• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel23 feb 2022

    Open strategie: wat, waarom en hoe?

    Kwaliteitsmanagement, Strategie

    De praktijk van strategieontwikkeling en strategie-implementatie is sterk in ontwikkeling. Drie belangrijke ontwikkelingen spelen een rol, waarvan één op procesniveau: de ontwikkeling naar een openstrategiebenadering. De twee andere ontwikkelingen spelen op het niveau van de inhoud: meer datagedreven werken en meer aandacht voor de bijdrage aan een duurzame samenleving. Voor de implementatie van de A3 methodiek als werkwijze is met name de openstrategiebenadering relevant.

    Zorg dragen voor ecosysteem

    Een organisatie die duurzame waardeproposities creëert en levert aan haar belanghebbenden, heeft ook de plicht zorg te dragen voor het ecosysteem waarin zij opereert. Toegevoegde waarde en prestatieverbetering alleen zijn niet voldoende. Organisaties moeten in toenemende mate rekening houden met economie, milieu en maatschappij in het ecosysteem waarin de organisatie opereert. Om zicht te krijgen op de rol binnen het ecosysteem zijn data en de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties belangrijke handvatten. Een manier om te komen tot een meer adaptieve strategie die rekening houdt met het ecosysteem is de zogenaamde openstrategiebenadering, die is gebaseerd op de nieuwste inzichten in strategische planning en strategisch management.

    Redenen voor open strategie

    Waarom open strategie? Het inrichten van het strategieproces vanuit deze benadering helpt bij het:

    • identificeren en valideren van trends in de omgeving;
    • groeigebieden herkennen, evalueren en (indien nodig) afwijzen;
    • meer en betere ideeën verzamelen voor strategische keuzes;
    • een bestaande strategie evalueren;
    • effectiviteit van de uitvoering van strategische beslissingen versterken;
    • vergroten van de transparantie in de totstandkoming en effecten van keuzes;
    • samenwerking van verschillende belanghebbenden bevorderen.

    De definitie van open strategie

      Het gebruiken van verschillende werkwijzen voor het betrekken van interne en externe stakeholders, wat leidt tot een versterking van de kwaliteit van de strategische keuzes en een meer effectieve implementatie.

    Bij strategie als proces in de komende decennia zal het draaien om het mobiliseren van maximale denkkracht. De voorgestane werkwijze daarvoor faciliteert een grotere strategische flexibiliteit door het strategieproces vorm te geven op basis van vier kernprincipes: transparantie, inclusie, participatie en IT-facilitering.

    Jaarplan op 1 A3
    Klik hier en bestel op Businezz

    Open strategie onderdeel trend

    De laatste jaren zijn er steeds meer initiatieven waarbij strategieontwikkeling een meer open proces is. Deze initiatieven, aangeduid als ‘open strategy’, impliceren meer transparantie en/of inclusiviteit in strategieprocessen. Open strategy maakt dan ook deel uit van een grotere maatschappelijke trend naar meer openheid in alle domeinen van het leven — zoals open innovatie, open source software, open overheid, open data en open wetenschap.

    Open strategie betreft een groot aantal verschillende mogelijkheden om relevante partners en data te betrekken bij het strategieontwikkelingsproces. Open strategie staat voor inclusief, participatief, transparant en IT-gefaciliteerd. Transparantie verwijst naar openheid op het gebied van informatie en communicatie, zowel intern als extern. IT-gefaciliteerd betreft bijvoorbeeld blogs, LinkedIn, Facebook en open data. De digitale wereld biedt grote mogelijkheden om denkkracht te mobiliseren. Zo hebben in Zwitserland 100 CEO’s elkaar steun toegezegd wanneer zij gevraagd worden mee te denken over de strategie van de vragende organisatie. In A3 online is daarom een functionaliteit opgenomen, die het voor anderen binnen en buiten de organisatie mogelijk maakt mee te denken of feedback te geven.

    Kernprincipes van open strategie

    Inclusie betreft de mate waarin (externe) belanghebbenden worden betrokken bij de vorming van de strategie en de ervaren realisatie ervan. De gedachte hierachter is dat door belanghebbenden breed te betrekken en hun denkkracht mee te nemen, ook zijzelf een verandering in denken doormaken. Dit scherpt de omgevingsanalyse aan en leidt tot cocreatie van de strategie met de relevante partners.

    Participatie betreft de rol van alle belanghebbenden bij de besluitvorming over de strategische keuzes. Waar het bij inclusie gaat om het creëren van een community voor het meedenken, gaat het bij participatie om het hebben van invloed op de inhoudelijke keuzes.

    Transparantie betreft de toegankelijkheid, zichtbaarheid en verspreiding van relevante informatie naar interne en externe partners. Transparantie is ook belangrijk voor de ervaren kwaliteit van de informatie.

    Tot slot kunnen de mogelijkheden van IT-facilitering de bovenstaande principes faciliteren. Het gebruik van social media, applicaties en communities die externe inbreng mogelijk maken, ondersteunen het invulling geven aan open strategie. Met name social media maken het mogelijk dat grote groepen belanghebbenden inbreng hebben.

    Performancemanagement is het continue proces van het identificeren, meten en ontwikkelen van de prestaties van individuen en teams

    De hierboven voorgestelde definitie van open strategie komt ook dicht in de buurt van het managen van strategieperformance. Performancemanagement is het continue proces van het identificeren, meten en ontwikkelen van de prestaties van individuen en teams, waarbij de prestaties worden gerelateerd aan de strategische doelen van de organisatie of het organisatieonderdeel.

    Open strategie toepassen

    Open strategie vraagt om een continu proces, dus om een flow van activiteiten en interacties met alle stakeholders om de strategie te actualiseren en gezamenlijk te implementeren.

    Hoe pas je de bovenstaande principes toe? Door bijvoorbeeld:

    1. Ideeën genereren (brainstormsessies, cocreatie)
      1. Deelnemers bevragen over hun ideeën
      1. Feedback vragen over eigen ideeën
    2. Scenario’s en besluitvorming (prioriteren, selecteren, wegen)
      1. Prioriteiten stellen
      1. Kansen signaleren en voorspellen
    3. Implementatie (blogs, sociale forums, feedback tooling)
      1. Plannen delen
      1. Voortgang rapporteren en zichtbaar maken
      1. Vragen om feedback of suggesties
    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    De A3 methodiek staat voor

    1. het gezamenlijk creëren van plannen,
    2. het gezamenlijk periodiek evalueren en
    3. het transparant online monitoren van de voortgang.

    Up-to-date (open) performance dashboards faciliteren de dialogen. Daarbij zal ook aandacht nodig zijn voor congruentie van deze processen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Strategie kan immers alleen worden gerealiseerd als deze ook wordt doorvertaald naar alle teams.

    Bron: Jaarplan op één A3

    Door: Henk Doeleman

    Laatste update: 23 feb 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag Henk Doeleman jaarplan kennis Strategie

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing