• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 jan 2019

    Purpose in je organisatie – hoe houd je het zuiver?

    Organisatie

    Purpose in organisaties; je hoort het overal. Een inspirerend hoger doel dat klanten bindt, stakeholders inspireert en medewerkers gelukkiger maakt. Wie wil dat nou niet? Toch valt het in de praktijk niet mee om een gedragen en doorleefde purpose in je organisatie te krijgen. In deze blog gaat, Judith Manshanden dieper in op het waarom hiervan. Wat is er nodig om de transitie van profit naar purpose op een authentieke manier te maken?

    De laatste tijd hoor ik om me heen steeds meer kritische geluiden over purpose in organisaties. In de praktijk blijkt het moeilijk om een purpose ook echt te laten landen op de werkvloer. Veel organisaties komen niet verder dan een inspirerende statement of een goede intentie. ‘Purpose washing’ wordt het genoemd, en hiermee wordt gedoeld op het inzetten purpose als marketing tool om de omzet te verhogen of om medewerkers tevreden te houden.

    Hoe zit dat nou met die purpose? Is het inderdaad een mooie, maar lege manier om meer geld te verdienen? Of heeft purpose wel degelijk een authentieke waarde en is er wellicht een andere reden waarom de omarming van een purpose in organisaties zo moeizaam verloopt?

    Ik geloof in het laatste. Ik zie dat de meeste organisaties die vanuit purpose willen werken dit doen met de beste bedoelingen. Ze willen oprecht doen wat goed is voor mens en milieu. In de praktijk blijkt dit echter een weg vol ingewikkelde obstakels te zijn. Want waar moet je beginnen? Vaak wordt het antwoord gezocht in de introductie van zelfsturend werken of een nieuw business model, wat in de praktijk toch ook niet meevalt. Kortom; het is een hele zoektocht die niet zonder slag of stoot verloopt. Temeer omdat het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle transitie in de meeste gevallen over het hoofd wordt gezien. Je kunt namelijk geen authentieke, purposegedreven organisatie bouwen, als je niet totaal anders naar organiseren gaat kijken.

    Ander wereldbeeld omarmen

    Om te begrijpen wat ik hiermee bedoel, is het van belang om te begrijpen waar onze huidige manier van organiseren vandaan komt. De basis hiervoor is gelegd tijdens de wetenschappelijke- en industriële revolutie de 17e en 18e eeuw. In deze tijd veranderde het wereldbeeld radicaal. Dankzij nieuwe wetenschappelijke inzichten begon men de wereld te zien als een logische, meetbare en lineaire machine die door de rationele mens kon worden bestuurd. Hiermee positioneerden we onszelf als mensheid ‘los’ van de rest van de wereld. Binnen dit wereldbeeld is groei lineair en meetbaar en zorgen competitie en handelen uit eigenbelang voor financiële winst. Dit wereldbeeld is terug te vinden in de manier waarop we tot vandaag de dag onze organisaties inrichten.

    Maar nu komt het: binnen deze mechanische manier van organiseren is het onmogelijk om een purpose te laten landen. Het systeem is primair ingericht op het maken van financiële winst, met eigenbelang en competitie als sleutels tot het succes. Dit systeem laat het simpelweg niet toe om te kiezen voor wat goed is voor jezelf én voor je omgeving, oftewel om te werken vanuit purpose.

    Om een purposegedreven organisatie te bouwen, is het van belang om eerst een ander wereldbeeld te omarmen. Door de wereld niet langer te zien als een lineaire machine, maar als een complex, verbonden netwerk  waarbinnen jouw organisatie een rol speelt, wordt het duidelijk wat werken vanuit purpose eigenlijk écht betekent.

    Verbonden wereld

    Om te begrijpen hoe dit verbonden wereldbeeld werkt, kun je je de cellen van een lichaam voorstellen; iedere cel heeft een eigen functie, een purpose, binnen het grote geheel. Tegelijkertijd zijn de cellen en het lichaam onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een gezonde cel is een gezond lichaam en andersom. Om het lichaam optimaal te laten functioneren, is het voor de cellen belang om adaptief te groeien, samen te werken en los te laten op het moment dat de levenscyclus van de cel voorbij is.

    Wanneer je de werking van de cellen neemt als een analogie voor organisaties, dan wordt het duidelijk dat er binnen een verbonden wereldbeeld andere spelregels gelden. Lineaire groei, eigenbelang en competitie worden adaptieve groei, groter belang en samenwerken. Het hebben van een purpose is niet langer een doel op zich, maar maakt een logisch en onmisbaar onderdeel uit van het ‘verbonden zijn’. Dankzij je purpose weet je namelijk wat jouw unieke bijdrage aan het grote geheel is. Het laat je zien welke ‘cel’ je bent en wat jij kunt doen om het systeem gezond te houden. Veel start-ups hebben dit verbonden wereldbeeld al omarmd en slagen er beter in om vanuit purpose te werken. Zij zien een positieve bijdrage leveren aan het grote geheel als hun belangrijkste drijfveer. Het maken van winst is als ademen; je hebt het nodig om te leven, maar als het doel van het leven ademen is, mis je toch iets!

    Wanneer een bestaande organisatie de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ op een authentieke manier wilt maken, is het dus zaak om eerst het wereldbeeld onder de loep te nemen. Zie je jezelf als verbonden? En hoe verhoud je je tot het netwerk waar je onderdeel van bent? Pas wanneer je deze verbinding daadwerkelijk voelt, kun je bepalen wat jouw purpose oftewel jouw plek in het grote geheel is en kun je je systemen hierop aanpassen. Je zou dus kunnen zeggen dat de transitie van profit naar purpose in eerste instantie een bewustzijnsverandering- en daarna pas een organisatieverandering is.

    Onderzoek naar Purpose

    Hoe moeten we de transitie van profit naar purpose inzetten op een manier die voor echte verandering zorgt? Doe dan mee met het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties en deel je kennis. Zo bouwen we samen aan een gezonder en duurzamer bedrijfsleven. Als dank ontvang je een persoonlijk rapport met resultaten en adviezen voor jouw organisatie. Daarnaast krijg je 50 euro korting op een entreekaart voor het Event Betekenisvol Organiseren op 18 april 2019.

    Judith Manshanden

    Judith Manshanden

    Door: Judith Manshanden

    Drs. Judith Manshanden (1979) is psycholoog, TEDx spreker en auteur van het boek ‘Tijd voor Nieuwe Zaken’. Zij werkte als consultant bij Boer&Croon en was initiatiefnemer van het ‘pay as you can’ restaurant GEEF Café. Momenteel begeleidt zij, als co-founder van Orenda, organisaties bij de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’.

     

     

    Laatste update: 02 mar 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Businessmodellen Circulaire Economie duurzaamheid Judith Manshanden MVO Organisatie Sociale transformatie

    Verder lezen

    26 jan 2021Organisatie
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’
    25 jan 2021Organisatie
    Veldgids Psychologische veiligheid: Een boek boordevol praktische ideeën die écht werken!
    25 jan 2021Organisatie
    Het Trickledown Effect van Cultuur
    22 jan 2021Organisatie
    Spiritualiteit in organisaties: Toolkit met eigenzinnige instrumenten (longread)
    21 jan 2021Organisatie
    Preview Veldgids Psychologische veiligheid - Werkvormen, voorbeelden en tools
    21 jan 2021Organisatie
    Een taal, een discours met een emanciperende intentie

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs organisatie

    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing