• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 okt 2014

    Platformen bieden nieuwe kansen

    Innovatie

    Zij zijn overal. We maken er dagelijks vele keren gebruik van. Platformen. Apple is een platform. Google ook. Maar ook taxibedrijf Uber, energiemeters en privéwoningverhuurbedrijf Airbnb zijn platformen. Maurits Kreijveld (zie foto): 'Platformen veranderen onze manier van zaken doen.'

    Steeds meer platformen zullen hun intrede doen
    Steeds meer platformen zullen hun intrede doen

    Maurits Kreijveld geeft in het boek: ‘De kracht van platformen. Nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld’ samen met zijn medeauteurs een duiding van dit fenomeen.

    In De kracht van platformen analyseren onderzoekers van het Rathenau Instituut de opkomst van platformen en de bijbehorende innovatiestrategieën in diverse domeinen: appstores, zorg, slimme energiemeters, aardappelveredeling, 3D-printing, journalistiek, crowdfunding en logistiek. Maar wat zijn platformen? Kreijveld: ‘Een platform is een fundament van producten, diensten of technologieën waarop diverse spelers aanvullende toepassingen kunnen ontwikkelen. Vaak is het ook een digitale marktplaats waarbij degenen die op die marktplaats komen, meedenken over nieuwe toepassingen of deze zelf gaan ontwikkelen.’ Kreijveld vervolgt: ‘Je kunt daarbij denken aan Google dat onder andere een platform biedt voor andere partijen om met hulp van technologie van Google apps te ontwikkelen zoals chatdienst Whatsapp, een game of een gezondheidsdagboek.’

    Platformen zijn niet exclusief voor het ICT-domein. Maar ze maken wel allemaal gebruik van generieke technologieën in de vorm van hardware en software en afspraken eromheen zoals standaarden. Kreijveld: ‘Platformen vind je in alle domeinen. Een voorbeeld is het journalistieke platform TPO Magazine waar freelancers een eigen journalistiek kanaal kunnen beginnen en waar lezers zich voor een klein bedrag per maand op kunnen abonneren. Een ander voorbeeld is het eerder genoemde Uber, een internetonderneming die personenvervoer aanbiedt in verschillende landen. En we zien platformen in de maakindustrie opkomen rond 3D-ontwerpen en 3D-printen met bedrijven als Stratasys en Autodesk.’ Kreijveld verwacht dat het aantal platformen zich alleen maar zal uitbreiden. ‘Het gaat veel sneller dan we denken.’

    Kenmerken van platformen

    Met het boek wil Kreijveld mensen meer inzicht geven in het fenomeen platformen. ‘Wij willen laten zien hoe platformen in elkaar zitten, hoe bedrijven rond platformen samenwerken, concurreren en op nieuwe manieren innoveren. Daarnaast willen we ook de lezers bewust maken van de potentie van platformen.’

    Een van de kenmerken van een platform is dat er door verschillende partijen, eigenaren, ontwikkelaars en gebruikers, wordt samengewerkt. Kreijveld: ‘De samenwerkende partijen verhouden zich anders tot elkaar dan in een traditionele keten van bedrijven. In een platform zijn de partijen in hoge mate gelijkwaardig. Iedere partij die waarde toevoegt aan het platform is belangrijk: de kleine ontwikkelaars van InstaGram, Rovio (bekend van het spelletje AngryBirds) en Whatsapp hebben bijgedragen aan de groei van de platformen van Apple en Google. Grote gevestigde bedrijven als IBM, Procter & Gamble, Nike en Philips krijgen via hun platformen toegang tot innovatieve ontwikkelaars die hen helpen markten te veroveren die niet tot hun core business behoorden.’’

    Een ander kenmerk van platformen is dat ze wereldwijd opereren en dat – onder meer of minder strikte voorwaarden – anderen kunnen toetreden tot het platform. Kreijveld heeft het dan over gesloten en open platformen: ‘Platformeigenaren bepalen de regels: wie op welke manier en onder welke voorwaarden mag toetreden. Bedrijven als Philips en Apple geven er de voorkeur aan om met enkele strategische partners samen te werken om snelheid te behouden. Kleinere worden al snel geweerd of hebben het lastig omdat ze minder in te brengen hebben. Andere – open – platformen hanteren juist nauwelijks toelatingseisen en zijn daardoor enorm gegroeid en geëvolueerd: denk aan Facebook of het crowdfunding-platform Kickstarter.’

    Maurits Kreijveld

    Maurits Kreijveld

    Platformen zorgen voor een stormachtige versnelling van innovaties. Dat is een derde kenmerk. Kreijveld: ‘Bij platformen kunnen deelnemers gebruik maken van “de toolkit” van het platform. Ontwikkelaars kunnen hiermee diensten en producten ontwikkelen en “inpluggen” op het platform’. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn apps als Angy Birds, Google Maps, Instagram en Whatsapp. ‘Al zijn lang niet alle apps even revolutionair’, aldus Kreijveld.

    Een andere reden waarom platformen voor snelle innovaties kunnen zorgen, is dat gebruikers van het begin af aan betrokken zijn bij het innovatieproces, bijvoorbeeld omdat ze feedback geven (denk aan de ‘likes’ bij Facebook, de donaties bij crowdfunding-platformen en het downloaden van apps). ‘De klassieke verdeling tussen R&D, productie en marketing is opgeheven. Op een platform is dat geïntegreerd en hebben gebruikers een bepalende rol. Zij kunnen producten of ideeën uitwisselen en concepten beoordelen. Het gevolg is dat platformen snel kunnen inspelen op de veranderende wensen van gebruikers.’

    Een laatste kenmerk is dat er andere verdienmodellen ten grondslag liggen aan platformen dan in de ‘oude’ econonomie het geval is. Kreijveld: ‘Veel platformen verdienen hun geld door een “fee” te heffen over de transacties op het platform. Daarnaast hebben ze vaak ook nog inkomsten van adverteerders, die het platform sponsoren. Hier geldt: hoe meer gebruikers hoe hoger de advertentie-inkomsten. Niet voor niets worden er enorme bedragen betaald bij overnames om toegang te krijgen tot gebruikersgroepen, denk aan de miljarden waarmee Instagram, Whatsapp en Skype werden overgenomen.’

    Nieuwe kansen voor de toekomst

    Kreijveld constateert in zijn boek dat platformen de wereld van zaken doen fundamenteel veranderen. ‘Platformen veranderen de manier van produceren of diensten verlenen, van innoveren en van de wijze waarop er geld verdiend wordt. Bedrijven zullen hier rekening mee moeten houden. Wat me opvalt, is dat veel bedrijven vast zitten aan hun producten en markten. Platformen zouden ze moeten zien als nieuwe kansen om nieuwe producten te ontwikkelen en nieuwe markten te betreden of te creëren: niet een groter deel van dezelfde koek maar een nieuwe, grotere koek. Als ze slim zijn profiteren ze vroeg van deze ontwikkelingen en starten ze zelf een platform of sluiten ze zich bij een consortium aan. Anders lopen ze het risico dat ze naar de pijpen van anderen moeten dansen.’ Want één ding is duidelijk volgens Kreijveld: ‘Platformaanbieders zijn steeds meer de bepalende regisseurs in de markten van de toekomst.’

    Interview: Mariët Ebbinge

    Het boek: De kracht van Platformen

    Steeds meer bedrijfstakken en maatschappelijke domeinen gaan te maken krijgen met platformen, mede als gevolg van de toenemende digitalisering en de opkomst van nieuwe technieken als 3D-printing, energiegrids, sensoren en DNA-technologie. Hoe kunnen Nederlandse bedrijven en overheden inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen? Hoe kunnen ze hun kansen grijpen en ervoor zorgen dat ze niet onverwacht worden overvleugeld?

    • Meer informatie over het boek ‘De kracht van platformen’.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering disruptieve innovatie Innovatie Interview Maurits Kreijveld Platformen

    Verder lezen

    13 jan 2021Innovatie
    Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef
    6 jan 2021Innovatie
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie
    19 nov 2020Innovatie
    Disrupting disruption
    4 nov 2020Innovatie
    Datamonopolies ondermijnen de democratie
    2 nov 2020Innovatie
    Een veilig kantoor? Dat wil ik ook!
    23 okt 2020Innovatie
    Platformen lossen informatieasymmetrie op en verlagen zoekkosten

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken innovatie

    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
    Cover De Corporate StartupDe Corporate Startup
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing