• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 mrt 2017

    Mythes rond digitale transformatie

    Strategie

    Als je de transitie naar digitaal wilt maken, zul je eerst de realiteit onder ogen moeten zien.

    Stephen J. Andriole heeft geparticipeerd in heel wat digitale-transformatie-initiatieven bij ondernemingen en overheidsinstellingen – en heeft heel veel mis zien gaan. Aan de Villanova University, waar hij nu werkt als professor businesstechnologie, hoort hij bij zijn onderzoek over ‘wonderbaarlijke’, ‘geweldige’ en ‘ongelofelijke’ projecten die worden uitgevoerd die het potentieel hebben om het bedrijf ‘radicaal te veranderen’ en de hele bedrijfstak te ‘ontwrichten’. Maar als hij dan wat doorvraagt bij betrokkenen naar details, blijkt steevast dat er veel verwarring is over het transformatieproces. Andriole heeft zijn observaties en ervaringen samengevat in vijf mythes rond digitale transformatie.

    Digimythes

    1. ‘Elk bedrijf moet digitaal transformeren’.
      Werkelijkheid: niet elk bedrijf, proces of businessmodel vereist digitale transformatie. Digitale transformatie is geen software-update of supplychain-verbeteringsproject maar een geplande digitale shock voor een systeem dat ogenschijnlijk redelijk functioneert. Hamvraag: kan het bedrijf zijn bestaande processen in alle nuances digitaal modelleren? Zo nee: het is geen schande maar waarschijnlijk kun je niet al je processen zomaar digitaal transformeren. Daarnaast, en dat is cruciaal: vergeet nooit de businesscase van een transformatie – nog een reden dat sommige bedrijven er niet aan moeten beginnen.
    2. ‘Digitale transformatie benut opkomende of disruptieve technologieën’.
      Werkelijkheid: de grootste transformationele impact op korte termijn komt van conventionele, beproefde operationele technologie (zoals netwerken en databases) en strategische technologie (zoals ERP- en CRM-software). En juist zelden van opkomende technologie (zoals augmented reality) of disruptieve technologie (zoals machineleren). Executives hoeven dus niet te panikeren als hun onderneming qua technologische competenties geen koploper is.
    3. ‘Vooral winstgevende bedrijven lanceren succesvolle digitale-transformatieprojecten’.
      Werkelijkheid: als dingen goed gaan, zijn de kansen om processen met succes te digitaliseren juist erg klein. De reden is down to earth: bedrijven waarmee het slecht gaat, zijn veel gemotiveerder om zichzelf te transformeren. Gewoon omdat ze wel moeten. En dat geldt ook voor executives, managers en medewerkers – mensen veranderen liefst niks als het niet hoeft.
    4. ‘We moeten onze bedrijfstak ontwrichten voordat iemand anders het doet’. Werkelijkheid: disruptieve transformatie begint zelden bij marktleiders, waarvan de businessmodellen jarenlang dominant zijn geweest. Marktleiders zijn zelden de grootste vernieuwers, zolang hun winst niet in de mineur gaat en aandeelhouders niet beginnen te roepen om vernieuwingen. Want ontwrichters zijn meestal startups, zoals we weten.
    5. ‘Executives snakken naar digitale transformatie’.
      Werkelijkheid: slechts heel weinig executives willen hun organisatie echt transformeren. Transformatie zonder ondersteuning van de top is kansloos. Maar: het is veel moeilijker dan je zou denken om die support te krijgen. Veel executives schrikken terug voor riskante veranderinitiatieven die hun reputatie kunnen schaden. En voor de complexiteit en lange duur ervan. Ze zijn huiverig om te gaan sleutelen aan het businessmodel dat henzelf en de aandeelhouders rijk maakt.

    Bron: MIT Sloan Management Review

    Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

    Boekentips:

    • Digitale Transformatie: zo doe je dat
    • De Plug&Play-organisatie

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    businessmodel digitalisering Innovatie model Procesmanagement Strategie

    Verder lezen

    13 dec 2019Strategie
    Enterprise Risk Management (ERM), wat is het?
    12 dec 2019Strategie
    Risicoleiderschap in de praktijk: de risicomanager
    6 dec 2019Strategie
    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?
    27 nov 2019Strategie
    Vrouwenquotum vormt reputatierisico: voorkom ‘diversity-washing’
    25 nov 2019Strategie
    Recensie Excelleren in service: een absolute aanrader
    22 nov 2019Strategie
    Beloning van topmanagement

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over strategie

    Enterprise Risk Management (ERM), wat is het?13 dec 2019
    Risicoleiderschap in de praktijk: de risicomanager12 dec 2019
    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?6 dec 2019

    Boeken over strategie

    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Handboek Corporate Governance
    De Communicatieadviseur

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing