• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 jan 2021

    Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef

    Innovatie

    Om maar meteen met het allerbeste nieuws te beginnen: onweerstaanbaar worden is maakbaar. Iedereen kan het – als je maar denkt als een chef-kok. Ontdek de eerste cruciale stap op weg naar onweerstaanbaarheid: het avontuur aangaan.

    Je wilt geen me-too zijn, je wilt onweerstaanbaar worden. Je kunt het maken van een onweerstaanbare waardepropositie het best vergelijken met een driesterrenchef die een topgerecht bedenkt. Die chef-kok heeft een idee, weet wat de beste ingrediënten zijn, heeft een sterk recept en een magic touch. Alle specifieke ingrediënten worden met zorg geselecteerd, in de juiste verhoudingen gebruikt en in de juiste volgorde verwerkt: het avontuur begint.

    Tijdens dit avontuur heeft de chef een beeld van het eindresultaat, maar het blijft spannend of hij precies zal creëren wat hij in gedachten heeft. Misschien valt het tegen, misschien wordt het nog beter door een nieuw inzicht dat hij tijdens de bereiding van het gerecht opdoet. Testen en ontwikkelen zit in zijn systeem. Soms lost hij iets snel op, soms blijft het zoeken en experimenteren. Tegelijkertijd moet hij de investering in tijd en geld in het oog houden. Het is hard werken, het zijn lange dagen, maar wel vol enthousiasme.

    Inspiratie

    Hij haalt zijn inspiratie uit zichzelf, zijn ervaring, maar ook uit andere concepten, uit totaal andere werelden dan de zijne. Hij observeert constant en gaat er bewust op uit om inspiratie op te doen. Niet zozeer door naar concurrenten te kijken, maar het te zoeken bij totaal verschillende sectoren, bij kunst, design en wetenschap. (Over kunst gesproken: dit is bij uitstek de ‘sector’ waar men verder kijkt dan zijn eigen vakgebied. Andy Warhol vond zijn inspiratie in een soepblik en Pablo Picasso in een stier.)

    De Onweerstaanbaarheidstheorie
    Meer info en bestellen in onze Businezz-shop

    Geen avontuur zónder gedegen basis: de chef-kok is heel duidelijk voor de mensen in zijn team en weet hen te inspireren om het maximale uit zichzelf te halen. Net als van zichzelf eist hij creativiteit en topkwaliteit van anderen, wetend hoe moeilijk het is om het verschil te maken. Hij weet ook dat het nooit af is: de wereld verandert nu eenmaal in een ongekend tempo.

    Dit boek is voor de chef-koks onder de managers: Jij weet wat de beste ingrediënten zijn.
    Je durft het avontuur aan te gaan. En dan zal ook jij een baanbrekend idee vinden.

    Bron: De Onweerstaanbaarheidstheorie

    Door: Jan Heuvel

    Laatste update: 13 jan 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Innovatie innovatieproces Jan Heuvel organisatieontwikkeling Strategie

    Verder lezen

    6 jan 2021Innovatie
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie
    19 nov 2020Innovatie
    Disrupting disruption
    4 nov 2020Innovatie
    Datamonopolies ondermijnen de democratie
    2 nov 2020Innovatie
    Een veilig kantoor? Dat wil ik ook!
    23 okt 2020Innovatie
    Platformen lossen informatieasymmetrie op en verlagen zoekkosten
    13 okt 2020Innovatie
    Waarom Netflix zo succesvol is - Interview met Erin Meyer (Insead)

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken innovatie

    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
    Cover De Corporate StartupDe Corporate Startup
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing