• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel24 mrt 2017

    Onbeschaafd gedrag medewerkers kost bedrijven veel geld

    Organisatie

    Terwijl de snelheid waarmee dingen gaan op de werkplek hoger en hoger wordt, alles in technologisch opzicht steeds complexer wordt en de diversiteit verder toeneemt, helpt beschaafde, respectvolle omgang met elkaar om spanningen tegen te gaan en goed samen te werken. De trend is echter dat de beschaving op de werkplek juist afneemt, blijkt uit onderzoek van Christine Porath, verbonden aan de McDonough School of Business en auteur van Mastering civility.

    In 1998 werd bijna 50% van de medewerkers en managers minstens één keer per maand lomp behandeld, in 2011 was dat al 55% en in 2016 maar liefst 62%. Die ontwikkeling heeft niet één enkele oorzaak. Werkrelaties verzwakken misschien doordat er minder collega’s op kantoor werken, waardoor mensen meer geïsoleerd zijn. Misschien dat jongere medewerkers vaker narcistisch zijn (iets wat uit sommige studies blijkt). Mondialisering veroorzaakt mogelijk onderhuidse culturele spanningen. En misschien leidt communicatie via chats en mails vaker tot misverstanden – en is de drempel voor geagiteerde opmerkingen dan lager dan bij face-to-face contact.

    De kosten van onbeschaafd gedrag
    Organisatie betalen een prijs voor onbeschaafd gedrag:

    • Mindere prestaties. Uit Porath’s onderzoek onder 800 managers en medewerkers blijkt dat mensen die zich niet gerespecteerd voelen minder goed presteren. 47% ging opzettelijk minder tijd besteden aan taken, en 38% verminderde opzettelijk de kwaliteit van hun werkzaamheden. 66% gaf aan dat hun prestaties erdoor achteruit gingen, 78% zei dat hun toewijding aan de organisatie achteruit was gegaan.
    • Toenemend personeelsverloop. Als mensen weggaan omdat ze zich slecht behandeld voelen, vertellen ze hun werkgever vaak niet dat dat de reden is. In het genoemde onderzoek gaf 12% van degenen die zich slecht behandeld voelden aan dat ze om die reden ontslag hadden genomen. Personeelsverloopkosten kunnen snel oplopen – bij iemand op een hoger niveau met zomaar twee keer het jaarsalaris.
    • Slechtere klantervaring. Veel klanten kopen niet graag bij een bedrijf dat zij als onbeschaafd percipiëren – of het botte gedrag nu op hen gericht is of op medewerkers. Van de medewerkers die bot behandeld zijn, geeft een kwart aan dat ze hun frustraties afreageren op klanten.
    • Slechtere samenwerking. Als mensen zich niet gerespecteerd voelen is dat slecht voor de betrokkenheid, het teamwork, de kennisdeling, innovatie en bijdragen.

    Praktische stappen

    Wat kun je doen om de sfeer op de werkplek te verbeteren en onbeschaafd gedrag te minimaliseren? Onder meer dit:

    • Pik toxische mensen er al uit voordat je ze in dienst neemt. Focus bij sollicitatiegesprekken ook op hoe beschaafd iemand met mensen omgaat, check referenties grondig en check iemands antecedenten ook buiten de opgegeven referenties om.
    • Maak iedereen duidelijk dat ze van hun managers en collega’s mogen verwachten dat ze zich aan de omgangsnormen van de organisatie houden.
    • Train mensen erop om (positieve én corrigerende) feedback te geven en ontvangen, om met culturele verschillen om te gaan en om met moeilijke mensen te dealen.
    • Coach mensen op het gebied van onderhandelen, stressmanagement, het voeren van belangrijke gesprekken en mindfulness.
    • Ontwikkel een pakket ‘beschavingsmaatstaven’.
    • De leiders moeten altijd respectvol met hun mensen omgaan: dat is de allerbelangrijkste factor bij het kweken van toewijding en betrokkenheid bij medewerkers.

    Bron: McKinsey Quarterly

    Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

    Eerdere relevante berichten:

    • Hoe maak je een toxische medewerker onschadelijk?
    • Productief maakt productief
    • Medewerkers demotiveren: een spoedcursus
    • Check: ben jij wel een goede baas

     

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    leidinggeven Organisatie organisatiecultuur organisatiepsychologie

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing