• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel11 jan 2017

Resultaat bestaat, falen niet

Persoonlijke groei

Resultaten. Veel mensen staren zich er blind op, en hangen hun geluk eraan op. Maar is dat nu logisch? Ja, natuurlijk, je hebt hard gewerkt, er veel voor gedaan en dan krijg je een resultaat dat niet helemaal naar wens is. Veel mensen gaan dan bij de pakken neerzitten. Het is mislukt, zeggen ze dan. Ik heb het niet goed gedaan, verzuchten ze. Je hebt gefaald, roept de omgeving.

Je wint, of je leert, maar resultaat is er altijd

Ik geloof daar niet in. There is no such thing as failure, there is only feedback, is wat ik de afgelopen jaren steeds meer heb geleerd. Een niet gewenst resultaat is niets anders dan een aanwijzing dat je iets op een andere manier kunt aanpakken. Zodat je op ergens in het traject wat jou tot het eerste resultaat heeft gebracht, iets kunt veranderen, zodat je een ander resultaat krijgt.

Als je een niet gewenst resultaat krijgt, en je geeft daardoor op omdat je omgeving zegt dat je gefaald hebt, laat je ontzettend veel kansen liggen om het beter te doen. Laat je kansen op leermomenten liggen. Laat je kansen liggen om het wel fantastisch te doen.

Korte termijn resultaten

Vaak zijn we veel te veel gericht op heel korte termijn resultaten. En moeten we het in 1x goed doen. En natuurlijk is dat leuk als dat lukt. Maar veel grote uitvindingen gingen niet in 1 keer goed. Veel genieën zijn afgewezen omdat ze dingen anders deden dan gewenst was. Einstein zou nooit wat bereiken, zeiden ze op de middelbare school. Disney werd ontslagen bij de krant omdat hij niet creatief genoeg was, het muzikale brein van rockband AC/DC werd van school gestuurd omdat hij te dom was om voor de duvel te dansen. En laat dat nu juist zijn kracht zijn geweest.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het meestal niet in 1 keer goed hoeft. Meestal niet eens in 1 keer goed kan. Tenzij je werkt als levensreddend chirurg, op een spoedoperatie-afdeling, betrokken bent bij militaire operaties, of bij reddingsacties. Dan gelden andere wetten. En moet het in 1 keer goed. Maar zolang er niemand dood gaat omdat het niet helemaal goed is, heb je dus de mogelijkheid om het beter te doen.

Gewoon doorgaan

Thomas Alva Edison heeft 1000 prototypes gemaakt van een gloeilamp. De oprichter van Kentucky Fried Chicken begon met koken in tankstations. Donald Trump had in de jaren ’80 een miljoenenschuld en is nu president van de VS. Wielrenner Eddy Merkx – die kannibaal genoemd werd omdat hij zoveel won – heeft meer wedstrijden niet dan wel gewonnen. Wat deze mensen gemeen hebben, is dat ze niet altijd het resultaat bereikten wat ze wilden. Dat hield hen echter niet tegen. Ze gingen door. Ze leerden en ze wonnen.

Kortom, als je een resultaat boekt, is dat hoe dan ook geweldig! Want of het is het resultaat dat je wilt hebben. Of het is het resultaat dat je nog verder kunt verbeteren. Hoe dan ook krijg je van elk resultaat positieve feedback. Want je wint, of je leert. There is no such thing as failure, there is only result.

Door: Eduard van Brakel

Boekentips:

  • De kracht van Liminaal Denken
  • Ik2 – De beste versie van jezelf

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Eduard van Brakel persoonlijk leiderschap persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling Smart Brains Strategie trending

Verder lezen

15 jan 2021Persoonlijke groei
Afspraak is afspraak
18 dec 2020Persoonlijke groei
Pokkebaan of droomwerk?
16 dec 2020Leiderschap
Introspectie als dagelijkse bezigheid met de STARRA-methode
26 nov 2020Persoonlijke groei
Learning on the job: het belang van context
23 nov 2020Persoonlijke groei
Wat is jouw excuus?
9 okt 2020Persoonlijke groei
Video: Coaching als basiscompetentie voor adviseurs

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs persoonlijke groei

    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
    De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.18 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    De Emotiedokter: Wat zijn emoties en waarom hebben we ze?4 sep 2019
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken persoonlijke groei

    Van uitgeblust naar energiek
    The Devil Inside
    Good Talk - How to Design Conversations That Matter
    De juiste vraag
    Mijn Binnenste Buiten
    Hooggeëerd publiek
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing