• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel15 mrt 2016

    Risicomanager, pak je rol!

    Kwaliteitsmanagement

    Strategische risico's zijn de belangrijkste oorzaak voor waardedaling van organisaties. De afdeling 'audit en risicomanagement', veelal aanjager van het risicomanagement, besteedt maar 6% van haar tijd aan het beheersen van dit type risico`s, blijkt uit een onderzoek van CEB Global. Dat moet en kan ook anders.

    Meestal zijn auditors, controllers, financieel adviseurs verantwoordelijkheid voor een actueel risicoprofiel. Zij inventariseren en analyseren risico’s, zonder dat wordt afgevraagd wat de bedreiging is voor de doelstellingen. En daar zit nu net de grootste toegevoegde waarde die een risicomanager kan bieden. Laat zien hoe risico’s doestellingen bedreigen en help daarmee de manager bij het beheersen van de risico’s en het realiseren van doelstellingen. Hoe doe je dat?

    Maak onderscheid tussen risico’s

    Maak het onderscheid tussen te voorkomen, strategische en externe risico’s. Volgens Robert S. Kaplan (bedenker van de Balanced Scorecard) helpt het om risico’s op het juiste hiërarchische niveau te agenderen en de passende beheeraanpak te kiezen. Een bestuurder wil je niet belasten met operationele processen, maar wel met een kwakkelende samenwerkingspartner.

    Te voorkomen risico’s zijn mogelijke knelpunten in het dagelijks werk. Deze risico’s zijn goed te voorkomen. Procesbeschrijvingen, gedragsregels, het vierogenprincipe, de inrichting van de AO/IC, zijn voorbeelden van maatregelen. Formele afspraken die dagelijks gelden.

    Strategische risico’s zijn anders. Deze beheers je niet met regels. Bespreek ze in de bestuurskamer en weeg af of het risico acceptabel is. Ter illustratie. In de ‘cloud’ werken is een strategische keuze. Het levert voordelen op,  maar brengt ook nieuwe risico’s met zich mee. De risico’s zijn acceptabel, wanneer de voordelen zwaarder wegen.

    Simpel gezegd is strategie niets anders dan: wat doen we wel en wat niet. Kunnen uitleggen waarom is de acceptatie van strategische risico`s. Bespreek deze risico’s daarom altijd in de context van de strategie (filmpje).

    Externe risico’s

    Tot slot de externe risico’s. De onderzoekers refereren naar dit type risico’s als belangrijkste reden voor waardevermindering. Voor bestuurders zijn deze risico’s het meest interessant. Externe gebeurtenissen die buiten de invloedssfeer liggen van de organisatie.  Hoe benader je middels risicomanagement externe risico’s? Zie het hier afgebeelde model.

    De volgende keer als je een extern risico analyseert vraag je dan af wat de snelheid van de verandering is en hoe waarschijnlijk het is dat de organisatie ermee te maken krijgt. Dat levert vier typen op, elk met een eigen reactie. De risico’s in het rode vlak vragen om een direct strategisch antwoord. Deze risico’s wil je agenderen bij het management. Daar ligt voor de risicomanager een cruciale rol weggelegd. Pak die rol en voorkom waardevermindering!

    Tekst: Hans van Emmerik, Nederlands Adviesbureau Risicomanagement. Hij helpt organisaties bij het visualiseren van hun strategische denkwerk en het prioriteren van uitdagingen.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    risicomanagement

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing