• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel5 apr 2017

    Projectresultaat: bepaal wat er aan eind van het project wordt opgeleverd

    Procesmanagement

    Het resultaat is datgene wat er opgeleverd wordt, een tastbaar product dat gemaakt wordt en dat bijdraagt aan het behalen van het doel.

    Door te denken in termen van doelen en resultaten wordt vooruitgekeken en niet achteruit, zoals bij achtergrond en probleem. Een project helpt de afstand tussen vandaag (problemen en doelen) en morgen te overbruggen door het opleveren van resultaten.

    Doelen van het project

    Wanneer de doelen van het project bekend zijn, is het vervolgens de vraag hoe die te bereiken. Er zijn immers veel manieren om een doel te bereiken. Uit de veelheid van mogelijke resultaten moet de opdrachtgever er één kiezen waarvan hij denkt dat die het meest bijdraagt aan het bereiken van de doelen. Hij kan er ook voor kiezen verschillende projecten te initiëren, al dan niet onder de vlag van een programma.

    Het resultaat formuleren is een van de belangrijkste stappen in de oriëntatie op het project. Veel projecten lopen mis omdat het resultaat niet goed genoeg geformuleerd is. Op grond van de resultaatomschrijving moet immers het inhoudelijke werk worden bepaald. Als het resultaat dus onvoldoende concreet is geformuleerd, kan ook het werk niet goed worden bepaald. In het verlengde daarvan kun je het ook moeilijk krijgen om de projectinrichting te beheersen.

    Synoniemen voor projectresultaat

    Synoniemen voor ‘projectresultaat’ zijn onder andere: ‘product’, ‘deliverable’, ‘oplossing’, ‘middel’, ‘output’ en ‘ding’. Hoe het wordt genoemd, maakt niet zoveel uit, zolang er maar overeenstemming is over het projectresultaat. Zolang er geen overeenstemming is over het beoogde projectresultaat, is het niet mogelijk projectmatig te werken.

    Zonder het resultaat als gemeenschappelijk referentiepunt is het onmogelijk werkzaamheden te bedenken, taken te verdelen, de benodigde middelen te bepalen enzovoort. Een goede resultaatomschrijving geeft richting aan de energie van de mensen die met elkaar samenwerken.

    Hoe helderder het antwoord op de vraag: wat is er klaar als het klaar is?, hoe duidelijker het voor iedereen is waarom ze doen wat ze doen. Niet alleen de medewerkers, maar ook de buitenwereld weet dan precies waarmee de projectteamleden bezig zijn.

    Zodra er overeenstemming is over het resultaat, is het verstandig om dit resultaat nog wat preciezer te omschrijven door ook aan te geven wat de deelresultaten zijn. Deze vormen tezamen het resultaat. Ontbreekt er een deelresultaat aan het einde, dan is het resultaat niet volledig (en vaak niet goed of niet bruikbaar).

    Schematisch projectresultaat

    (klik voor groter)

    De omschrijving van het resultaat moet aan drie eisen voldoen:

    1. Als eerste moet het resultaat concreet zijn geformuleerd. De formulering moet begrijpelijk en maar voor één uitleg vatbaar zijn. Wanneer bij wijze van spreken de opsteller ervan morgen van de aardbodem verdwenen is, moet de omschrijving van het projectresultaat nog hanteerbaar zijn voor de achterblijvers.
    2. De resultaatomschrijving moet zodanig zijn dat na afloop van het project getoetst kan worden of datgene wat in het begin beloofd is, inderdaad opgeleverd is.
    3. De resultaatomschrijving behoort realistisch te zijn.

    Afbakening: leg ook vast wat het project in ieder geval niet oplevert

    De afbakening bepaalt de grenzen van het project en daarmee ook van de projectleider. Het is een taak van de projectleider om de grenzen te bewaken. Het gaat er vooral om daarover bewuste, expliciete en transparante beslissingen te kunnen nemen.

    Door Rudy Kor, Jo Bos en Theo van der tak, auteurs van Project Canvas

    Lees ook:

    • Het projectdoel: beschrijf de gewenste situatie
    • De harde werkelijkhied van de projectachtergrond

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag agile project management Projectmanagement smart doelen visie

    Verder lezen

    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Procesmanagement
    Het Enterprise-architectuurmodel
    4 jun 2022Procesmanagement
    Met deze stappen verhoog jij de productiviteit van je medewerkers
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs procesmanagement

    Een gezonde dosis Lean-allergie is een zegen voor je organisatie25 sep 2020
    Het belang van context bij veranderingen5 feb 2018
    'Ik hou niet van procedures'Procedures, waarom bestaan ze eigenlijk?25 okt 2017
    Een verbetercultuur verlangt het omarmen van onzekerheid.Voedend leiderschap als bron voor een Lean Verbetercultuur19 sep 2017
    Continu Verbeteren en aglie zijn onlosmakelijk met elkaar verbondenContinu Verbeteren, ook van je digitale processen: je klant verwacht niet anders!15 sep 2017
  • Boeken procesmanagement

    Regisseer de keten
    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Cover Lean: van hype naar verbetercultuurLean: van hype naar verbetercultuur
    Project Canvas
    Procesbeheersing in de industrie
    Het Procesmanagement Modellenboek
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads procesmanagement

    Whitepaper: Veerkrachtig organiseren met FRAM
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing