• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel5 jan 2017

    Oud en nieuw management: de verschillen

    Leiderschap

    Oud management, nieuw management en oud leiderschap en nieuw leiderschap. Steeds meer verschuift de managementstrategie van het oude naar het nieuwe, maar waar zitten de verschillen nu eigenlijk in?

    Personeel
    Veel oude managers zien personeel als een risico, want mensen worden ziek, doen dingen fout, gaan weg als je in ze geïnvesteerd hebt. Maar nieuwe managers zien hun personeel als het meest waardevol. Voor nieuwe managers is het personeel geen risico, maar het meest waardevolle dat een bedrijf bezit.

    Resultaten
    Resultaten waren bij het oude management ook belangrijk, maar vooral in combinatie met het houden aan de bedrijfsregels en het voldoen aan de opdrachten van de manager. Tijd en regels waren de belangrijkste factoren waar het management op stuurde. Nieuwe managers sturen meer op output, op resultaten en minder op regels en procedures.

    Diploma’s
    Diploma’s zijn voor oude managers de heilige graal. Het gaat om vaardigheden die gestaafd worden met een papiertje. Nieuwe managers zijn minder rigide, die kijken vooral naar het karakter: hebben we een persoon als jou nodig in de organisatie? De vaardigheden kun je namelijk altijd nog aanleren, karakter niet.

    Eindelijk weekend
    Nu nog even die rotklus doen, want het is bijna weekend, dan kun je leuke dingen doen. Het is de oude manager in optima forma. Het nieuwe management zet veel meer in op het nu leuke dingen dien, het werk mooi, leuk en uitdagend maken. Zodat je niet uitziet naar het weekend, maar uitziet naar de maandagmorgen.

    Fouten maken
    Oude managers hielden lijstje bij met daarop de fouten die alle medewerkers maken. Om die medewerkers daar keihard op af te rekenen. Nieuwe managers houden de goede dingen bij, die stimuleren ondernemerschap en weten dat wanneer er iets ondernomen wordt er ook dingen fout gaan. En dat is niet erg, als het maar wordt opgelost.

    Op kantoor
    Je bent om negen uur op kantoor en als je te laat bent, krijg je een vinkje achter je naam. En dat daar, dat is je plek. Het nieuwe management doet dat anders. Die kijken naar resultaten en laten medewerkers werken op een manier die bij hen past.

    Wantrouwen
    Een oude manager vindt dat hij overal toestemming voor moet geven, die vindt dat een medewerker niet zelf zijn vakantie kan inplannen en die wil overal in drievoud een aanvraag voor zien. Een nieuwe manager stuurt op vertrouwen, die geeft medewerkers de ruimte om zichzelf te kunnen ontwikkelen.

    Team
    De oude manager herken je omdat hij is daar waar het team niet is. De oude manager voelt zich verheven boven zijn team. De niewue manager is onderdeel van het team, en levert daar ook echt een bijdrage aan.

    Waarde
    De oude manager werkt vooral om het hogere management en de aandeelhouders tevreden te stemmen en te verrijken. Nieuwe managers willen de levens van klanten en hun personeel verrijken. En dat gaat niet over geld. Dat gaat over waarden.

    Door: Eduard van Brakel

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    competentiemanagement dienend leiderschap Kwaliteitsmanagement leidinggeven persoonlijk leiderschap Sociale transformatie

    Verder lezen

    11 dec 2019Leiderschap
    Een verhaal van twee hoofdverplegers
    9 dec 2019Leiderschap
    Hoe vind ik mijn bezieling?
    6 dec 2019Leiderschap
    Vrouwenquota: een antropologische blik
    26 nov 2019Leiderschap
    Leiderschap: er is behoefte aan echte keuzes
    25 nov 2019Leiderschap
    Afdalen en contact maken: het leven praat terug
    22 nov 2019Leiderschap
    Podcast met Arko van Brakel: seizoenen in ondernemingen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over leiderschap

    Een verhaal van twee hoofdverplegers11 dec 2019
    Hoe vind ik mijn bezieling?9 dec 2019
    Vrouwenquota: een antropologische blik6 dec 2019

    Boeken over leiderschap

    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider

    Events over leiderschap

    Collegereeks Leiderschap van Nu
    Collegereeks Excelleren in vrouwelijk leiderschap

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing