij associaties op aan hondendrollen, reden waarom ik het nog niet heb uitgeprobeerd). Op de heetste zomernacht van het jaar ben je met je vriendengroep verzeild geraakt aan het Cadzandse strand, op een plek waar geen enkele andere toerist te bekennen valt. Gewapend met een dozijn flessen van die vreselijke boluslikeur vieren jullie het leven. En dan, in het middendeel van je verhaal, sla je toe! Één fantasie-element inbouwen dat je aandikt en uitvergroot. Waar de consumptie van voldoende boluslikeur al niet toe kan leiden! Magisch! Brad Pitt ontmoet, die met jouw vrouw bij zonsondergang een kruidenbitter is gaan drinken in de jachthaven en haar heeft verteld over zijn nieuwste film en dat ie daarna wil stoppen met acteren. Wat zeg je? Hij heeft haar daarna uitgenodigd mee te gaan naar het Strandhotel?  

    Het ‘vakantieverhaal’ levert meestal prachtige stories op waarbij iedereen op het puntje van zijn stoel zit en met groot plezier de verteller volledig in zijn rol ziet opgaan, ziet groeien in zelfvertrouwen! En het verhaal krijgt in twee of drie vertelrondes steeds meer impact!

    Brad Pitt

    Publiek lekker maken

    Zo’n gewillig publiek wenst iedereen zich toe die een bedrijfspresentatie of bedrijfsverhaal wil houden. Maar daarvoor moet je eerst je publiek ‘lekker maken’. Een van de lessen die we uit het bovenstaande kunnen halen, is dat je een verhaal, ook een bedrijfsverhaal, prima en effectief kunt opbouwen met de constructie begin-midden-eind. Als je bovendien een boodschap wilt verwerken, kun je dat het best doen in het middendeel. Hou de toon daarbij lichtvoetig. Gebruik humor!

    Storytelling met Impact
    Toolkit voor vertellers

    Probeer daarnaast eigen ervaringen in je verhaal te verwerken. Of het nu gaat om vakantie of jaarcijfers, daarmee groeit de kans dat ook je publiek zich door je verhaal laat meenemen.

    Maar hoe zit het met die fantasie-Brad-Pitt die je vakantieverhaal spannender en onvergetelijker maakt? Staan een zakelijke context en ‘fantaseren’ niet lijnrecht tegenover elkaar? Jaarcijfers zijn jaarcijfers, daar kun je moeilijk omheen. Maar buiten de concrete feiten in je verhaal om zijn er tal van momenten waarbij je terug kunt vallen op je vermogen om outside the box te denken en je fantasie volop in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het schetsen van toekomstscenario’s voor je bedrijf. Durf daarbij ook te dromen. Wie weet kan Brad Pitt of Cameron Diaz je daarbij helpen. Om je boodschap prikkelender en beeldender te maken en om verzekerd te blijven van de aandacht van je toehoorders.

    Door: Emile Schra

    Emile Schra, trainer en auteur van Storytelling met impact.

    Laatste update: 12 oct 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Column Emile Schra storytelling Strategie

    Verder lezen

    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing