• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel31 jan 2021

Minder faillissementen geven paradoxaal beeld

Ingezonden berichten

Tot nu toe telt ons land minder faillissementen dan in de jaren daarvoor. Dat mag opvallend genoemd worden, want het lijkt in de media nergens anders over te gaan dan dat bedrijven omvallen of op z’n minst nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Blijft dit zo of gaan bedrijven alsnog failliet, maar in een later stadium dan ‘normaal’?

Tot een maand geleden zijn er in Nederland 2370 bedrijven en instellingen failliet verklaard, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Opvallend is dat dit er minder zijn dan vorig jaar in diezelfde periode. Ondanks de coronacrisis en schrikbarende scenario’s.

De daling van het aantal faillissementen is lastig verklaarbaar, maar mogelijk speelt overheidssteun een rol. Bovendien krijgen bedrijven de gelegenheid het betalen van belasting uit te stellen. Daarboven zouden ook rechtbanken soepeler zijn en minder snel een faillissement uitspreken.

De meeste faillissementen deden zich in week 35 voor in de financiële dienstverlening, gevolgd door groothandels. In week 35 zijn 41 bedrijven en instellingen (excl. eenmanszaken) failliet verklaard, twaalf meer dan in week 34. Daarnaast zijn acht eenmanszaken failliet verklaard, vier meer dan een week eerder. Ten opzichte van het jaar 1999 zijn de algemene cijfers het laagst.

Internationaal gaat het wel mis

Kijken we internationaal dan blijken er in het tweede kwartaal van 2020 wereldwijd honderdvijftig bedrijven met een omzet van meer dan vijftig miljoen euro failliet te zijn gegaan. Dat is op jaarbasis een verdubbeling, zo blijkt uit onderzoek.

Zorgwekkend, noemt kredietverzekeraar Euler Hermes dit. Zo’n enorm bedrijf neemt in het kielzog veel leveranciers mee. Het gaat in dit geval met name om retailbedrijven in West-Europa die het loodje legden. Zoiets begint nogal eens met bankbeslag leggen op een rekening, gevolgd door pogingen om de financiën nog op orde te krijgen, vaak vergeefs.

Coronacrisis geeft net dat duwtje

De oorzaak van deze internationale ineenstorting van veel grote bedrijven is niet louter de coronacrisis, zo menen experts. Schuldenlast, overcapaciteit en gebrek aan productontwikkeling worden als oorzaken genoemd, die vervolgens wel door de coronacrisis een extra duwtje krijgen. De brexit en de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten spelen ook een rol.

In eigen land bestaat het vermoeden dat er alsnog veel bedrijven om gaan vallen als overheidssteun uiteindelijk niet voldoende soelaas biedt. Volgens het CBS komt de klap dan extra hard aan. Met name in de horeca houden mensen hun hart vast. Ook bij Snijders Advocaten staan ze klaar mocht het nodig zijn bedrijven bij te staan.

Laatste update: 03 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Ingezonden berichten

Verder lezen

19 feb 2021Ingezonden berichten
Een goede thuiswerkplek voor je medewerkers: waarom het zo belangrijk is
15 feb 2021Ingezonden berichten
Vergelijk het eens van de andere kant – eerlijk over groene stroom
10 feb 2021Ingezonden berichten
Zo bescherm je je werknemer en data tegen risico’s door onwetendheid
1 feb 2021Ingezonden berichten
Drie voordelen van een teambuilding uitje
31 jan 2021Ingezonden berichten
Wil jij zelf de boekhouding organiseren en bijhouden?
21 jan 2021Ingezonden berichten
Als ZZP’er of startende ondernemer een auto leasen? Dat kan!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Ingezonden berichten ingezonden berichten

    Een goede thuiswerkplek voor je medewerkers: waarom het zo belangrijk is19 feb 2021
    Vergelijk het eens van de andere kant – eerlijk over groene stroom15 feb 2021
    Zo bescherm je je werknemer en data tegen risico’s door onwetendheid10 feb 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing