• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel5 jul 2018

Onderken de spelregels van feedback geven

Leiderschap

Het rendement van het geven van feedback wordt hoger door de zes spelregels van feedback in acht te nemen.

  1. Wees specifiek en concreet.
    Verpak het signaal niet in algemene wijsheden als: ‘Ik vind dat chefs van dit soort afdelingen hun medewerkers duidelijke opdrachten moeten geven.’ Het is beter om het als volgt te formuleren: ‘Ik vind dat ik van u te weinig aanwijzingen krijg en daarom weet ik niet waar ik aan toe ben.’
  2. Wacht niet te lang met het geven van feedback.
    Geef het op een passend moment, maar spaar het niet op. Voorkom dat het op geschiedschrijving gaat lijken: ‘In het afdelingsoverleg van drie weken geleden zag ik je op een gegeven moment verrassend lang uit het raam kijken. Het leidde me erg af.’
  3. Richt de feedback op zelf waargenomen signalen.
    En niet op ‘de mens als geheel’ of op signalen die je via-via ter ore zijn gekomen. Plaats dus geen opmerkingen als: ‘Jij bent iemand die altijd wil opvallen met van die onverwachte opmerkingen.’ Het is handiger om te zeggen: ‘Die opmerking die je in het overleg maakte over de inkoop stoort mij nog steeds omdat ik die helemaal niet verwacht had.’
  4. Wees je bewust van je eigen (waarde)oordelen.
    Voorkom dat je je eigen normen over wat goed en slecht is tot universele standaard verheft . Bijvoorbeeld: ‘Jij bent een onbeleefd figuur en je hoort niet thuis in organisaties zoals de onze.’ Het heeft de voorkeur te beginnen met ‘ik vind’ in plaats van met ‘jij bent’. ‘Ik vind het niet attent van je dat je niet op mijn receptie bent geweest.’
  5. Onderken je eigen emoties.
    Door je eigen emoties in je feedback mee te nemen laat je aan de ander zien dat niets menselijks je vreemd is. ‘Ik had vanmorgen tijdens het gesprek met onze chef mevrouw Donker veel moeite om me goed op de inhoud te concentreren, ik raakte steeds meer geïrriteerd’, in plaats van: ‘In dat gesprek met mevrouw Donker vanmorgen heb jij je niet aan de afspraak gehouden.’
  6. Wees voorzichtig met het interpreteren van waargenomen signalen.
    Met te spontane, onvoldoende doordachte feedback kun je de ander gemakkelijk kwetsen. ‘Je was wel erg angstig.’ Het is handiger om te zeggen: ‘Toen mevrouw Jansen ernaar vroeg, gaf je geen antwoord en dat verbaasde me.’

Begrijpen

Als iemand je feedback geeft , kun je het rendement ervan verhogen door enkele spelregels in acht te nemen. Probeer als eerste gewoon te begrijpen wat de ander bedoelt en vraag naar voorbeelden ter verduidelijking als je het niet goed begrijpt.

Ga in ieder geval niet in de verdediging, feedback is immers (als het goed is) geen aanval en je hoeft je dus niet te verdedigen. Een vorm van verdedigen is het ongevraagd uitleggen waarom je deed wat je deed. En ten slotte, accepteer feedback als de interpretatie van een waarneming door de ander, niet als een door de ander geconstateerd feit.

Bron: Managen = Gewoon doen

Door: Rudy Kor

Het boek: Managen = Gewoon doen

Rudy Kor neemt de acht managementrollen van de Amerikaanse wetenschapper Quinn als uitgangspunt in zijn boek. Managen = Gewoon Doen is daarmee het eerste originele Nederlandstalige boek dat deze acht rollen uitgebreid uitwerkt en ze zo praktisch vormgeeft dat het uitnodigt het inderdaad gewoon te doen.

  • Meer informatie over Managen = Gewoon doen >>>

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Communicatie communicatieve vaardigheden effectief communiceren Leiderschap leidinggeven

Verder lezen

27 jan 2021Leiderschap
Vroeger bestaat niet meer: managen anno 2021
26 jan 2021Leiderschap
Interactie in een groep waarnemen: vertrouw op je zintuigen
18 jan 2021Leiderschap
De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
14 jan 2021Leiderschap
Leiders zijn onmisbaar
8 jan 2021Leiderschap
Competenties van aanmoedigende leidinggevenden
8 jan 2021Leiderschap
Een derde van werkend Nederland is trots op manager

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs leiderschap

    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing