• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel9 sep 2020

    Purpose, wat is het eigenlijk?

    Organisatie

    Purpose is een heel krachtig concept, een heel krachtige ‘systeemvariabele’. Het bezit de magische kracht om mensen te federeren, te verbinden, in beweging te brengen. Het verbinden van mensen op het niveau van een gemeenschappelijke Purpose kan dus hele gemeenschappen in beweging brengen. Purpose is een bron van betekenis voor mensen en creëert daardoor actie.

    Als je vanuit Purpose een beleid kunt vormen of als je een beleid kunt laden met een Purpose, en daarin ergens een droom of behoefte aanboren die gedeeld wordt door een aantal mensen, dan kun je je plannen ‘energizen’. Je vindt dan gemakkelijker medestanders, mensen die zich mee komen inzetten of die zich bij je aansluiten. Omdat Purpose die magische kracht in zich heeft, kan en wordt het ingezet voor het goede doel en voor het slechte doel. Purpose kan beide heren dienen.

    Wat is goed en wat is slecht?

    Uiteraard volgt hierop dan de vraag: wat is goed en wat is slecht? Dat moet iedereen en elke organisatie uiteraard voor zichzelf uitmaken. Het antwoord hangt echt af van wat jij goed en slecht vindt, en dat hangt dan weer af van wat jij gerealiseerd wilt zien, van jouw waardekader.

    In het boek The Positive Sum Game staan wij als auteurs voor Purpose en goed. Goed definiëren we als het algemeen welzijn van alle mensen, alle dieren en de planeet. Purpose en goed vertrekt voor ons altijd vanuit een ecosysteembewustzijn. Purpose is voor ons verbindend. We willen de aarde, de mens en het dier laten ‘flourishen’.

    Elke Purpose die aanleiding geeft tot polarisatie, tot een ik-wij-tegenstelling, tot haves en havenots, tot angst en oorlog, zo’n Purpose beschouwen we dus als een Purpose for bad. Purpose en slecht zal heel vaak vertrekken vanuit een egosysteembewustzijn.

    Purpose, de basisbetekenis

    Zo komen we ook tot een betere invulling van het concept Purpose zoals wij dat vandaag relevant vinden voor organisaties, bedrijven, merken en de brede economische wereld. Dit is volgens ons de algemene basisbetekenis van het concept Purpose:

    The Positive Sum Game
    Beter voor mij + beter voor de wereld

    Purpose is better for me + better for the world. Het is de opdracht die je jezelf geeft om een betere wereld te creëren. Voor anderen. Voor jezelf. Het is de waarde die de organisatie of de onderneming creëert voor anderen, de maatschappij, de natuur, het algemeen welzijn. Het is waarde voor alle stakeholders en ze staat in het teken van welzijn voor iedereen. Het is de betekenis die de organisatie krijgt buiten de eigen egobetekenis.

    Purpose is een reactie op:

    • Het eendimensionale denken in termen van monetaire profit. Purpose nodigt uit, en verplicht organisaties, bedrijven en merken ook te denken in termen van een sociale en ecologische bijdrage. Purpose verwijst naar de rol van de economie en de rol die bedrijven of organisaties opnemen in het grotere geheel. Purpose vertegenwoordigt een systeemvoorkeur. Purpose verbindt economie opnieuw met het algemeen welzijn en de full circle of life. Op die manier brengt Purpose weer menselijkheid en zinvolheid in de economie.
    • Het zoeken naar een antwoord op de vraag: what do we wish for? Door het formuleren van een Purpose geven we invulling aan het goede leven dan we samen met anderen willen creëren. Het is een shared Purpose die richting geeft en actie en betrokkenheid inhoudt.
    • De zoektocht naar meer zingeving. Zingeving als individu, leider, eigenaar. Maar ook zingeving als merk of als groep van mensen. Purpose doet dienst als de katalysator voor de waardetransformatie.

    Purpose is dus groot en klein. Purpose is het algemeen welzijn, maar Purpose is evenzeer de collega, de buur, de lokale community enzovoort.

    Bron: The Positive Sum Game

    Door: Herman Toch, Ann Maes

    Laatste update: 09 sep 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Ann Maes Herman Toch Organisatie organisatieontwikkeling purpose

    Verder lezen

    26 jan 2021Organisatie
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’
    25 jan 2021Organisatie
    Veldgids Psychologische veiligheid: Een boek boordevol praktische ideeën die écht werken!
    25 jan 2021Organisatie
    Het Trickledown Effect van Cultuur
    22 jan 2021Organisatie
    Spiritualiteit in organisaties: Toolkit met eigenzinnige instrumenten (longread)
    21 jan 2021Organisatie
    Preview Veldgids Psychologische veiligheid - Werkvormen, voorbeelden en tools
    21 jan 2021Organisatie
    Een taal, een discours met een emanciperende intentie

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs organisatie

    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing