• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel6 okt 2017

Omgaan met negatieve emoties op de werkplek

Persoonlijke groei

In veel organisaties worden negatieve emoties terzijde geschoven – en soms zijn ze zelfs ronduit taboe. Managers worden opgeleid om de bright side van het organisatieleven te cultiveren, maar dat betekent niet dat er geen negatieve emoties zijn. Die zijn er wel degelijk, en ook daar moet je mee om kunnen gaan als manager.

Ook met negatieve emoties moet je om kunnen gaan
Ook met negatieve emoties moet je om kunnen gaan

Boosheid

Boosheid is de meest gangbare negatieve emotie. Het is afmattend om met boze mensen te moeten werken: het put iedereen uit, ondermijnt de drive, is destructief. Boosheid creëert bovendien ressentiment: mensen die vanuit boosheid zijn behandeld, zoeken vergelding, worden vijandig, willen verhaal halen, willen het de boosdoener en hun organisatie betaald zetten. Richtlijnen:

  • Laat jezelf er niet in zuigen. Als er boosheid is in je omgeving, ga er dan maar vanuit dat je eigen boosheid aanweziger wordt, toeneemt. Laat dat niet gebeuren. Of je nu het doel van de boosheid bent of moet bemiddelen, doe er alles aan om de situatie – én jezelf – tot rust te brengen. Blijf kalm. En straal kalmte uit.
  • Kies geen partij voor een medewerker die volgens jou onrecht is gedaan. Goede kans dat dat de negatieve attitudes alleen maar versterkt en de situatie verslechtert. Handel en spreek vanuit een neutrale positie.

Angst

Een crisis, een aankomende transformatie, slechte resultaten, als de angst toeslaat gaan mensen vechten, vluchten of bevriezen. Het werk moet echter doorgaan, hoe groot  en ondenkbaar de crisis ook is, en mensen weten dat – dus zijn ze zeer terughoudend om te laten merken dat ze bang zijn. Ondertussen is angst een destructieve onderliggende kracht. Het leidt tot passiviteit, slechte beslissingen, minder innovativiteit en risicobereidheid, minder ondernemerschap, minder tolerantie voor ambiguïteit enzovoort. Richtlijnen:

  • Pak angst bij medewerkers frontaal aan. Kom meteen in actie: wees open, bied mensen redelijke, realistische geruststelling. En geef zo het signaal af dat dingen onder controle zijn.
  • Help medewerkers om angsten niet te gaan overdrijven. Dat doe je door eerlijk en open te zijn over de uitdagingen waar iedereen voor staat én over de kansen en mogelijke voordelen die er zijn. Deel je eigen zorgen, dat maakt het voor anderen makkelijker om die van hen te bespreken.

Bedroefdheid

Dit is de negatieve emotie waar je het minst op zit te wachten: werken met bedroefde mensen is funest voor het enthousiasme, de productiviteit en de saamhorigheid. Verdrietige medewerkers hebben weinig energie en weinig interesse in wat ze ooit boeide. Het kan uitmonden in apathie. Ze komen later op hun werk, gaan eerder weg, vermijden lastige meetings, vinden het fijn om op andere locaties te werken en worden vaak graag overgeplaatst naar verre locaties. Richtlijnen:

  • Ben er. Bedroefdheid gaat meestal gepaard met gevoelens van isolatie. Blijf toegankelijk voor je mensen, maar hoed je ervoor om bedroefde mensen te pushen tot meer spirit of om ze advies te geven over het omgaan met bedroefdheid. En vertel ze vooral niet dat je weet hoe ze zich voelen. Dat kun je namelijk helemaal niet weten.
  • Toon karakter. Veel managers, vooral mannen, raken geheel van slag als ze met een huilende medewerker worden geconfronteerd. Dat doet de zaak uiteraard geen goed. Begin er in elk geval mee om te accepteren dat huilen een legitieme manier is om negatieve emoties te uiten. Geef mensen ruimte. Laat het gebeuren zonder er een therapeutische sessie van te maken. ‘Het is een lange dag geweest, zullen we de boel afsluiten en morgenochtend weer bij elkaar komen?’

Bron: Management Executive

Boekentips:

  • Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties
  • Ik2 – De beste versie van jezelf

 

 

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

leidinggeven persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling Smart Brains

Verder lezen

15 jan 2021Persoonlijke groei
Afspraak is afspraak
18 dec 2020Persoonlijke groei
Pokkebaan of droomwerk?
16 dec 2020Leiderschap
Introspectie als dagelijkse bezigheid met de STARRA-methode
26 nov 2020Persoonlijke groei
Learning on the job: het belang van context
23 nov 2020Persoonlijke groei
Wat is jouw excuus?
9 okt 2020Persoonlijke groei
Video: Coaching als basiscompetentie voor adviseurs

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs persoonlijke groei

    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
    De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.18 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    De Emotiedokter: Wat zijn emoties en waarom hebben we ze?4 sep 2019
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken persoonlijke groei

    Van uitgeblust naar energiek
    The Devil Inside
    Good Talk - How to Design Conversations That Matter
    De juiste vraag
    Mijn Binnenste Buiten
    Hooggeëerd publiek
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing