• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel8 feb 2021

    Online werkvorm voor besluitvorming: Groen, geel rood

    Leren, Organisatie

    Met behulp van groen, geel, rood reageren deelnemers op te nemen beslissingen door een gekleurd voorwerp te laten zien. Groen is eens, rood is oneens, geel betekent dat een deelnemer een vraag heeft.

    Waarom

    Deze werkvorm zorgt ervoor dat iedereen actief zijn mening geeft, zonder dat iedereen de beurt hoeft te krijgen. Ook is er ruimte voor het stellen van vragen, wat de besluitvorming ten goede komt. Deze werkvorm brengt ook een creatief en humorvol element in de online sessie, omdat mensen met allerlei gekleurde voorwerpen in beeld komen.

    Stap 0 Voorbereiden

    Vraag iedereen via de groepsapp of mail om voorafgaand aan het online overleg of de online les drie voorwerpen in de kleuren groen, rood en geel klaar te leggen.

    Stap 1 Opdracht toelichten

    Vertel de groep tijdens de online sessie dat je een beslissing of afspraak gaat delen en dat ze hun mening kunnen geven met een kleur: groen is eens, rood is oneens en geel betekent een vraag of twijfel.

    Stap 2 Kleur bekennen

    Lees de afspraak voor en vraag iedereen zijn mening te geven door het omhooghouden van het voorwerp in de juiste kleur. Geef eerst het woord aan de ‘gele’ deelnemers en zorg dat hun vraag beantwoord wordt. Vraag hun vervolgens of zij opnieuw een kleur willen kiezen. Daarna kun je eventueel ‘rode’ deelnemers vragen hun keuze toe te lichten.

    Stap 3 Afronden

    Rond af door de genomen beslissingen te herhalen of leg uit wat je met de opgehaalde input gaat doen.

    Het nut van verdiepende vragen

    Soms twijfelen deelnemers nog, omdat ze meer informatie nodig hebben voor ze een beslissing kunnen nemen of omdat ze nog niet alle opties hebben kunnen overwegen. Deze twijfel is tijdens een online overleg vaak niet zichtbaar. Via de gele optie kunnen deelnemers aanvullende of verdiepende vragen stellen, waardoor de afspraak vaak aangescherpt en
    beter wordt. Let op dat er een vraag wordt gesteld en niet een verkapte mening wordt gegeven.

    Ook door mensen met een rood voorwerp een korte toelichting te laten geven, kan veel nuttige informatie boven tafel komen. Bijvoorbeeld over randvoorwaarden die moeten worden ingevuld voor een beslissing genomen kan worden. Het horen en bevragen van de tegenstem verbetert de kwaliteit van het besluit.

    Tip

    In plaats van met voorwerpen kun je ook reactie laten geven op een online prikbord of in de chat. Bij sommige prikborden kunnen deelnemers hun reactie een kleur geven. Vraag hun dan hun naam op het prikbord te plakken en deze geel, groen of rood te maken. Lukt dit niet, laat ze dan alleen hun naam noteren met daarachter de gekozen kleur.

    Het Groot Online Werkvormenboek
    Op de Longlist voor Managementboek van het Jaar.

    Praktijkverhaal

    Petra is teamleider in een zorginstelling. Ze merkt dat collega’s tijdens hun tweewekelijkse teamcall vaak bezig zijn met andere werkzaamheden. Vooral het weglopen of ‘uitchecken’ om telefoontjes op te nemen, zorgt voor irritatie bij de andere teamleden. Daarom heeft Petra collega’s tijdens de call via een online prikbord laten stemmen over de afspraak om tijdens calls of vergaderingen niet meer te bellen. Ihaab had hierbij wel wat vraagtekens, omdat hij soms telefonisch stand-by is voor spoedvragen over cliënten. Hij plakte daarom het woord geel op het prikbord en vroeg hoe om te gaan met dit soort piketdiensten. Een andere collega opperde om vooraf mee te delen dat je piketdienst hebt, zodat duidelijk is dat je wel je telefoon mag opnemen. Vervolgens vroeg Petra aan Ihaab hoe hij tegen deze toevoeging aankeek. Om aan te geven dat hij het nu wel eens was met de afspraak, plakte hij een groen briefje op het bord.

    Bron: Het Groot Online Werkvormenboek

    Door: Angela Talen, Sasja Dirkse, Annemarieke van Rumpt, Lotte Bons

    Laatste update: 08 feb 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag best practice online vergaderen Online werkvormen samenwerken

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Boeken leren

    Echt coachend leidinggeven
    Supervisiekunde
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing