• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel30 dec 2020

    Organisatorische cholesterol

    Organisatie

    “Ze doen maar wat! De werkvloer voert onze besluiten niet door. De uitvoering ervan loopt beroerd! Snappen ze het soms niet?
    Ze doen maar wat! Die managers luisteren niet. De besluiten die ze nemen slaan nergens op! Snappen ze het soms niet?”.

    Dit soort geluiden kenmerken een organisatie met een hoog organisatorisch cholesterol.  Een organisatie waar besluitvormingsprocessen zijn dichtgeslibd, waar lang over besluiten wordt nagepraat en waar discussies bestaan over de interpretatie van de besluiten.

    Een goede organisatorische bloedsomloop zorgt voor besluiten die uitgevoerd worden zoals ze bedoeld zijn. Dat is niet makkelijk. Net als met eten hebben we een voorkeur voor ongezond: teveel, met toevoegingen en met een negatieve invloed op je lichaam. De informatie die we gebruiken is bijna nooit geur- en smaakloos. Ze is voorzien van kunstmatige toevoegingen in de vorm van percepties en meningen. Daarnaast is de informatie vaak overvloedig. Denk hierbij aan dikke besluitvormingsnota’s en eindeloze mails. Tot slot staan besluiten niet op zichzelf. Het zijn geen losse happen. Ze hebben invloed op de hele organisatie doordat ze verwachtingen scheppen. Een weldoordacht en herkenbaar besluit heeft een positieve invloed en zorgt voor beweging. Een ondoordacht en onherkenbaar besluit roept zorgen en vragen op: het klontert.

    Wat staat ons te doen als we het gezonder willen?

    Zorg er voor dat informatie gescheiden wordt van de geur- en smaakstoffen: de eigen meningen en aannames. Dit geldt niet alleen voor de “werkvloer” maar vooral voor de “beslissers”. Die voegen vaak veel eigen mening toe aan het besluit waardoor een besluit onherkenbaar is voor de “werkvloer”.

    Ten tweede is het belangrijk dat informatie niet overvloedig is. Wat heb je werkelijk aan informatie nodig om een besluit te nemen? De “werkvloer” moet de “beslissers” niet overvoeren. Dat vereist focus. Welke informatie is nodig om het gewenste besluit te nemen?

    Besluit staat niet op zichzelf

    Het boeken van resultaat zie ik als het leggen van een puzzel. Deze columns bevatten puzzelstukken en -stukjes die ik na 20 jaar management zie. Tijdens die periode heb ik me de hele tijd de volgende vraag gesteld: Wat werkt? Daarover schrijf ik in deze blogs.
    • Heb jij iets dat je opvalt?
    • Heb je een ander beeld of idee?
    • Ben je ergens nieuwsgierig naar?
    Neem contact op. Ik schrijf er graag over.

    Tot slot staat een besluit niet op zichzelf. Zoals elke hap eten invloed heeft op je lijf, heeft elk besluit invloed op de hele organisatie. Daarom moeten besluiten goed verteerbaar zijn. Dat zijn ze als een besluit uitlegbaar en uitvoerbaar is. Besluiten zijn uitlegbaar als ze overeen komen met de doelen en de bedoeling van de organisatie. Besluiten zijn uitvoerbaar als je uit ervaring wéét, niet als je het vermoedt, dat het uitvoerbaar is. Als sprake is van onverteerbaarheid maak je dat met elkaar expliciet. Dat doe je niet bij het koffiezetapparaat waarbij we klagen over het feit “dat ze het soms niet snappen”. Dat gebeurt in een nadrukkelijk gesprek waarbij je met elkaar de volgende vragen beantwoordt:

    • Wat zijn de relevante feiten?
    • Wat zijn de meningen en wat is mijn eigen-wijsheid?
    • Is het uitlegbaar?
    • Is het uitvoerbaar?

    Het is cruciaal dat je het gesprek zo voert dat sprake is van gelijkwaardigheid, een dialoog en respect voor elkaars rollen. Daarbij is het de kunst om met de juiste mindset het gesprek in te gaan:

    • “Heb je de moed om te (blijven) luisteren zonder dat je eigen-wijsheid dit vertroebeld”.
    • “Heb je de moed om een besluit te nemen/uit te voeren zonder blind te zijn?”.

    Na het gesprek moet het besluit uitlegbaar en daarmee verteerbaar zijn. Bijvoorbeeld: “We weten dat we dit nooit zo hebben gedaan in de uitvoering maar we gaan het toch doen om ons doel dichterbij te brengen”.

    Nou dit was het oefenschema voor een gezonde organisatorische bloedsomloop. De laatste stap zit in het doen, het ervaren en het leren: Succes met de workout!

    Door: Maurice van Hoek

    Laatste update: 28 dec 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Column Maurice van Hoek Organisatie organisatieontwikkeling

    Verder lezen

    14 jan 2021Organisatie
    Teamsucces: wat is dat eigenlijk?
    13 jan 2021Organisatie
    Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    12 jan 2021Organisatie
    Werken aan emotionele integriteit: Workshop Filminspiratie
    11 jan 2021Organisatie
    "Een organisatie moet bloeien en bruisen"
    28 dec 2020Organisatie
    Check-in: zo doe je het goed
    18 dec 2020Organisatie
    Provoceren als laterale denktechniek

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
    Breek je tent af23 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
    Teamtastisch - kaartenset
    Oogst van oplossingen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing