• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel1 nov 2012

    Psychologisch contract effectief bij verandering

    Verandermanagement

    Veel organisatieveranderingen mislukken door weerstand van medewerkers. Om in de snel veranderende wereld te kunnen overleven, wordt het verandervermogen van organisaties steeds belangrijker. Sjoerd van den Heuvel identificeerde het psychologisch contract van medewerkers, met wederzijdse verplichtingen en beloften, als een belangrijke factor om de reactie van medewerkers op een organisatieverandering te beïnvloeden.

    Door de technologische ontwikkelingen is de urgentie van organisatieverandering toegenomen. Daardoor kunnen afspraken die met medewerkers zijn gemaakt in goed vertrouwen van de ene dag op de andere worden verbroken. Personeelsleden raken daardoor hun betrokkenheid met de organisatie snel kwijt.

    Vertrouwen

    De social media hebben laten zien een belangrijke factor van informatie te zijn en mensen te kunnen mobiliseren in zowel hun privé als professionele levens. Deze informatiestroom is niet meer afhankelijk van een bron of plaats. Voor bedrijven is de noodzaak tot vertrouwen met het personeel daarom van groot belang. Het psychologisch contract is het beeld dat de medewerker heeft van de wederzijdse verplichtingen tussen de organisatie en de medewerker zelf, met beloftes expliciet, dan wel impliciet gedaan. Het is een tot nu toe onderbelicht gebleven determinant bij reorganisaties.

    Effectieve veranderstrategie

    De inhoud en vervulling van dit contract bleken de uiteindelijke reactie van een medewerker op een organisatieverandering te beïnvloeden. Van den Heuvel stelt dat een focus op psychologisch contractmanagement wel eens een effectieve veranderstrategie zou kunnen zijn.

    Sjoerd van den Heuvel promoveert op 2 november aan de Universiteit  van Tilburg op het proefschrift: The influence of the psychological contract on attitude towards change.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Verder lezen

    12 dec 2019Verandermanagement
    Large-scale-interventiemethoden
    10 dec 2019Verandermanagement
    'Nou wil ik ff wat zeggen' - verslag Jaarcongres Verandermanagement
    4 dec 2019Verandermanagement
    Werken met narratieven: verhalen als methode voor praktijkverbeteringen
    2 dec 2019Verandermanagement
    Achter de kleurentheorie: de wetenschappelijke onderbouwing
    28 nov 2019Verandermanagement
    Roze olifanten
    18 nov 2019Verandermanagement
    Video: veranderen in de zorg met Kilian Bennebroek Gravenhorst en Mariënne Verhoef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over verandermanagement

    Large-scale-interventiemethoden12 dec 2019
    'Nou wil ik ff wat zeggen' - verslag Jaarcongres Verandermanagement10 dec 2019
    Werken met narratieven: verhalen als methode voor praktijkverbeteringen4 dec 2019

    Boeken over verandermanagement

    Veranderversnellers
    Veranderen als samenspel
    Werken met Leren Veranderen

    Events over verandermanagement

    Masterclass_Veranderen_als_SamenspelMasterclass Veranderen als samenspel
    Collegereeks Veranderkunde

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing