• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel3 nov 2020

    Nu, meer dan ooit, kan de CEO niet onbereikbaar zijn

    Leiderschap

    Onze manier van leven is veranderd op manieren die een paar maanden geleden ondenkbaar waren; de wereld staat voor de grootste uitdaging. Miljoenen mensen werken vanuit huis en passen hun manier van leven drastisch aan.

    En hoewel de belangrijkste zekerheden afkomstig zijn van de overheid, medische experts en onze vrienden en familie, spelen ook bedrijfsleiders een grote rol. In tijden als deze moeten CEO’s het personeel inspireren en geruststellen. Ze moeten eerlijk en transparant zijn over de richting van het bedrijf. Crisistijden bewijzen wat voor soort leider je kunt zijn en nu is het moment om te laten zien wat goed leiderschap is.

    Nu teamleden vanuit huis werken en eenzaamheid op de loer ligt, is communicatie essentieel. Sterker nog: zichtbaar zijn is cruciaal. Uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 5 Nederlandse medewerkers geen contact heeft met hun eigen CEO – met vergelijkbare cijfers in de rest van de wereld. Nu, meer dan ooit, is het tijd dat dat verandert. CEO’s moeten uit hun ivoren toren komen. De wereld verandert en leiders moeten meebewegen. Degenen die in tijden van crisis onbereikbaar zijn, zullen moeite hebben mensen samen te brengen en een sterke organisatie te behouden.

    Dus wat maakt een CEO?

    De algemeen aanvaarde opvatting over wat een CEO moet doen, verandert. Er zijn grote stappen gemaakt om diversiteit aan de top te garanderen. Van degenen in de LGBTQ+-gemeenschap en etnische minderheden tot meer vrouwen in de top; CEO’s zien er – gelukkig – niet meer hetzelfde uit. Maar afgezien van het uiterlijk van een CEO, is er een grotere verandering gaande. De innerlijke kwaliteiten die een CEO definiëren, zijn veranderd, omdat de eisen van de rol zijn geëvolueerd om de alsmaar veranderende wereld bij te houden.

    Ten eerste moet de CEO van vandaag empathie hebben. Elke CEO die onvoorbereid, afstandelijk, niet authentiek of onsympathiek lijkt, riskeert klanten en werknemers te vervreemden en de aandelenkoers negatief te beïnvloeden. Ware leiders weten dat het in evenwicht brengen van empathie en verwachting dé sleutel is om vertrouwen op te bouwen. Wees flexibel met alle mensen. Begrijp dat er een nieuwe norm is en loods hen door die verandering. Bij Unit4 heb ik nog nooit zoveel kinderen op de schermen van collega’s zien verschijnen als nu. Families worden onderdeel van ons bedrijf – en dat omarmen we. Mijn collega’s hebben gezinnen en dus moeten we allemaal flexibel zijn.

    Leestip

    Lees ook:

    Wat succesvolle CEO’s zo succesvol maakt

    Ten tweede moeten CEO’s begrijpen dat er een leven is buiten de directiekamer. Veel succesvolle leiders nemen hun standpunt in over actuele kwesties, zoals klimaatverandering, cyberveiligheid en ethiek. Ze maken ook contact met klanten (en hun eigen werknemers) door openbare standpunten in te nemen over enkele maatschappelijke kwesties – zoals verduurzaming.

    Neem je mensen daarom mee op de rit. Uit ons onderzoek bleek dat meer dan de helft van de werknemers (55%) in het Nederland geen zeggenschap heeft over de toekomstige richting van het bedrijf. In tijden van crisis kan en mag dit niet het geval zijn. Werknemers moeten begrijpen welke vooruitgang en verandering er wordt gemaakt. We betrekken onze mensen door proactief naar hun mening te vragen over hoe we in het hele bedrijf veranderingen kunnen aanbrengen, om zo te navigeren in wat voor iedereen een lastige tijd is. Dit draagt niet alleen bij aan transparantie, maar zorgt er ook voor dat medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen.

    De boodschap in ons huidige klimaat is simpel: eigen mensen op de eerste plek, economie op de tweede. Betrek, luister naar en zorg voor personeel: al het andere zal volgen.

    Door: Mike Ettling

    Mike Ettling is CEO van Unit4

    Laatste update: 30 oct 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag Blog Column Communicatie crisismanagement Leiderschap leidinggeven

    Verder lezen

    18 jan 2021Leiderschap
    De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
    14 jan 2021Leiderschap
    Leiders zijn onmisbaar
    8 jan 2021Leiderschap
    Competenties van aanmoedigende leidinggevenden
    8 jan 2021Leiderschap
    Een derde van werkend Nederland is trots op manager
    7 jan 2021Leiderschap
    Recensie Iedereen risicoleider - 'Praktisch, laagdrempelig en vooral logisch'
    6 jan 2021Leiderschap
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs leiderschap

    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
    De verzuchting van een manager: over hoe trends over elkaar heen rollen1 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
    Pitch en Win
  • Recente reacties

    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing