• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel9 feb 2021

Recensie Vergroot eigenaarschap: Boordevol voorbeelden en praktische tips

Leiderschap

Eigenaarschap (of accountability) is het toverwoord voor meer bevlogenheid en betere prestaties in teams. Het klinkt zo gemakkelijk. Medewerkers die verantwoordelijkheid nemen voor de opdracht van het team als geheel… een beetje verder kijken dan hun neus lang is.

Met het boek Vergroot eigenaarschap geeft Jochen Hekker in 4 stappen praktische handvatten om eigenaarschap in uw organisatie en team te stimuleren. En de rol van de leidinggevende is daarin van doorslaggevende betekenis. Het boek is bedoeld voor managers die meer willen halen uit zichzelf en hun team. Het bevat een handige checklist waarmee u op 1 A4-tje kan zien of u al die stappen hebt toegepast. Zie het als een geheugensteuntje voor uzelf terwijl u met uw team aan de slag gaat.

Het is een prettig leesbaar, dun boekje. Boordevol voorbeelden en praktische tips om meteen zelf toe te passen. Het is één van de weinige boeken die ik ken, die het wat abstracte begrip eigenaarschap zó tot de kern terugbrengt.

Het begint in de top

Eigenaarschap begint in de top van de organisatie. Er moet duidelijk zijn ‘waarvoor je het doet’, waar uw medewerkers aan bijdragen en wat het resultaat van hun inspanningen is. Hoe beter u dit formuleert, uitlegt en ook de benodigde randvoorwaarden ter beschikking stelt. Hoe beter de medewerkers in staat zijn om, ongeacht de weerbarstige realiteit, toe te werken naar dit einddoel.

Hiermee kunt u uw medewerkers motiveren. Daarvoor grijpt de auteur terug op de inzichten uit Daniel Pinks Drive, met de begrippen autonomie, meesterschap en zingeving. Hekker wijst daarbij op de verbondenheid door de tijd en de nalatenschap van het bedrijf en medewerkers voor uw opvolgers. De ‘grotere bedoeling’ of ‘purpose’ zogezegd.

Meer bewust zijn van uw bijdrage aan dit geheel, maakt dat u op een andere manier kijkt naar uw rol en werkzaamheden. En uw medewerkers ook. Zo wordt iedereen als vanzelf meer eigenaar van zijn eigen bijdrage.

Model van Kelley

Wat ik erg interessant vind is hoe hij het model van Kelley inzet om kritisch te kijken naar het gedrag van de leidinggevende. Door teamleden in het model te plotten, zie je als het ware waar je als leidinggevende op moet sturen om mensen actiever te krijgen en meer verantwoordelijkheid te nemen. Het model doet mij denken aan de Roos van Leary. Je kiest het meest effectieve gedrag om je doel te bereiken.

In de volgende fasen maakt hij opnieuw gebruik van bestaande theorieën, zoals van Covey, Collins en Hersey & Blanchard. Hij maakt duidelijk hoe u dit praktisch inzet en welke invloed ze op eigenaarschap en teamontwikkeling hebben. Achtereenvolgens gaat hij in op het belang van goede communicatie, leiderschap en psychologische veiligheid. Daarmee voorkomt hij dat het blijft bij oppervlakkige kretologie.

Teamdynamiek

Tot slot gaat Hekker in op het effect dat teamdynamiek heeft op het geheel. En dat maakt het boek in mijn ogen ijzersterk. De 4 fasen om eigenaarschap te stimuleren zijn gericht op het individu, maar dat kan in het geheel van het team toch niet de gewenste uitwerking hebben. Zijn hoofdstuk over weerstand en kwetsbaarheid zorgt voor diepgang en vergroot de kans op een succesvolle invoering van eigenaarschap.

Vergroot eigenaarschap
Met goed leiderschap in 4 fasen naar betere prestaties

Eigenaarschap maakt dat organisaties beter zijn toegerust op complexe en veranderlijke situaties. En daarmee richt leiderschap zich niet alleen op het richting geven, mensen laten groeien en resultaat behalen, maar zeker ook op het vergroten van eigenaarschap. Met Vergroot eigenaarschap, een boek van nog geen 150 pagina’s, kunt u hiermee meteen aan de slag.

Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement en chief empowerment officer van Empowerbox. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team. www.paletonline.nl en www.empowerbox.nl

Bron: Managementboek.nl

Laatste update: 08 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Boekbespreking Jochen Hekker Leiderschap recensie

Verder lezen

26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)
25 feb 2021Leiderschap
‘Managers moeten meer aandacht hebben voor mentale gezondheid’
25 feb 2021Leiderschap
Beter management zonder managers
23 feb 2021Leiderschap
Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?
22 feb 2021Leiderschap
‘Als bestuurder moet je nog meer vertrouwen aan de organisatie geven’
19 feb 2021Leiderschap
Wat doet aanmoedigen met je?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs leiderschap

    Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?23 feb 2021
    Niemand is onmisbaar. Maar handelen we ook zo?11 feb 2021
    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken leiderschap

    Gelijkspel wint
    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Vergroot eigenaarschap
    Emotionele integriteit
    Remote leiderschap
    Aanmoediging
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing