• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel18 feb 2021

Organisatorische netwerkanalyse als basis voor de organisatie van de toekomst

Organisatie

Mintzberg legt met de publicatie van “The Structuring of Organizations” in 1979 de basis voor hoe er naar organisaties wordt gekeken. Hij beschrijft bijvoorbeeld de bureaucratische en divisiestructuur. Met deze statische blauwdruk van organisatiestructuren is hij revolutionair. Sindsdien is er zowel binnen als buiten organisaties een hoop veranderd.

Organisatorische netwerkanalyse (ONA) biedt een nieuwe manier van kijken naar een organisatie. De methode is niet nieuw, maar wordt nog niet breed ingezet om toe te werken naar een meer dynamische, open, efficiënte én innovatieve werkomgeving. Een goede toepassing van ONA laat organisaties beschikken over dit onbenut potentieel.

Dit artikel gaat in op de DLNA Rooddruk: een ‘rooddruk’ voor de organisatie van de toekomst, ontwikkeld door DL Network Analytics (DLNA). Met behulp van ONA kunnen de pijnpunten binnen de rooddruk worden opgespoord en opgelost.

DLNA Rooddruk

De DLNA Rooddruk is een organisatiemodel dat kan worden gebruikt als basis voor het creëren van de organisatie van de toekomst:

© 2020 DL Network Analytics BV

De DLNA Rooddruk bestaat uit drie lagen:

Laag 1: Reguliere processen

De onderste laag bestaat uit de processen die nodig zijn voor het dagelijks functioneren van de organisatie: de business as usual (bijvoorbeeld sales en klantbediening). Het doel van deze laag is om klanten zo goed en efficiënt mogelijk te bedienen. Bij zo’n doel past een relatief formele aansturing.

Laag 2: Formele structuren

De formele structuren, waarmee de reguliere processen in Laag 1 worden aangestuurd, vormen de tweede laag van de DLNA Rooddruk. Vaak houdt het hier op bij organisatiewijzigingen of verandertrajecten. Er wordt niet verder gekeken dan de eerste en tweede laag.

Laag 3: Informele structuren

De informele structuren vormen de derde laag van de DLNA Rooddruk. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie vormen van informele interactie: sociale, innovatieve, en kennisoverdracht. Sociale interactie op de werkvloer heeft een grote impact op de tevredenheid, motivatie en prestaties van medewerkers. Verstoorde sociale structuren, bijvoorbeeld doordat subgroepen vooral elkaar opzoeken, kunnen de sfeer op de werkvloer behoorlijk verstoren. Een andere vorm van informele interactie is het delen van ideeën, over een nieuw product bijvoorbeeld, of verbetering van de processen in Laag 1. Deze interactie zorgt ervoor dat er sprake is van vernieuwing en innovatie. Ten slotte is kennisoverdracht tussen werknemers vaak een grote bron van concurrentievoordeel, zeker voor kennisintensieve organisaties.

De drie lagen van de DLNA Rooddruk zijn nauw met elkaar verbonden. Als een nieuw product wordt ontwikkeld in Laag 3 en het product gaat live, dan wordt het productieproces overgedragen aan Laag 1, en aangestuurd door Laag 2. Laag 2 speelt wel een rol in Laag 3, maar geen formele rol. Binnen Laag 3 draait het om informele samenwerking waarbinnen ideeën tot bloei kunnen komen.

Een goede inrichting van de drie lagen uit de DLNA Rooddruk leidt tot een dynamische, open, efficiënte én innovatieve werkomgeving.

Toegevoegde waarde ONA

ONA is dé manier om informele netwerken in kaart te brengen, inclusief de belangrijkste spelers hierin. Inzicht in de informele netwerken, en informatie over Laag 1 en 2 uit de DLNA Rooddruk, maakt het mogelijk om optimale informele en formele structuren te creëren die effectief met elkaar samenwerken en innoveren.

Door: Loes de Boer

Loes de Boer is samen met Dmitriy Silov oprichter van DL Network Analytics.

Laatste update: 18 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

netwerken netwerkorganisatie Organisatie procesanalyse

Verder lezen

2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
19 feb 2021Organisatie
Video: Patronen met Danielle Braun
17 feb 2021Organisatie
Decisions by Design: de beste weg naar een duurzaam besluit
16 feb 2021Organisatie
Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt
15 feb 2021Organisatie
Definieer de organisatiecultuur

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing