• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel16 dec 2011

    Pesten op het werk: vertrek, ontslag en stress

    Geen categorie

    Lang niet al het vervelende gedrag op de werkvloer wordt ervaren als pesten. Maar wanneer wordt een geintje een pesterij? Als iemand zich wel gepest voelt, heeft dat serieuze gevolgen, blijkt uit onderzoek van Intermediair onder 530 hoogopgeleiden.

    Zestig procent is het wel eens overkomen dat collega’s onaardige opmerkingen over hen maakten achter hun rug om. 45 procent van deze mensen heeft dat ook ervaren als pesten. 34 procent van respondenten ontvingen belangrijke e-mails of documenten niet en werden buiten de loop gehouden. 45 procent van hen voelde zich daardoor gepest. Als spullen geleend waren en expres niet teruggebracht werden, voelde 67 procent zich gepest. Zes procent van respondenten heeft dat wel eens meegemaakt.

    Serieuze gevolgen
    Als het gepest niet vanzelf ophoudt, zit er vaak voor de gepeste niet veel anders op dan te vertrekken: zeven procent van de gepeste respondenten veranderde van functie in hetzelfde bedrijf. Twaalf procent vertrok naar een andere werkgever. Een respondent is zelfs ontslagen nadat hij het pesten aankaartte. Slechts in vier procent van de gevallen werd de pester overgeplaatst. Twaalf van de 530 respondenten heeft als gevolg van pesten enige tijd ziek thuis gezeten. Pesten vertaalde zich ook regelmatig in stress. Die stress wordt weer afgereageerd op het thuisfront, meldden respondenten.

    Actie ondernemen
    Wie gepest werd zocht steun bij directe collega’s (36 procent) of sprak met de pester zelf (34 procent). 33 procent ondernam helemaal geen actie als hij gepest werd. De meeste vonden het pesten niet erg genoeg om actie te ondernemen, maar sommige respondenten deden ook niets omdat ze zich niet wilden laten kennen. Eén respondent had een straffe oplossing. Hij gaf zijn pester een tik.  “Die doet het nooit meer.

    Kijk voor meer informatie op www.intermediair.nl/pesten

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Verder lezen

    15 feb 2022Geen categorie
    Danielle Braun: Je moet als leider meer ellende aankunnen, tegen meer kritiek kunnen en voorbeeldiger zijn in je gedrag
    10 feb 2021Geen categorie
    Hoe spreek je collega’s aan als je elkaar niet kunt ontmoeten?
    1 mei 2020Geen categorie
    Top 10 best gelezen artikelen april
    30 jan 2020Geen categorie
    Wie gaat er winnen volgens jou?
    28 dec 2017Geen categorie
    Gelukkig nieuwjaar!
    1 sep 2016Geen categorie
    OverManagement.nl heet nu Management Impact

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
  • Boeken

    De Corporate Yogi
    Superfalen
    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Politiek sensitief aan de slag
    Informeel leiderschap
    Het SUPERBREIN-geheim
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
  • Ingezonden berichten

    Waar moet je op letten bij de aanschaf van een printer?20 jul 2022
    Uitstraling op de werkplek20 jul 2022
    Beginnen als zzp’er: welke verzekeringen horen daarbij20 jul 2022
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing