• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel31 mei 2018

    Motivatie: Medewerkers moeten het hebben, maar kun je iemand wel motiveren?

    Leiderschap

    Motivatie. Iets waarvan we allemaal vinden dat medewerkers het zouden moeten hebben, maar wat tegelijkertijd een lastig geval is, want te veel of te weinig motivatie vinden we vaak ook niet goed. Of we zeggen tegen elkaar: als we nu maar onze mensen motiveren, dan komt het wel goed. Maar ja, wat is motivatie nu eigenlijk?

    Motivatie zorgt er over het algemeen voor dat iemand wordt aangezet tot actie. Wat niet meteen wil zeggen dat als iemand goed werk aflevert, deze persoon ook gemotiveerd is. Wat je vaak wel ziet is, dat als de motivatie van iemand niet hoog is, de prestaties ook achteruitgaan of ondermaats zijn.

    Volgens de theorie van Maslow komt de motivatie die mensen uit hun werk halen, pas aan de orde als aan alle andere vormen van motivatie voldaan is: een dak boven je hoofd, voedsel, veiligheid en aandacht.

    Neem nu eens een moment en ga bij jezelf na: welke factoren bepalen voor jou of je ergens enthousiast of gedreven over raakt?

    Het zal vaak niet gaan om de functie die je hebt of de specifieke taak die er voor je ligt (hoewel dit laatste wel een motivatiefactor kan zijn). Vrijwel altijd raak je gemotiveerd door zaken als:

    • De betekenis of de waarde van het werk dat je doet
    • De deskundigheid die je hebt over jouw taak of werk
    • De mate van creativiteit die het je biedt
    • De mate van verbondenheid met de groep
    • De mate van autonomie, de mogelijkheid tot of de mate van het nemen van beslissingen of het regelen van zaken
    • De zekerheid die het je biedt
    • De status die het met zich mee brengt
    • De materiële beloning

    Maar niet iedereen raakt gemotiveerd door dezelfde dingen en het lijstje hierboven is slechts een indicatie waarbij niet alle punten van toepassing zullen zijn op alle mensen.

    Belang van motivatie

    Maar, hoor ik je zeggen: waarom is motivatie op het werk belangrijk? Als je baalt van je werk en deze onvrede neemt ernstige vormen aan, dan kan dat uitlopen op overspannenheid of een burn-out. Zaak dus om te zorgen dat dat de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek zit. Dat diegene zijn doelstellingen kan halen en dat wat iemand kan, aansluit op de taak die hij of zij heeft. Nog belangrijker: dat diegene waardering en erkenning krijgt voor wat hij of zij gedaan heeft! En vergeet de uitdaging niet. Mensen worden over het algemeen positief geprikkeld als ze iets meer of iets anders kunnen doen dan puur hun afgebakende takenpakket.

    Voorbeelden van demotivatie

    Als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt, kan iemand gedemotiveerd raken. Een paar voorbeelden. Je hebt een medewerker die graag problemen wil oplossen, maar die geen beslissingsbevoegdheid heeft bij het uitvoeren van zijn of haar taak. Hij of zij zal gedemotiveerd raken omdat wat hij of zij wil (problemen oplossen) niet mogelijk is zonder tussenkomst van een ander. En die ander denkt wellicht anders over zijn of haar oplossingen dan hij of zij. Een ander voorbeeld: een manager werkt graag mee aan het maken van beleid, maar krijgt daar geen kans voor omdat het beleid van bovenaf wordt bepaald. Bovendien sluit het beleid niet aan op zijn of haar ideeën voor de afdeling.

    Maar demotivatie kan ook komen door bepaalde taken, pesterijen door manager of collega’s, het langdurig uitvoeren van routinematige klussen. Een aanhoudende werkdruk. Of iemand die zijn eigen werk niet zelf kan organiseren en geen invloed heeft op de kwaliteit. En de werkomgeving speelt ook een rol. Geluidsoverlast, een te hoge of niet goed geregelde temperatuur. Allemaal zaken die leiden tot ontevredenheid, wat als er niets aan gedaan wordt leidt tot demotivatie.

    Wat kun je doen?

    Voorkomen is beter dan genezen is het welbekende gezegde. En dat geldt ook hier. Creëer een omgeving waaruit medewerkers hun motivatie kunnen halen. Dit doe je door te zorgen voor persoonlijke ontwikkeling, successen, erkenning, de mogelijkheid bieden een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het bedrijf, in staat te zijn resultaten te boeken, zorgen dat ze kennis hebben over hun taak en deze kennis kunnen gebruiken etc.

    Is iemand al gedemotiveerd? Ga dan het gesprek aan. Probeer erachter te komen waarom iemand gedemotiveerd is geraakt en zoek samen naar oplossingen. Dat is vaak al een deel van de oplossing. Check regelmatig hoe het gaat. Persoonlijke aandacht is cruciaal als je gedemotiveerde medewerkers weer gemotiveerd wil krijgen. En onthoud: een medewerker kan alleen zichzelf motiveren. Jij kunt voor de juiste omstandigheden zorgen!

    Door: Saskia Vos

    Saskia Vos is MD HR Outsourcing & Consultancy bij Lenard & Lenard, een service-organisatie gericht op het optimaliseren en ontzorgen van organisaties. Lenard & Lenard is gespecialiseerd in training & ontwikkeling, personeel & organisatie en finance & proces optimalisatie.

     

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Leiderschap leiderschapsontwikkeling leidinggeven persoonlijke ontwikkeling

    Verder lezen

    18 jan 2021Leiderschap
    De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
    14 jan 2021Leiderschap
    Leiders zijn onmisbaar
    8 jan 2021Leiderschap
    Competenties van aanmoedigende leidinggevenden
    8 jan 2021Leiderschap
    Een derde van werkend Nederland is trots op manager
    7 jan 2021Leiderschap
    Recensie Iedereen risicoleider - 'Praktisch, laagdrempelig en vooral logisch'
    6 jan 2021Leiderschap
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs leiderschap

    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
    De verzuchting van een manager: over hoe trends over elkaar heen rollen1 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
    Pitch en Win
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing