• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel27 feb 2018

    Negatieve feedback werkt niet. Echt niet!

    Persoonlijke groei

    Negatieve feedback werkt niet, en moet wel gepaard gaat met erkenning van iemands algehele waarde en bijdrage.

    Harvard-onderzoekers deden gedetailleerd onderzoek naar het (transparante, niet-geanonimiseerde) peer-reviewproces in een bedrijf en kwamen tot een opmerkelijke bevinding. Degenen die negatieve feedback van een collega kregen, namen daarna afstand van die collega en gingen op zoek naar nieuwe relaties in hun netwerk. Aanvullend laboratoriumonderzoek bevestigde dit: als iemand negatieve feedback krijgt, gaat hij de feedbackgever mijden en op zoek naar nieuwe relaties die geen negatieve feedback, maar positieve feedback geven. De onderzoekers noemen dit shopping for confirmation: we willen mensen om ons heen die onze waarde en ons positieve beeld van onszelf bevestigen.

    Positief beeld

    Negatieve feedback werkt niet,  moeten we het dan maar helemaal vergeten? Nee, dat hoeft niet. En we hoeven negatieve feedback ook niet te balanceren met positieve feedback in de trant van: ‘dit deed je goed, dat deed je slecht, maar dit deed je dan weer goed, en dat weer minder’. Dat blijkt niet te werken. Wat wel werkt, is dat we negatieve feedback omgeven met een bredere bevestiging van wie mensen zijn, en van hun waarde voor de organisatie. Want mensen moeten zich gewaardeerd voelen.

    ‘Ik krijg regelmatig niet-bevestigende feedback van mijn vrouw’, zegt onderzoeker Paul Green, ‘maar daardoor ben ik nog nooit gaan shoppen naar bevestiging en nog nooit gaan overwegen of ik een eind moest maken aan de relatie. Dat komt doordat de feedback die zij me geeft, plaatsvindt in de context van een bredere, relatief positieve en bevestigende relatie.’ Zo moet dat ook bij peer- en andere reviews: alleen binnen bevestigende omgevingen en relaties kunnen feedbacksystemen goed werken.

    Bron: Harvard Business Review

    Door: Ed Kerkman

    Boekentips:

    • Ga doen wat je echt belangrijk vindt
    • De kracht van liminaal denken
    • Ontwikkel je leiderschap

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    coachen effectief communiceren leidinggeven persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling

    Verder lezen

    15 jan 2021Persoonlijke groei
    Afspraak is afspraak
    18 dec 2020Persoonlijke groei
    Pokkebaan of droomwerk?
    16 dec 2020Leiderschap
    Introspectie als dagelijkse bezigheid met de STARRA-methode
    26 nov 2020Persoonlijke groei
    Learning on the job: het belang van context
    23 nov 2020Persoonlijke groei
    Wat is jouw excuus?
    9 okt 2020Persoonlijke groei
    Video: Coaching als basiscompetentie voor adviseurs

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs persoonlijke groei

    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
    De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.18 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    De Emotiedokter: Wat zijn emoties en waarom hebben we ze?4 sep 2019
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken persoonlijke groei

    Van uitgeblust naar energiek
    The Devil Inside
    Good Talk - How to Design Conversations That Matter
    De juiste vraag
    Mijn Binnenste Buiten
    Hooggeëerd publiek
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing