• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel12 aug 2020

Recensie Platformrevolutie: ‘Een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk’

Innovatie

De wereld wordt de laatste jaren flink opgeschud door succesvolle platformbedrijven als Amazon, Airbnb, Uber en Booking.com. Gevolgd door een grote stroom van bekende en minder bekende platforminitiatieven in bedrijfsleven en publieke sector.

Wat betekent deze platformisering voor de samenleving? Welke risico’s en kansen biedt dit voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden? Deze vragen en de antwoorden daarop staan centraal in het boek Platformrevolutie.

Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. Hij trok eerder in een oud Volkswagenbusje langs de twintig meest inspirerende merken en bundelde zijn bevindingen in het boek Brand Expedition. Nu is er het boek Platformrevolutie. Geïntrigeerd door de mogelijkheden van onlineplatformen en gedreven door nieuwsgierigheid onderzocht hij acht jaar lang de opkomst van de platformeconomie. Hiervoor reisde hij de wereld rond en ging in gesprek met vijfhonderd deelnemers in zestien landen uit allerlei geledingen. De resultaten van deze expeditie beschrijft hij in dit boek Platformrevolutie. Dit avontuur alleen al is voldoende reden om het boek te lezen.

De auteur gaat in Platformrevolutie in op vragen als: wat doen platformen anders dan traditionele pijplijn-bedrijven? Wat kunnen bestaande organisaties daarvan leren? Hoe kun je platformen met succes toepassen? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen we de negatieve effecten van platformen, zoals de macht van de Big Five-techbedrijven, het gerommel met persoonlijke data, de Airbnb-overlast in grote steden of de uitbuiting en manipulatie van chauffeurs, magazijnwerkers en bezorgers?

In 368 pagina’s laat de auteur zien hoe groot de impact van platformen is op hoe wij werken en leven. Want platformen zijn inmiddels overal te vinden en ‘here to stay’. Zowel in consumentenmarkten (B2C), bedrijfsmarkten (B2B), peer-to-peer omgevingen (C2C) als bij overheden en binnen organisaties voor stroomlijning van werkprocessen. Dat er kansen voor bestaande organisaties zijn in de platformeconomie staat buiten kijf, zo lezen we. Platformen verlagen en verleggen transactiekosten waardoor markten kunnen groeien, verminderen informatieasymmetrie en zoekkosten, verlagen bedrijfskosten en organisaties kunnen hun dienstenaanbod verbreden en crosselling tussen verschillende diensten toepassen. Daarbij is de kern van een platform altijd: gemak, eenvoud, snelheid, kwaliteit en continuïteit. Dat laten de 135 bekende en minder bekende platformvoorbeelden in het boek treffend zien. Ooit wel eens van Amazon Mechanical Turk, BKSY, Brenger, CoopCycle, DoorDash, Fietskoerier, Fivver, Flexport, GearBooker, Goboony, Jellow, Roamler, Stocksy, TopShoe, Transferwise, Werkspot en Part-Up gehoord?

Het is inspirerend om te lezen dat platformen in vrijwel iedere sector en voor ieder matchingsvraagstuk een rol kunnen spelen. En dat zelfs een land als Estland met veel visie en koersvastheid zich heeft ontwikkeld tot een platformland. Duidelijk wordt wel dat platformen grote impact hebben op organisaties en samenleving en dat een platform veel meer is dan een technisch ding dat ergens in de cloud draait. Want zo schrijft de auteur: ‘Een platform, een tweezijdige marktplaats, succesvol in de markt zetten en houden is een grote kunst. Het vergt de juiste ideeën, de juiste skills, timing, geld en uithoudingsvermogen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.’ Ook concludeert de auteur: ‘Het gaat om mensenwerk, strategie en individuele professionals en teams die het aandurven om te experimenteren en te leren. Dit vereist leidinggevenden die deze ruimte, bewust of onbewust, geven.’

Platformrevolutie leest vlot weg. Geen uitgebreide theorieën, wetenschappelijke analyses, modellen of schema’s. Wel een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk. Met een heldere rode draad en een stortvloed aan voorbeelden, ervaringen, inzichten, tips en aandachtspunten uit de praktijk. Het boek helpt je zeker om met meer succes je eigen platform te ontwikkelen.

Platformrevolutie
Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven

Platformrevolutie is een must-read voor iedereen die zich bezig houdt met ondernemen, strategie, marketing en innovatie. Het is uiterst actueel en de auteur beschrijft met veel kennis van zaken de opkomst van platformbedrijven, de impact die platformen hebben op de maatschappij en de risico’s en kansen die platformoplossingen bieden voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden. Want voor wie het nog niet door heeft, en vrij naar de oud-Amerikaanse president Bill Clinton: It’s The Platform Economy Stupid!

Door: Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Bron: Managementboek.nl

Laatste update: 30 jul 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Boekbespreking Innovatie Martijn Arets Platformen recensie

Verder lezen

23 feb 2021Innovatie
Wordt Facebook opgesplitst in 2021?
17 feb 2021Innovatie
Roeien met de riemen die we maken
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Innovatie
Van wachtwoord veranderen naar wachtwoordloos
27 jan 2021Innovatie
Leren innoveren voor de maatschappij
13 jan 2021Innovatie
Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken innovatie

    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing